Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Jaså, citera. Ungefär under Tunnelgatanskylten, den är en meter in.
Han ser inte mördaren förrän denne börjat komma över korsningen, ungefär mitt på Luntmakargatan enligt foto. Detta visar att LJ är dold bakom baracken.
Ja, men GM kan ha uppfattat LJ ögonblicket innan. Man hoppar ju till något om en individ störtar fram på det där sättet. Kan ha tagit en sekund för LJ att fokusera, medan GM var full av adrenalin. Alert.
Vallningen:
https://drive.google.com/file/d/1F2oB3IKq3awSDwMBOvRWx385uOa_jgzU/view
LJ:s position när GM sprang förbi framgår klart och tydligt här. INTE bakom baracken:
"
F: Det är ungefär då vid skylten där det står Tunnelgatan du menar?
LJ: Ungefär. Ungefär --.
F: Ungefär dit?
LJ: Ja.
[...]
"
F: Gick du någonting--, något steg neråt här under tiden?
LJ: Nej, det minns jag inte.
F: Du säger i ett tidigare polisförhör att du gått in en bit i gränden. Hur stämmer det?
LJ: Ja, om jag sa det då så stämmer det väl.
F: Du har inget minne av det nu?
LJ: Nej. Det har jag inte."
Men med tanke på hur trögfattat det är med kepsen, som LJ nämner ett dussin gånger ...
Tunnelgatan-skylten var hur som helst inte belägen bakom baracken. Det kan man se på kartskissen i polisens tekniska sammanställning. Baracken nådde inte ända fram till hörnet.
LJ såg GM springa framåtlutat vilket innebär att denne kan ha saktat in något och sedan accelererat när han såg att kusten var klar, bortsett från en glimt av en ung man i blå täckjacka vid hörnet.
Detta gjorde GM så oroad att han tittade bakåt minst en gång under sin färd upp till och med krönet.
P.S. På foto 10 i den tekniska undersökningen av brottsplatsen syns en stolpe av något slag framför baracken. Genom springan mellan stolpen och baracken kan GM ha skymtat LJ.
En person som känner till varenda gatsten i området, som vant brukar titta där om det kommer trafik.
En viss Skandiamannen. Elementärt, Dr Watson!