2023-05-11, 21:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
J måste placera T, sig själv och M i badrummet på ett naturligt sätt. Då är lägenhetsvisning det bästa hon kom på. Att hon till varje pris ska klämma in M i historian på bekostnad att göra gärningen värre finns inte på kartan. J hoppas ju i detta läge komma undan med olyckshändelse. Fokus ligger på att förringa gärningen, inte sätta dit M!
Två flugor i en smäll; utan M:s närvaro kan hon hävda sina 10 sekunder utan risk för att bli emotsagd.
Samtidigt får hon sin hämnd på M som visste vad hennes erkännande om dumpning skulle innebära för hennes del. - Det går inte att förbise de otaliga tillfällen då den lättkränkta har försökt döda både vänner och fd pojkvän. M är livrädd.

M: Ja jag är på riktigt rädd ja.
A: Okej.
M: Det, om inte hon har förändrats när hon har suttit här inne så vet jag att hon kommer försöka göra, alltså även fast om hon inte kommer lyckas så kommer hon försöka göra allt i sin makt för att förstöra för mig.

M: Jag vet inte riktigt. Jag vet inte. Och det har ju också ja hon har försökt splittra mig och mina föräldrar och ja men också hon har sagt väldigt ofta nej dom är inte bra för dig, dom begränsar dig. Dom, dom är inga liksom bra föräldrar och ja. Hon har ju sagt, ja hon har ju sagt att jag bör nej men när jag flyttar hemifrån att jag ska bryta kontakten med dem.

Eh, och ja hon är väldigt, ja men lika mycket eller bra som hon har liksom höjt mig som människa lika elak och obehaglig har hon varit med dem hon verkligen hatar. Och det värsta, det värsta, det värsta nästan enligt för mig är att hon, eh, någon gång har liksom försökt få mig, eh, ja men vara med i tankarna att, att ja, skada eller ja döda min bror.
Citera
2023-05-11, 21:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Hunden visade ett förhöjt intresse för golvbrunnen i badrummet enligt FUP men i övrigt inget intresse.

Att hunden "visade ett förhöjt intresse" är ett märkligt och bakvänt sätt att säga att hunden INTE markerade.

Det kan vara allt möjligt som gör att hunden visar ett "förhöjt intresse". Men om hunden sedan inte markerar, då fanns inte det den letade efter där. Var så säker.

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Men var det en kadaverhund? Och inte en hund som luktade efter DNA etc. Var hittades Ts dna?

Kriminalsökhund, den bör ha markerat för förruttnelse, blod och sperma. Ingen markering indikerar att inget sådant fanns eller funnits på platsen på bra länge.
Citera
2023-05-11, 21:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att 5 månader senare plötsligt komma ihåg att klockan visade 02:40 saknar trovärdighet.

Särskilt som han hela tiden har angett tidpunkten till omkring 03:00. Under ett av förhören sade han att J visade sig i trappan efter kl 03:00. Han har dålig tidsuppfattning helt enkelt och minns inte alls, det går i alla fall att observera en förflyttning av den faktiska tiden. Vilket torde ha gjorts även här.

Galet oproffsigt av utredningen att aldrig undersöka hans mobil och hälsoapp, då hade dessa felaktigt angivna tider kunnat korrigeras med en gång. Onödigt slarv.
Grannen förefaller väldigt mån om att vara behjälplig. Jag tror att han ansträngt sig till det yttersta med att rekonstruera natten och letat efter något att hänga upp tiden på för att komma så nära sanningen som möjligt. Efter så lång tid är det säkert väldigt svårt att veta exakt vilken tid man gjort vad, men troligtvis har han kommit fram till att dunsen har varit närmare 2.30 än 3 och gissar då på ca 2.40.
Citera
2023-05-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Aceton hade förstört golvmattan.
Hon hade använt ett rengöringsmedel som luktade blommor.
Det hindrar inte en vältränad hund.

Ja aceton kan vara för strarkt
Men var du med och såg vilket medel hon använde eftersom du vet vad rengjöringsmedlet innehåll och vilka exakta medel hon anvönde?

Hon vore helt korkad om hon inte har gjort allt för att få bort Dna
Vilket inte jag tror att hon varit

Vi vet ju att T legat på bsdrumsgolv och hallgolv
Citera
2023-05-11, 21:55
Medlem
why123s avatar
Citat:
Två flugor i en smäll; utan M:s närvaro kan hon hävda sina 10 sekunder utan risk för att bli emotsagd.
Samtidigt får hon sin hämnd på M som visste vad hennes erkännande om dumpning skulle innebära för hennes del. - Det går inte att förbise de otaliga tillfällen då den lättkränkta har försökt döda både vänner och fd pojkvän. M är livrädd.

M: Ja jag är på riktigt rädd ja.
A: Okej.
M: Det, om inte hon har förändrats när hon har suttit här inne så vet jag att hon kommer försöka göra, alltså även fast om hon inte kommer lyckas så kommer hon försöka göra allt i sin makt för att förstöra för mig.

M: Jag vet inte riktigt. Jag vet inte. Och det har ju också ja hon har försökt splittra mig och mina föräldrar och ja men också hon har sagt väldigt ofta nej dom är inte bra för dig, dom begränsar dig. Dom, dom är inga liksom bra föräldrar och ja. Hon har ju sagt, ja hon har ju sagt att jag bör nej men när jag flyttar hemifrån att jag ska bryta kontakten med dem.

Eh, och ja hon är väldigt, ja men lika mycket eller bra som hon har liksom höjt mig som människa lika elak och obehaglig har hon varit med dem hon verkligen hatar. Och det värsta, det värsta, det värsta nästan enligt för mig är att hon, eh, någon gång har liksom försökt få mig, eh, ja men vara med i tankarna att, att ja, skada eller ja döda min bror.

Vilket förhör var det (har inte lust att kolla i FUP nu)? Var det innan eller efter FHL pratade om strafflindring?
Citera
2023-05-11, 21:59
Medlem
flashmaners avatar
Angående det här med hundar och deras förmåga att känna dofter, så kan för att skapa en viss förståelse för hur känsliga hundarnas nosar är, nämnas följande exempel.

Tänk att du går tvärs över en äng.
Två veckor senare kommer en spårhund och söker. När den korsar spåret där du gick två veckor tidigare så kommer den känna att du gått där. Då nosar den åt ena hållet, och sedan åt andra hållet.
Därefter vet hunden vilket håll du gått åt, eftersom det luktade lite mer i den riktningen.
Efter två veckor, kan hunden känna inte bara att du gått där, utan på bara någon meter när avgöra åt vilket håll du gick för att det luktar mer en meter åt vänster än åt höger.

Så känslig är en hunds nos.

En kriminalsökhund är som regel tränad på mänsklig förruttnelse, blod och sperma. Hade något sådant funnits i Johannas badrum, hade hunden markerat på det.

Det går heller inte att dölja en doft med en annan, exvis rengöringsmedel. Hunden kan särskilja på dofterna.
Citera
2023-05-11, 22:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Att 5 månader senare plötsligt komma ihåg att klockan visade 02:40 saknar trovärdighet.

Särskilt som han hela tiden har angett tidpunkten till omkring 03:00. Under ett av förhören sade han att J visade sig i trappan efter kl 03:00. Han har dålig tidsuppfattning helt enkelt och minns inte alls, det går i alla fall att observera en förflyttning av den faktiska tiden. Vilket torde ha gjorts även här.

Galet oproffsigt av utredningen att aldrig undersöka hans mobil och hälsoapp, då hade dessa felaktigt angivna tider kunnat korrigeras med en gång. Onödigt slarv.

Han har anpassat sin berättelse utifrån vad han fått veta av utredarna.
Det är extremt illa skött av utredarna och åklagaren att låta sådant passera. Återigen så är Tomas Quick fallet ett "skolboksexempel" på vad sådant kan leda till.

Därför är det så viktigt att se till vad de förhörda berättade i de första förhören, i nära anslutning till händelsen och innan de blivit påverkade av alla möjliga och omöjliga förklaringar och spekulationer.
Citera
2023-05-11, 22:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Grannen förefaller väldigt mån om att vara behjälplig. Jag tror att han ansträngt sig till det yttersta med att rekonstruera natten och letat efter något att hänga upp tiden på för att komma så nära sanningen som möjligt. Efter så lång tid är det säkert väldigt svårt att veta exakt vilken tid man gjort vad, men troligtvis har han kommit fram till att dunsen har varit närmare 2.30 än 3 och gissar då på ca 2.40.
Ja, så kan det ju vara, låter troligt.

Han har med all säkerhet gjort sitt yttersta, ännu bättre hade varit att strunta i att ange en exakt tid som ändå är väldigt osäker.
I övrigt har både han och yoghurtpappan kunnat samprata om de övriga tiderna och de har varit mycket behjälpliga i att räkna ut ungefärlig tidpunkt för första dunsen. Rullman måste ha kommit fram till 02:30 med hjälp av vittnesmålen.

Fruktansvärt iskallt av J att säga till utredarna att grannen kan ha kidnappat T. Hon gillar att fantisera och dramatisera.
Citera
2023-05-11, 22:02
Medlem
Citat:
Angående det här med hundar och deras förmåga att känna dofter, så kan för att skapa en viss förståelse för hur känsliga hundarnas nosar är, nämnas följande exempel.

Tänk att du går tvärs över en äng.
Två veckor senare kommer en spårhund och söker. När den korsar spåret där du gick två veckor tidigare så kommer den känna att du gått där. Då nosar den åt ena hållet, och sedan åt andra hållet.
Därefter vet hunden vilket håll du gått åt, eftersom det luktade lite mer i den riktningen.
Efter två veckor, kan hunden känna inte bara att du gått där, utan på bara någon meter när avgöra åt vilket håll du gick för att det luktar mer en meter åt vänster än åt höger.

Så känslig är en hunds nos.

En kriminalsökhund är som regel tränad på mänsklig förruttnelse, blod och sperma. Hade något sådant funnits i Johannas badrum, hade hunden markerat på det.

Det går heller inte att dölja en doft med en annan, exvis rengöringsmedel. Hunden kan särskilja på dofterna.

Mycket intressant detta!
Citera
2023-05-11, 22:04
Medlem
Citat:
Nu har man konstaterat att han lämnade sin lägenhet kl 02:45. Första dunsen skulle ha hörts 02:41.

Domslutet och livstidsdomen för M bygger bl a på att hon har varit vaken under mordet som antas ha begåtts 02:41 och några minuter framåt.

Att M säger att hon ingen kropp såg, tror jag är sant; J hade släpat iväg den. - Varför skulle M påstå att T var borta när hon en stund senare berättar att hon får syn på kroppen i hallen? Hon har med andra ord inget att vinna på det.
Dessutom så låter det trovärdigt i sammanhanget att hon går och hämtar mobilen som ligger i sängen i samband med att hon möter en påklädd J i hallen vilket också är förenligt med att J går ner och möter grannen.
02:19-tiden för ett besök till badrummet med T och J i köket, går ihop med att T då ännu inte har blivit överfallen.
Att hon sitter med mobilen i badrummet fram tills J kommer med hamburgaren, går också ihop med 03:00 som sista aktivitet.

Att ha sinnesnärvaro nog att plocka med sig mobilen efter att ha sett en inrullad kropp i ett lakan, vore att begära för mycket.

Angående det omtalade lakanet i ett förhör 9/11:
"Sedan funderar jag på varför det inte finns några lakan i sängen Johanna?
J: För att jag inte sover där. Jag tycker inte alls det är konstigt. När de skulle börja renovera så la jag lakanen i tvätten och jag har inte bäddat rent, för det har varit för mycket damm."

Nästa gång, när hon har dragit in M i badrummet, svarar hon att lakanet låg i en låda nedanför sängen.

Gissningsvis så anpassar hon sin story efter sin nya version. Men vi ser fallet ur olika perspektiv och jag är inte ute efter att ta ifrån dig din sanning; det är stimulerande och utmanande med diskussioner.

Utredningen har hela tiden sagt att J och T s telefon lämnade lägenheten 02:46-02:47.Så grannens hälsoapp förändrar ingenting, förutom någon min. I domen har dom angett tiden för mordet till 02:40 baserat på grannens ungefärliga tid, vilket är klantigt. Det förändrar ingenting i sak eftersom man kan räkna baklänges från att dom lämnade lägenheten med hjälp av grannens tidsuppfattning för vad varje moment tar. Jag drar själv inte samma slutsats som rätten i just den delen. Den korrekta tiden enligt mig ligger runt 02:35 och mordet avslutades ca 02:40. 3 minuter efter det rör sig M s telefon.

Att hon plockar upp telefonen just då tror jag beror på att J ska ut på en resa för att kolla av så läget är okej med grannen. Hon måste stå standby. För mig är det så otroligt ologiskt och skulle bryta alla mönster för en mördare att flytta kroppen i det läget.

Hade M sett kroppen innan J åkte till donken behöver hon svara på varför hon inte larmade. Att hon inte såg den innan hon åt hamburgaren hade låtit alldeles för kallsinnigt. Därför säger hon att hon inte såg kroppen förrens i slutskedet.

Finns det några steg registrerade efter 02:43 i M s telefon? Om hon satt med den på toa 03:00 borde den väl registrerat steg när hon gick ut från toan?
Citera
2023-05-11, 22:05
Medlem
Citat:
Att hunden "visade ett förhöjt intresse" är ett märkligt och bakvänt sätt att säga att hunden INTE markerade.

Det kan vara allt möjligt som gör att hunden visar ett "förhöjt intresse". Men om hunden sedan inte markerar, då fanns inte det den letade efter där. Var så säker.

Kriminalsökhund, den bör ha markerat för förruttnelse, blod och sperma. Ingen markering indikerar att inget sådant fanns eller funnits på platsen på bra länge.

Tack för förklaringen!
Citera
2023-05-11, 22:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja aceton kan vara för strarkt
Men var du med och såg vilket medel hon använde eftersom du vet vad rengjöringsmedlet innehåll och vilka exakta medel hon anvönde?

Är du knäpp i huvudet?
Jag skrev ingenstans "exakt" vilket medel hon använde.
Däremot har jag läst utredningen. Det har visst inte du.

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hon vore helt korkad om hon inte har gjort allt för att få bort Dna
Vilket inte jag tror att hon varit

Vi vet ju att T legat på bsdrumsgolv och hallgolv

Enda sättet att "göra allt" för att säkert få bort allt DNA, är att elda upp hela skiten.
Hon ville nog inte elda upp hela sin lägenhet.

Men det ligger nära till hands att tro att Johanna rensat under naglarna på Tove. Där hittades främmande DNA men inte tillräckligt för en analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in