Citat:
Det finns uppskattade tidsangivelser från grannarna under (vilka skilde sig åt om jag kommer ihåg rätt).
Från första dunsen och till påringning av dörr är som sagt en uppskattning, inget säkerställt, vi vet inte och säkerligen inte de heller hur länge de stod och dividerade om de skulle gå upp och ringa på. Det fanns förmodligen mycket tankar innan man går upp och ringer på hos en granne mitt i natten. Det hade blivit tyst, förmodligen stod de och vänta för att höra om fler ljud skulle komma.
Uppskattade tiden från påringningen tills JJ kommer ner för trappen kan också skilja på flertalet minuter. JJ/MH hade nog en del att prata om innan JJ vågade sig ut i trappen.
När JJ väl gick ner så var förmodligen hennes tanke att flytta cykeln och samtidigt hämta bilen. Det måste gå fort för de vill inte ha TT.s cykel kvar om nu AW var på väg att hämta/möta TT.
Från första dunsen och till påringning av dörr är som sagt en uppskattning, inget säkerställt, vi vet inte och säkerligen inte de heller hur länge de stod och dividerade om de skulle gå upp och ringa på. Det fanns förmodligen mycket tankar innan man går upp och ringer på hos en granne mitt i natten. Det hade blivit tyst, förmodligen stod de och vänta för att höra om fler ljud skulle komma.
Uppskattade tiden från påringningen tills JJ kommer ner för trappen kan också skilja på flertalet minuter. JJ/MH hade nog en del att prata om innan JJ vågade sig ut i trappen.
När JJ väl gick ner så var förmodligen hennes tanke att flytta cykeln och samtidigt hämta bilen. Det måste gå fort för de vill inte ha TT.s cykel kvar om nu AW var på väg att hämta/möta TT.
Jag menar att tidsuppskattningen från det att Lahanj ringde på dörren till dess att Johanna kom ner för trappan inte kan skilja på flera minuter. Men det beror inte på att Lahanj och hans pappa är dåliga på att uppskatta tider. Det beror helt enkelt på hur lång tid de förlopp som de beskriver faktiskt tar.
Ställ dig vid din ytterdörr och stå där i fem minuter och vänta, så får du se hur lång tid det är.
Det finns helt enkelt inte ens chans i världen att Lahanj och hans pappa ska ha stått vid sin ytterdörr så länge och väntat och lyssnat. De har förmodligen inte ens stått där i en minut efter att Lahanj kom ner. Har de feluppskattat den tiden åt något håll, så har de överskattat tiden. Det vill säga de tror att de väntat längre än de har. Det är den normala psykologiska effekten.