2023-05-11, 12:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det finns uppskattade tidsangivelser från grannarna under (vilka skilde sig åt om jag kommer ihåg rätt).
Från första dunsen och till påringning av dörr är som sagt en uppskattning, inget säkerställt, vi vet inte och säkerligen inte de heller hur länge de stod och dividerade om de skulle gå upp och ringa på. Det fanns förmodligen mycket tankar innan man går upp och ringer på hos en granne mitt i natten. Det hade blivit tyst, förmodligen stod de och vänta för att höra om fler ljud skulle komma.
Uppskattade tiden från påringningen tills JJ kommer ner för trappen kan också skilja på flertalet minuter. JJ/MH hade nog en del att prata om innan JJ vågade sig ut i trappen.

När JJ väl gick ner så var förmodligen hennes tanke att flytta cykeln och samtidigt hämta bilen. Det måste gå fort för de vill inte ha TT.s cykel kvar om nu AW var på väg att hämta/möta TT.

Jag menar att tidsuppskattningen från det att Lahanj ringde på dörren till dess att Johanna kom ner för trappan inte kan skilja på flera minuter. Men det beror inte på att Lahanj och hans pappa är dåliga på att uppskatta tider. Det beror helt enkelt på hur lång tid de förlopp som de beskriver faktiskt tar.

Ställ dig vid din ytterdörr och stå där i fem minuter och vänta, så får du se hur lång tid det är.
Det finns helt enkelt inte ens chans i världen att Lahanj och hans pappa ska ha stått vid sin ytterdörr så länge och väntat och lyssnat. De har förmodligen inte ens stått där i en minut efter att Lahanj kom ner. Har de feluppskattat den tiden åt något håll, så har de överskattat tiden. Det vill säga de tror att de väntat längre än de har. Det är den normala psykologiska effekten.
Citera
2023-05-11, 12:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det är då viktigt att påpeka att det inte är DU som ska anse att åklagaren har bevisat nåt, utan rätten. Det är, tror jag, en mycket god ordning.

Det är en märklig kommentar för att komma från dig, för du anser ju dig själv mer än någon annan i denna tråden ha rätten att avgöra vad som är bevisat och inte, och det gäller ju alldeles särskilt när det kommer till fantasibevis.

Det som nötknäpparen säger om att åklagaren inte har bevisat att Toves kropp inte har kunnat flyttas är ett faktum. Åklagaren har inte bevisat detta. Åklagaren har inte ens försökt bevisa det.
Citera
2023-05-11, 12:26
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Ingen expert så, men min tolkning av hur psykopater fungerar är mer att dom inte klarar av att ta ansvar för något, eftersom dom i sitt eget tycke aldrig kan göra fel. Här har ju visserligen JJ erkänt att hon strypt TT (lite grann), men hon lägger ju skulden för att det sker på TT. Och hon tar inte på sig den delen som är uppenbart hennes eget fel, det minuter långa strypgreppet.

Det gäller även för narcissister. De tar aldrig ansvar för sina egna misstag eftersom de själva tror att de är ofelbara. Det innebär att de inte kan utvecklas och lära sig av sina misstag, som vi andra gör under hela livet. De gör om samma misstag om och om igen och förstår inte varför de alltid får samma reaktion från omgivningen.

Ett exempel är när JJ var otrogen och pojkvännen gjorde slut med henne. Då gav hon TT skulden för att hon berättat om det för pojkvännen. Hon tog inte ansvar för att hon varit otrogen eller för att hon var så dum att hon berättade om det. Jag skulle ha varit arg på mig själv men hon var arg på TT och pojkvännen. De skulle straffas.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-05-11 kl. 12:32.
Citera
2023-05-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Man behöver också förstå innebörden fullt ut och såvitt jag vet är @notknapparen en av de få som har greppat psykopatins innersta väsen.
Detsamma gäller ordet "empatistörning" som ofta används slarvigt som förklaring, när det istället är kunskap som saknas.

Då först kan det destruktiva samspelet dessa tjejer emellan begripas och vilken effekt vänskapen har haft på M, hur hon bit för bit har brutits ner i en normaliseringsprocess. Och inte minst anledningen till att hon ljuger sig igenom så många förhör.

Det här varit mycket lärorikt att läsa era inlägg om psykologiska processer Jag läste just en artikel i aftonbladet som Mercede länkade till. En intervju med en dansk tjej med antisociala drag och narcissim. Citat 'Jag skulle säga att alla människor är ganska lätta måltavlor för en narcissist.' Men sen sagor att hon när det gäller män kan hon bland annat använda sin sexualitet därför kan de vara lättare att manipulera. Även känsliga kvinnor är lättare.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-11 kl. 12:42.
Citera
2023-05-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
I Sverige har vi haft oerhört svårt att fälla någon för mord om ingen mördad kropp hittats.
Vi hade ett fall med ett par liter blod som hittades i en säng och en kula med offrets DNA i väggen. Det hade gått att fälla för mord genom skjutvapen, men skedde inte förrän kroppen hittades.
I fallet ”Johan Aspl*und” har ingen kunnat fällas just för att kroppen inte hittats. .

Elsa Tettin*n fälldes för ett mord utan säker dödsorsak, men fick resning och blev frikänd.

Så det är väldigt, väldigt svårt att döma någon för mord om inget dödsbevis slår fast att döden orsakats genom någon annans handhavande.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/juridiska-experter-ett-ovanligt-fall/
https://sverigesradio.se/artikel/1501043
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLqkE1/mojligt-att-doma-for-mord-utan-kropp

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
MH kommer att befinnas skyldig till att att ha dolt brottet och transporterat bort kroppen. Brott som MH inte heller förnekar.

Men ovanstående är inte synonymt med mord. Vi har olika straff för olika brott och det kanske inte är helt fel.

Hon kan inte dömas för skyddande av brottsling då hon inte är åtalad för det och att det inte ryms inom gärningsbeskrivningen.
Citera
2023-05-11, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
DN:

"Det var en närstående till en av de misstänkta kvinnorna som hade uppmärksammat beteendet, vilket även en ordningsvakt hade reagerat på. Detta enligt ett protokoll från tingsrätten.
Där står också att den närstående ska ha hört Leif GW Persson fälla en kommentar som rör en av de misstänkta kvinnornas psykiska hälsa.
"

https://www.dn.se/sverige/domare-gav-leif-gw-persson-tillsagelse-en-grans-hade-passerats/
Citera
2023-05-11, 13:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
DN:

"Det var en närstående till en av de misstänkta kvinnorna som hade uppmärksammat beteendet, vilket även en ordningsvakt hade reagerat på. Detta enligt ett protokoll från tingsrätten.
Där står också att den närstående ska ha hört Leif GW Persson fälla en kommentar som rör en av de misstänkta kvinnornas psykiska hälsa.
"

https://www.dn.se/sverige/domare-gav-leif-gw-persson-tillsagelse-en-grans-hade-passerats/

Det är märkligt tycker jag att en polis som sitter bredvid GW inte hör något, när en ordningsvakt som befinner sig i lokalen har hört GW. Kan man ana att polisen är en av GWs "källor", som inte är där i tjänsten.
Citera
2023-05-11, 13:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi har all rätt att tycka.
Även du tycker ju.

Jag är inte heller ensam om att anse att domen vilar på både felaktig grund vad gäller tiden för mordet, t ex. Denna tid har ju inte åklagaren heller hävdat.

Samt att jag ser stora svagheter i vad rätten kommit fram till.

I Sverige har vi rätt till insyn, och även åsiktsfrihet.
Och även rätt att öveklaga ska jag lägga till. Det beror ju på att en dom kan vara felaktig.

Tack och lov.

Faktum är att det är en försvinnande liten skara som fortfarande menar att domen i tingsrätten är helt och fullt korrekt. Inte ens domaren själv tror på det, och åklagaren har nog aldrig trott på det domstolen kom fram till, inte ens innan de kom fram till det.

Det är nog bara ett fåtal element i denna tråden som fortfarande tror det. Och kanske någon av nämndemännen, sådana tycks kunna tro precis vad som helst.
Citera
2023-05-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är märkligt tycker jag att en polis som sitter bredvid GW inte hör något, när en ordningsvakt som befinner sig i lokalen har hört GW. Kan man ana att polisen är en av GWs "källor", som inte är där i tjänsten.

Möjligt.En sak som inte verkar stämma dock är att han störde när M blev förhörd för då direktrapporterade Vetlandaposten att han inte var i rättssalen .
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-11 kl. 14:14.
Citera
2023-05-11, 14:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Hon kan inte dömas för skyddande av brottsling då hon inte är åtalad för det och att det inte ryms inom gärningsbeskrivningen.

Ja, så är det.

Men dom nämnda omständigheterna är försvårande och kommer att vägas in när straffmätningen för gravfridsbrottet avhandlas.

Gravfridsbrottet var en väsentlig del i döljandet av brottet.
Citera
2023-05-11, 14:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Faktum är att det är en försvinnande liten skara som fortfarande menar att domen i tingsrätten är helt och fullt korrekt. Inte ens domaren själv tror på det, och åklagaren har nog aldrig trott på det domstolen kom fram till, inte ens innan de kom fram till det.

Det är nog bara ett fåtal element i denna tråden som fortfarande tror det. Och kanske någon av nämndemännen, sådana tycks kunna tro precis vad som helst.

Nu har jag inte haft tid att läsa allt i media, men det senaste jag hörde var att domaren menade att trots SRs upptäckt av grannens hälsoapp, som visar steg vid ett visst klockslag, menade han att det ändå fanns utrymme för brottet enligt 02:40.
Så tolkade jag honom, lite fritt ur minnet.

Ovsett, så är det ännu inte klart, vi har ju hovrättsdomen kvar.
Om den domen kommer att se likadan ut, det återstår att se.
Citera
2023-05-11, 14:26
Medlem
notknapparens avatar
Vad är det här?

"”Ursäkta”-duon berättar nu att mördarna ”försökt kontakta” dem.

– Och försökt ge oss berömmelse och komplimanger. Medan de suttit på sin kammare och mördat en ung kvinna, säger Johanna Nordström i senaste avsnittet av podden.
"

https://www.expressen.se/noje/toves-mordare-kontaktade-ursakta-duon-vi-vill-inte/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in