Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Kommentar:
Detta klipp väcker så många frågor, t.ex.
- varför springer en ensam rysk soldat fram och tillbaka i skyttegraven, när det finns bättre täckta värn som han passerar?
- när han till slut faller, varför är det ingen i dessa värn som hämtar honom? (Jag tycker mig se folk därinne) Att han till sist spränger sig själv är ju outhärdligt sorgligt, liksom den siste (?) ryssen som signalerar till drönaren att inte döda honom.
- varför är en ensam soldat kvar i skyttegraven? Om alla andra är utslagna, varför flyr han inte bakåt?
- och till sist den övergripande frågan: vad är syftet med denna skyttergrav och den obefintliga bemanningen? Där finns inga kulsprutenästen, inga PV-vqpen, ingen taggtråd, och inte heller en andra linje att falla tillbaka till. Vad är tanken attett dussin gubbar med AK skall göra om en pluton med IFV eller PBV rullar fram?
Precis som du skriver så väcker bilderna otroligt många frågor. Funderat på dessa också. Kan bara spekulera.
Snubben som kutar runt för att sedan plockas av drönaren (för att sen egenmäktigt göra slut på sitt lidande) ser ut att vara väldigt onykter. Kan förklara agerandet. Vid 00:44 tittar han upp med hela kroppen mot drönaren på ett vis som påminner om när en annan under en lördagsfylla ramlar ner i tunnelbanan och glor upp mot tavlan över avgångstider.
Jag tror killen (vilket jag i samma veva tror är den som vi under resten av filmen får följa under sitt överlämnande) är den som sticker ut huvudet efter första kyssen och inte omöjligtvis erbjuder hjälp. Retoriskt. Både han och den träffade vet att det är över, och det definitivt efter andra smällen varpå självmordet sen tar vid. Tsardömet verkar faktiskt inte erbjuda någon fältvård öht åt sin kanonmat.
Att han inte backar tillbaka - det i meningen inom egna led - tror jag bottnar i att han är fed up på det tsardömet har att erbjuda. Lidande, hopplöshet, pennalism, inkompetens - allt. Utöver detta så verkar detta statiska u-land dammat av Stalins gamla 227-order igen. Självmordet var sen droppen. "fuck this shit". Detta kanske också besvarar det sista du nämner - det finns inget syfte. Full anarki verkar råda både
inom och mellan de ryska leden.