2023-05-11, 23:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Ej för känsliga!!!

Pissry** försöker skjuta drönare. Drönare spränger sönder pissry**ens ben. Pissry** vänder karbinen emot sig själv.

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/13drt6v/this_occupier_was_not_smart_enough_to_surrender/?utm_source=share&utm_medium=android_app&utm_name= androidcss&utm_term=1&utm_content=share_button
Hemskt.. Det är en hjärntvättad människa som också antagligen var hög dessutom. Stöttar inte Ryssland för fem öre det dom gör strider mot allt gott, men fortfarande är det en människa bakom varje soldat.
Senast redigerad av fiskoega 2023-05-12 kl. 00:06.
Citera
2023-05-11, 23:49
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
Detta klipp väcker så många frågor, t.ex.
- varför springer en ensam rysk soldat fram och tillbaka i skyttegraven, när det finns bättre täckta värn som han passerar?
- när han till slut faller, varför är det ingen i dessa värn som hämtar honom? (Jag tycker mig se folk därinne) Att han till sist spränger sig själv är ju outhärdligt sorgligt, liksom den siste (?) ryssen som signalerar till drönaren att inte döda honom.
- varför är en ensam soldat kvar i skyttegraven? Om alla andra är utslagna, varför flyr han inte bakåt?
- och till sist den övergripande frågan: vad är syftet med denna skyttergrav och den obefintliga bemanningen? Där finns inga kulsprutenästen, inga PV-vqpen, ingen taggtråd, och inte heller en andra linje att falla tillbaka till. Vad är tanken attett dussin gubbar med AK skall göra om en pluton med IFV eller PBV rullar fram?

Precis som du skriver så väcker bilderna otroligt många frågor. Funderat på dessa också. Kan bara spekulera.

Snubben som kutar runt för att sedan plockas av drönaren (för att sen egenmäktigt göra slut på sitt lidande) ser ut att vara väldigt onykter. Kan förklara agerandet. Vid 00:44 tittar han upp med hela kroppen mot drönaren på ett vis som påminner om när en annan under en lördagsfylla ramlar ner i tunnelbanan och glor upp mot tavlan över avgångstider.

Jag tror killen (vilket jag i samma veva tror är den som vi under resten av filmen får följa under sitt överlämnande) är den som sticker ut huvudet efter första kyssen och inte omöjligtvis erbjuder hjälp. Retoriskt. Både han och den träffade vet att det är över, och det definitivt efter andra smällen varpå självmordet sen tar vid. Tsardömet verkar faktiskt inte erbjuda någon fältvård öht åt sin kanonmat.

Att han inte backar tillbaka - det i meningen inom egna led - tror jag bottnar i att han är fed up på det tsardömet har att erbjuda. Lidande, hopplöshet, pennalism, inkompetens - allt. Utöver detta så verkar detta statiska u-land dammat av Stalins gamla 227-order igen. Självmordet var sen droppen. "fuck this shit". Detta kanske också besvarar det sista du nämner - det finns inget syfte. Full anarki verkar råda både inom och mellan de ryska leden.
Citera
2023-05-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Sett videor där utsvultna hundar äter på döda soldater. Ukrainska enl. uppgift.

Jag tänker inte länka men om jag säger så här. Jag berörs sällan in på benen av videor från krig men detta kändes direkt obehagligt.

Nu får faktiskt de vuxna i rummet se till att detta krig avslutas.

Så hundar som äter på döda soldater är direkt obehagligt? Att det är en människa som reducerats till ett stycke dött kött av ryssgalningar berör dig inte?

Du är lite speciell, men det har du säkert hört förut.
Citera
2023-05-12, 00:08
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Tv4 sa på nyheterna att en person begick självmord med handgranat. Är det detta dom egentligen syftar på? Kan ha blivit någon språkförbistring tänker jag då hans först träffas av en "bomb" och sen tar livet av sig.
Nä det är två olika händelser, andra videon finns tidigare i tråden. Redan skadade människor som nog tror att de är rökta ändå och vill bespara sig lidande. Samt säkert fulla/höga.
Citera
2023-05-12, 00:12
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
https://youtu.be/nfAFsdFhbKM

Påstådd video av bilder på ryska stridsvagnar med extensiva come cages påbyggda. Vagnarna är av modellerna T-54 och T-62. Om fotomaterialet stämmer så bekräftar det bilder från föregående månad där T-54 och T-55 fördes från förråden. Men, tydligen har man inte brytt sig om att modifiera dem utan skickat dem as is direkt till fronten.

Detta talar för att läget för den ryska krigsmakten är långt värre än nån riktigt har förstått. Man undrar när propagandisterna här i tråden bara tystnar. Ryssarnas krigföring, materiel och vapen har sen ett bra
tag passerat det rent pinsammas gräns.
Senast redigerad av fernebo 2023-05-12 kl. 00:18.
Citera
2023-05-12, 00:16
Medlem
Det verkar gå helt åt helvete för ryssarna längs större delar av fronten. Och Ukraina inte ens kört igång sin offensiv ännu.

Snart kommer dagen när man vaknar upp till nyheten om Rysslands fullständiga kollaps.

God natt.
Citera
2023-05-12, 00:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Den ryske bloggaren Rybar rapporterar om de ukrainska motanfallen N och S om Bachmut:
https://twitter.com/georgewbarros/status/1656766442308620288?t=djKJMBpDN0NTpsIEud_1ng&s=19
För att vara inringad av ryssarna så har Bachmut ovanligt goda förbindelser västerut enligt denna karta.

Det är dock ett gott stycke kvar till byn Klischivka i söder, och där har väl ryssarna en möjlighet att bita sig fast.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-05-12 kl. 00:22.
Citera
2023-05-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Frågan är om det inte är dags för ryssarna att ta fram de "riktiga grejerna" som finns i förråden i Uralbergen.

Det lutar åt att krigsförbrytaren och terroristen Igor Girkin får författa en dyster text om planet of pink ponys igen.

Ja, Putin har hållit oss på halster länge nu. Man börjar nästan undra hur länge han ska dröja med att sätta in sina bästa soldater och alla T14. Det är nästan så att folk i allmänhet börjar uppfatta honom som senfärdig. Även om han plötsligt rullar in med 1 000 stridsvagnar och tvingar Ukraina på knä, så skulle man kunna ifrågasätta varför han lät 200 000 man dö först? Nu är ju inte jag en strategisk mästare som Putin…men man skulle ju ändå vilja ha en förklaring.
Citera
2023-05-12, 00:31
Moderator
farbror_barbros avatar
forts.

Geolokalisering av filmen med de flyende ryssarna S om Bachmut:
https://twitter.com/GeoConfirmed/status/1656198583928930304?t=n8DT4v6P_1HgmxrhZxuXaQ&s=19
Det är alltså området vid kanalen i söder som ligger väst om byn Klischivka.
Citera
2023-05-12, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Putins babbel om kärnvapen är oerhört patetiskt.
För det första är det helt stört. Psykiskt stört.
För det andra har han inte ens de vapen han babblar om.
Skulle Ryssland ha tusentals fungerande nukes och ett fungerande missilörsvar?
Tillåt mig asgarva.
Pengarna som skulle gått till kärnvapen har såklart gått ner i privata fickor....
Eftersom USA och Ryssland haft ett avtal om ömsesidiga kontroller av varandras arsenaler så är nog just deras kärnvapen ändå i någorlunda skick. Det är väl det enda vapenslaget där materialet faktiskt kontrollerats regelbundet
Citera
2023-05-12, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Eftersom USA och Ryssland haft ett avtal om ömsesidiga kontroller av varandras arsenaler så är nog just deras kärnvapen ändå i någorlunda skick. Det är väl det enda vapenslaget där materialet faktiskt kontrollerats regelbundet

Antalet har kontrollerats, knappast skicket. 😏
Citera
2023-05-12, 04:58
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hur många ryssar dog idag?
Runt 610 stycken.
Russia's losses - 11.05.2023

• wounded ~590.760
  • killed ~196.920