Citat:
Ursprungligen postat av
EvolModsiw
Det kan han inte men bevisbördan ligger på honom.
Jag kan ge exempel på sådant som hade kunnat utgöra bevis för att M ljuger:
* Någon form av tekniska fynd som talar för att M hållit fast T på det sätt som antagits. T.ex. rivmärken eller liknande på T:s armar och T:s DNA under M:s naglar eller vice versa.
* Grannarna hade hört skrik under mordgärningen och uppfattat tre olika kvinnoröster.
* Grannpappan hade hört ljud som tydde på hantering av kroppen medan J var på McD.
* Grannarna hade hört M och J samtala under tiden M påstår att hon sovit.
Det finns dock inget sådant så allt blir bara gissningar och spekulationer och det håller inte för att döma någon i en domstol.
Jag får lov att läsa på om bevisbördan, men så vitt jag vet finns det ju ingen lag som stöder detta. Jag tror att det finns NJA blabla, men vi har ju oskyldighetspresumtionen som ska följa den misstänkte hela vägen genom rättsprocessen, och där ställs då isf förklaringsbördan mot denna.
Jag utgår (innan jag nu har satt mig in i det, hinner nog inte idag) från att det först finns bevis från åklagare på en situation, omständighet, händelse, tekniska bevis eller whatever, som den misstänkte har att förklara och vid misslyckande av detta läggs det till bevisningen.
T ex skulle jag kunna tänka mig att man hittat DN från offret i den misstänktas bil, och då har den misstänkte att förklara hur det kom dit.
Eller här i detta fall, har Majas mobil visat att hon är vaken (förmodligen) vid två tillfällen. Och då har hon att förklara vad hon gjorde då.
Åklagaren har ju också hävdat att Maja borde ha sett Toves döda kropp (minst) och rätten menar väl då att Majas förklaringsbörda ligger henne till last.
Här blir det ju knepigt då jag inte anser att åklagaren har bevisat att Toves kropp inte har kunnat flyttas, gömmas, vare sig tekniskt eller genom tidsaxeln.
Bra exempel som du tar upp vad som skulle kunna ha varit bevis för att Maja varit delaktig i mordet. Det har uteslutande varit Johanna som synts och hörts helta vägen från lång tid innan mordet, ända till slutet.
Maja har synts vid några situtioner, t ex den gången som hon var utanför A*lbins dörr, och vid Nöjet då hon letar efter Tove. Detta är inte på låååånga vägar liknande det som finns på Johanna vad gäller bevisningen.