2023-05-12, 08:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du glömde ett av rättens starkaste bevis ”mot” MH nämligen JJ:s story om vad som hände i badrummet.
På tal om ”berättelse inte är trovärdig”.

En medkumpans vittnesmål om andra kumpaners skuldfyllda agerande tillmäts av rätten som regel inte så stor betydelse.
Men sanningen är ju att Js story i de andra delarna stämmer - med undantag för 10 sek strypning. De andra uppgifterna hon har lämnat stämmer ju i stort sett.
Ms story däremot är osannolik.
Citera
2023-05-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror att ett sätt kan vara att Maja sitter på sidan av Tove och lutar sig över så hon når att hålla ner båda armarna

J säger i förhör att när hon kliver av T så sätter hon sig bredvid M

Undrar hur det kommer att sluta i Hovrätten?

Så ska hovrätten avgöra hur Tove dog – två rättsläkare ställs mot varandra

https://sverigesradio.se/artikel/sa-ska-hovratten-avgora-hur-tove-dog-tva-rattslakare-stalls-mot-varandra
Citera
2023-05-12, 08:53
Medlem
Citat:
Du glömde ett av rättens starkaste bevis ”mot” MH nämligen JJ:s story om vad som hände i badrummet.
På tal om ”berättelse inte är trovärdig”.

Stod det verkligen i domen att rätten tagit JJ.s berättelse som bevis?

Som jag uppfattat är domen baserad på en massa indicier (precis som i fallet med Lena W).

Att de skrev ut en tid för mordet i domen var så dumt att klockorna stannar... ingen kan veta på minuten, inte ens de två som var i lgh vid tillfället.

Ska bli intressant att se nästa dom, känns som det kan bli vad som helst vad det gäller MJ.
Citera
2023-05-12, 08:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unzipit
Har läst tråden lite av och till, så ursäkta om detta redan diskuterats.

Om nu Maja var med och höll Toves händer, hur satt trion då? Tove ligger på golvet, Johanna sitter på hennes bröstkorg och håller armarna runt hennes hals. Hur har Tove sina armar i det läget? Antingen borde de vara uppbända ovanför hennes huvud eller liggande nedåt längs hennes kropp (att ha dem utsträckta åt sidorna borde vara omöjligt med tanke på väggen bredvid dem samt att Maja omöjligt hade kunnat nå båda armarna för att hålla i dem samtidigt som Johanna ströp).

Om man håller fast någon som viftar med armarna, så är det mest naturligt att greppa tag i handleder och hålla dem mot något för att få bäst grepp. Eftersom badrummet är tömt på saker så finns det då bara väggar och golv att hålla fast emot. Det blir svårt för Maja att hålla Toves armar mot väggen samtidigt som Johanna stryper, vilket lämnar golvet kvar som möjlig punkt. Det placerar Maja antingen precis framför Johanna med Toves armar bända uppåt/bakåt eller bakom Johannas rygg med Toves armar tryckta nedåt längsmed hennes kropp.

Om Tove hade haft armarna ovanför huvudet, så borde hon rimligtvis inte fått skador på armbågarna, eftersom armbågarna då kommer uppåt. I så fall måste Tove blivit fasthållen med armarna nedåt kroppen. Om Maja höll fast armarna i det läget för att skydda Johanna, så är det mest rimligt att hon kollade på Toves händer/armar för att kunna parera ryck, men om hon tittat för att se vad Johanna och Tove höll på med, så borde hon rimligtvis bara sett Johannas ryggtavla. Majas position borde antingen vara bredvid Johanna men med kroppen åt motsatt håll för att nå Toves händer eller sittande på Toves ben för att hålla fast henne.

Jag kan inte hitta någon lösning hur Johannas förklaring kan vara trovärdig samtidigt som Maja ska kunna se och förstå att Johanna dödar Tove (genom en olyckshändelse).

Att hålla i och trycka ner händerna/handlederna på snett vinklade armar snett ut från kroppen eller ovanför huvudet behöver inte ge armbågsskador.
Man ska inte heller glömma bort att Ts kropp också uppvisade tydliga skador på armbågarna, mest troligt enligt rättsläkaren primärt efter fallet baklänges i golvet.

Skador på redan befintliga skador är svåra att se på en död, brunnen, släpad kropp som legat några veckor i skogen där djurangrepp bla avlägsnat delar av en arm.
Citera
2023-05-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tänker att om det nu lät så högt i lgh så vore det inte konstigt att han bara la ifrån sig telefonen för att gå ut till sin pappa för att höra vad det kan ha varit för ljud.

Tillägg: Tittar aldrig på filmer.

Inte helt orimligt men det vet man först efter man analyserat mobilens innehåll.
Citera
2023-05-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
En medkumpans vittnesmål om andra kumpaners skuldfyllda agerande tillmäts av rätten som regel inte så stor betydelse.
Men sanningen är ju att Js story i de andra delarna stämmer - med undantag för 10 sek strypning. De andra uppgifterna hon har lämnat stämmer ju i stort sett.
Ms story däremot är osannolik.

Fem eller sex ggr ändrar JJ storyn om skogsrundan.

Först har hon gått och lagt sig. Tove har gått hem.

Sen har någon annan haft hennes mobil i skogen. Alltså nån form av Mollganfigur.

Sen så skulle de ut och äta hasch i skogen.

Sen var MH inte med i bilen.
Sen var MH med i bilen. Eller om det var i omvänd ordning minns jag inte.

SEN kommer sanningen att hon åker och lämnar Tove i skogen med MH.

Är hon är fullkomligt överbevisad så börjar hon närma sig sanningen ja. Men polisen har inte kunnat visa att MH ens är i badrummet och rådmannnen vet inte när MH ansluter där enligt intervju i Studio Ett.

Så jag är ganska förbryllad när det gäller JJ:s trovärdighet.

Polisen har inget bevis för att MH faktiskt är i badrummet då mordet sker. Och därför kan ju JJ säga precis vad som helst utan att det kan dubbelkollas.

Det är därför jag tjatar om dessa mobiltelefoner och även Toves molndata.
Det kan avgöra vad som hände i lgh istället för åklagaren, försvarares och rättens gissningslekar i vissa delar.
Citera
2023-05-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58

https://sverigesradio.se/artikel/sa-ska-hovratten-avgora-hur-tove-dog-tva-rattslakare-stalls-mot-varandra

Det ser ut som att Clea då har fixat betalningen för den nya rättsläkaren
Jag hade hoppats på att det inte blev av

Eftersom domstolen inte har några kunskaper så kommer de gå på bla meriter erfarenhet osv

Lite konstigt med tanke på att den nya är en gammal man
och har hunnit jobba i yrken så många fler år än en yngre

Är det därför Clea valt en äldre herre?
Citera
2023-05-12, 09:14
Medlem
Citat:
Stod det verkligen i domen att rätten tagit JJ.s berättelse som bevis?

Som jag uppfattat är domen baserad på en massa indicier (precis som i fallet med Lena W).

Att de skrev ut en tid för mordet i domen var så dumt att klockorna stannar... ingen kan veta på minuten, inte ens de två som var i lgh vid tillfället.

Ska bli intressant att se nästa dom, känns som det kan bli vad som helst vad det gäller MJ.

Jag menade att de bedömde den som trovärdig. Och enligt min mening är det ett ord som kanske inte helt ringar in henne som person.

JJ:s lögner är all over the place.

MH verkar ha hållit sig till de de kom överens om i Illharjen men blivit överbevisad i gravfridsdelen och därför behövt börja prata lite mer sanning.
Citera
2023-05-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58

Snarare är det väl 2 mot 1.
Två från första rättegången (som har haft tillgång till TT.s kropp) och nu en ny som försvaret kallat in.
Citera
2023-05-12, 09:18
Medlem
Citat:
Fem eller sex ggr ändrar JJ storyn om skogsrundan.

Först har hon gått och lagt sig. Tove har gått hem.

Sen har någon annan haft hennes mobil i skogen. Alltså nån form av Mollganfigur.

Sen så skulle de ut och äta hasch i skogen.

Sen var MH inte med i bilen.
Sen var MH med i bilen. Eller om det var i omvänd ordning minns jag inte.

SEN kommer sanningen att hon åker och lämnar Tove i skogen med MH.

Är hon är fullkomligt överbevisad så börjar hon närma sig sanningen ja. Men polisen har inte kunnat visa att MH ens är i badrummet och rådmannnen vet inte när MH ansluter där enligt intervju i Studio Ett.

Så jag är ganska förbryllad när det gäller JJ:s trovärdighet.

Polisen har inget bevis för att MH faktiskt är i badrummet då mordet sker. Och därför kan ju JJ säga precis vad som helst utan att det kan dubbelkollas.

Det är därför jag tjatar om dessa mobiltelefoner och även Toves molndata.
Det kan avgöra vad som hände i lgh istället för åklagaren, försvarares och rättens gissningslekar i vissa delar.

Om man får önska så önskar jag att
det hadde varit helt fantastiskt om du med din enorma kunskap hade kunnat ta kontakt med Rullman
Citera
2023-05-12, 09:30
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det jag tycker är konstigt dock är att de båda inte är på samma ställe och inte pratar med varandra, varför skulle båda höra av sig till samma program ? Att J gör det ser jag inte som konstigt men M ?
Kan du se om det står NÄR de kontaktat programledarna? Även om det antagligen ska tolkas som att det är i närtid/medan de suttit häktade kan det väl vara INNAN allt detta? Och att programledarna nu iom all uppmärksamhet reagerat på att dessa två tidigare kontaktat programmet? 🤔

Edit: tvåa på bollen
Senast redigerad av Anna-Helga 2023-05-12 kl. 09:35.
Citera
2023-05-12, 09:38
Medlem
Citat:
Snarare är det väl 2 mot 1.
Två från första rättegången (som har haft tillgång till TT.s kropp) och nu en ny som försvaret kallat in.

Ja, det var två rättsläkare.

Rättsläkarna har nu har kunnat slå fast hur 21-åriga Tove i Vetlanda dog.

Obduktionsrapporten är klar.

– Den låg i linje med de teorierna som vi har haft och misstänkt, misstankarna hur hon dog, säger åklagaren Adam Rullman till P4 Jönköping.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5BWq8b/aklagare-vet-hur-tove-dog
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in