2023-05-11, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Lamotte har väl inte ens utgivningsbevis? Mycket märklig jämförelse.
Det är inte helt jämförbart men folk överskattar utgivningsbevis. Frågan huruvida publiceringar först och främst är relevanta eller ägnat att misskreditera blir frågan i huvudförhandlingar oavsett utgivningsbevis eller inte.
Samnytts utgivare dömdes av högsta instans för grovt förtal pga av att han misstänkte att en offentlig person var terrorist. Det fanns inga nakenbilder eller andra integritetskänsliga uppgifter. Han dömdes.

Gissa utgången på de flesta gäddor? Vad tror du straffet och skadestånden hade blivit?
Citera
2023-05-11, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BroderLars
Det är inte helt jämförbart men folk överskattar utgivningsbevis. Frågan huruvida publiceringar först och främst är relevanta eller ägnat att misskreditera blir frågan i huvudförhandlingar oavsett utgivningsbevis eller inte.
Samnytts utgivare dömdes av högsta instans för grovt förtal pga av att han misstänkte att en offentlig person var terrorist. Det fanns inga nakenbilder eller andra integritetskänsliga uppgifter. Han dömdes.

Gissa utgången på de flesta gäddor? Vad tror du straffet och skadestånden hade blivit?
Jo, jag är med på att folk överskattar utgivningsbevis. Min poäng var bara att det blir jävligt konstigt att exemplifiera detta med ett fall där någon utan utgivningsbevis blir dömd. Det bevisar ju inte ett dugg.

Har dålig koll på skadeståndsnivåer för förtal. Har faktiskt ingen aning. 50k kanske? Förtalet är rimligtvis grovt och har dessutom fått stor spridning och hårda konsekvenser.
Citera
2023-05-11, 16:45
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jo, jag är med på att folk överskattar utgivningsbevis. Min poäng var bara att det blir jävligt konstigt att exemplifiera detta med ett fall där någon utan utgivningsbevis blir dömd. Det bevisar ju inte ett dugg.

Har dålig koll på skadeståndsnivåer för förtal. Har faktiskt ingen aning. 50k kanske? Förtalet är rimligtvis grovt och har dessutom fått stor spridning och hårda konsekvenser.
50 k räcker nog inte för att få en Gädda att träda fram som Gädda.
Citera
2023-05-11, 16:47
Avslutad
Citat:

Skadestånden för personliga kränkningar bör bli exakt desamma som vid grova olaga integritetskränkning beroende på hur grovt materialet är, hur illa eller känsligt och hur stor publicitet dessa fått. Resten vad som kan ledas i bevis och åläggas Dumpen för. Även andra brottsrubriceringar än grova förtal skulle kunna bli aktuella.
Citera
2023-05-11, 16:56
Medlem
Citat:
Skadestånden för personliga kränkningar bör bli exakt desamma som vid grova olaga integritetskränkning beroende på hur grovt materialet är, hur illa eller känsligt och hur stor publicitet dessa fått. Resten vad som kan ledas i bevis och åläggas Dumpen för. Även andra brottsrubriceringar än grova förtal skulle kunna bli aktuella.
Du fantiserar. Yttrandefriheten är mycket stark i Sverige. Att JK skulle ta Dumpen till domstol kommer inte hända.
Citera
2023-05-11, 16:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Utgivaren tvingas radera materialet, så även Google mfl. Dumpen blir dömd och får betala skadestånd. JK, allmänheten och många medier skulle troligen därefter ändrat syn på saken. Gäddan eller gäddorna blir skyddade mot hot och våld i princip för all framtid pga rättsprocessen. Anonym identitet och i en hel del fall med säker utgång. Det skulle i vissa fall vara berättigat med skadeståndsanspråk utöver personlig kränkning.
Citera
2023-05-11, 16:58
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kanske nödvändigt för att täcka kostnaden att stängsla in bostaden och övervakningsutrustning. 200 k kan vara nödvändigt för detta.
Citera
2023-05-11, 16:59
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du fantiserar. Yttrandefriheten är mycket stark i Sverige. Att JK skulle ta Dumpen till domstol kommer inte hända.
Men gäddan kan det.
Citera
2023-05-11, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Jag undanbeder mig att diskutera med idioter. Du vet inget. Du gissar endast, eller kanske snarare bara hoppas. Domarna är i många fall 100% säkra.
Citera
2023-05-11, 17:02
Medlem
Citat:
Jag undanbeder mig att diskutera med idioter. Du vet inget. Du gissar endast, eller kanske snarare bara hoppas. Domarna är i många fall 100% säkra.
Jasså? Låt oss se på fakta. Hur ofta stämmer JK media för förtal?
Citera
2023-05-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Men gäddan kan det.
Du har rätt till skillnad för klappmongot LarsBandage som bara sitter och gissar.
Sen är det väl tveksamt om någon gädda pallar med den uppmärksamheten det skulle innebära.
Trodde faktiskt att den där jurist-gäddan (oklart nummer) skulle ta Dumpen till domstol med det blev inget med det. Hade varit mycket intressant.
Citera
2023-05-11, 17:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 60minuter
Jag skulle noga säga att S&P har mer ondska i sig än de flesta gäddorna om jag ska vara ärlig.

Knappast, det finns nog ingen större ondska än att förgripa sig på, och skada barn. Vilket är precis vad dessa gäddor är i full färd med att göra.

S&P har nog snarare en avsky emot gäddor inom sig, vilket är fullt förståeligt med tanke på att de själva blivit utsatta för gäddor som barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in