2023-05-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
vilket tyder ännu mer på att Maja inte var med i badrummet. Skulle de viskat? inte troligt

Jag bor i ett lika ljudkänsligt hus och jag hör grannarna under när de pratar sent på kvällen då andra ljud runt omkring tystnats.
Helt orimlig tolkning.
Citera
2023-05-11, 11:48
Medlem
Citat:
var en intressant intervju idag i aftonbladet med en tjej (Danmark) som är diagnostiserad som både psykopat och narccisist. (plusartikel men här är den i helhet.)

https://archive.is/UDD2u

100% Johanna är narcissist

"Borde man vara rädd för psykopater?
– Nej, jag försöker hela tiden berätta vad skillnaden är mellan psykopater och narcissister. Det är narcissister som man ska vara rädd för, inte psykopater. I en relation kan psykopater bara dra och aldrig komma tillbaka. Du betyder ingenting för en psykopat. En narcissist vill hela tiden komma i kontakt med dig. En narcissist kan aldrig ta att bli avvisad."

"Finns det någon personlighetstyp som är extra lätt att manipulera?
män:
Och vilka kvinnor är särskilt lätta att manipulera?
Kvinnor som är känsliga."

"Hur ska man hantera en narcissist i sin närhet?
– Lämna den personen! Dra därifrån. Ignorera, ignorera, ignorera! Försök inte ens ha någon form av relation med en narcissist. Det är mitt råd"

Intressant läsning! Bland annat det om att en narcissist inte klarar att bli avvisad. Och att känsliga personer är lättare att manipulera. J verkar ju ha sökt sig till personer med låg självkänsla. Det gäller ju både M och exet F. Och även T som ibland hade självskadebeteende.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-11 kl. 12:05.
Citera
2023-05-11, 11:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Det kan han inte men bevisbördan ligger på honom.

Jag kan ge exempel på sådant som hade kunnat utgöra bevis för att M ljuger:

* Någon form av tekniska fynd som talar för att M hållit fast T på det sätt som antagits. T.ex. rivmärken eller liknande på T:s armar och T:s DNA under M:s naglar eller vice versa.
* Grannarna hade hört skrik under mordgärningen och uppfattat tre olika kvinnoröster.
* Grannpappan hade hört ljud som tydde på hantering av kroppen medan J var på McD.
* Grannarna hade hört M och J samtala under tiden M påstår att hon sovit.

Det finns dock inget sådant så allt blir bara gissningar och spekulationer och det håller inte för att döma någon i en domstol.

Jag får lov att läsa på om bevisbördan, men så vitt jag vet finns det ju ingen lag som stöder detta. Jag tror att det finns NJA blabla, men vi har ju oskyldighetspresumtionen som ska följa den misstänkte hela vägen genom rättsprocessen, och där ställs då isf förklaringsbördan mot denna.

Jag utgår (innan jag nu har satt mig in i det, hinner nog inte idag) från att det först finns bevis från åklagare på en situation, omständighet, händelse, tekniska bevis eller whatever, som den misstänkte har att förklara och vid misslyckande av detta läggs det till bevisningen.

T ex skulle jag kunna tänka mig att man hittat DN från offret i den misstänktas bil, och då har den misstänkte att förklara hur det kom dit.

Eller här i detta fall, har Majas mobil visat att hon är vaken (förmodligen) vid två tillfällen. Och då har hon att förklara vad hon gjorde då.

Åklagaren har ju också hävdat att Maja borde ha sett Toves döda kropp (minst) och rätten menar väl då att Majas förklaringsbörda ligger henne till last.

Här blir det ju knepigt då jag inte anser att åklagaren har bevisat att Toves kropp inte har kunnat flyttas, gömmas, vare sig tekniskt eller genom tidsaxeln.

Bra exempel som du tar upp vad som skulle kunna ha varit bevis för att Maja varit delaktig i mordet. Det har uteslutande varit Johanna som synts och hörts helta vägen från lång tid innan mordet, ända till slutet.

Maja har synts vid några situtioner, t ex den gången som hon var utanför A*lbins dörr, och vid Nöjet då hon letar efter Tove. Detta är inte på låååånga vägar liknande det som finns på Johanna vad gäller bevisningen.
Citera
2023-05-11, 11:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
i HR, är det typ en likadan rättegång som i tingsrätten eller går de helt på tingsrättens rättegång + ev nya vittnen och som i detta fall ett nytt rättsmedicinskt utlåtande?

"Hon menar att kostnaden är för hög för 20-åringen." my ass
Hon vill ge åklagaren minsta lilla möjlighet att försvara det nya utlåtandet.

Det är klart
Hon visar även här på att varje potentiell klient som ser hennes uppvisnde här, kommer att få en kamp som åklagaren som du inte sett dess like till förut. Och som sagt, bakom sig har hon ju Lapidus då typ.
Citera
2023-05-11, 11:59
Avslutad
Citat:
ja men om dunsen nu var Tove som fälldes så borde grannarna ha blivit lite mer uppmärksamma? svårt tro man viskar/pratar i normal ton när man i samförstånd mördar någon, skillnad mot om man är själv
Det behöver inte ha utväxlats särskilt många ord. Tove blir överraskad, kanske tappar luften när hon faller, hamnar i tumult och försöker försvara sig och är fokuserad på det. Kan ha varit mest stönanden och flämtanden där från både Johanna o Tove. Maja hoppar in och tar tag i Toves armar när Johanna fått grepp om hennes hals och hon ser att Tove försöker komma åt Johanna för att komma fri. Behöver inte ha utväxlats ett enda ord där heller.
Citera
2023-05-11, 12:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vore inte fel om åklagaren skakade fram lite vettiga IT-protokoll i samma veva om han nu kräver ”korrekta” underlag av motparten.

Ja, ska det här vara en mordrättegång, så borde de hosta upp något, om försvaret nu anstränger sig.
Citera
2023-05-11, 12:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Instämmer
Det är därför just i det här fallet med T är att M borde ses som skyldig för att hon dolt ett brott

Sen nya regeringen blev tillsatt så är det på G med nya lagar för brott vilket är välkommet

MH kommer att befinnas skyldig till att att ha dolt brottet och transporterat bort kroppen. Brott som MH inte heller förnekar.

Men ovanstående är inte synonymt med mord. Vi har olika straff för olika brott och det kanske inte är helt fel.
Citera
2023-05-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag får lov att läsa på om bevisbördan, men så vitt jag vet finns det ju ingen lag som stöder detta. Jag tror att det finns NJA blabla, men vi har ju oskyldighetspresumtionen som ska följa den misstänkte hela vägen genom rättsprocessen, och där ställs då isf förklaringsbördan mot denna.

Jag utgår (innan jag nu har satt mig in i det, hinner nog inte idag) från att det först finns bevis från åklagare på en situation, omständighet, händelse, tekniska bevis eller whatever, som den misstänkte har att förklara och vid misslyckande av detta läggs det till bevisningen.

T ex skulle jag kunna tänka mig att man hittat DN från offret i den misstänktas bil, och då har den misstänkte att förklara hur det kom dit.

Eller här i detta fall, har Majas mobil visat att hon är vaken (förmodligen) vid två tillfällen. Och då har hon att förklara vad hon gjorde då.

Åklagaren har ju också hävdat att Maja borde ha sett Toves döda kropp (minst) och rätten menar väl då att Majas förklaringsbörda ligger henne till last.

Här blir det ju knepigt då jag inte anser att åklagaren har bevisat att Toves kropp inte har kunnat flyttas, gömmas, vare sig tekniskt eller genom tidsaxeln.

Bra exempel som du tar upp vad som skulle kunna ha varit bevis för att Maja varit delaktig i mordet. Det har uteslutande varit Johanna som synts och hörts helta vägen från lång tid innan mordet, ända till slutet.

Maja har synts vid några situtioner, t ex den gången som hon var utanför A*lbins dörr, och vid Nöjet då hon letar efter Tove. Detta är inte på låååånga vägar liknande det som finns på Johanna vad gäller bevisningen.

Det är då viktigt att påpeka att det inte är DU som ska anse att åklagaren har bevisat nåt, utan rätten. Det är, tror jag, en mycket god ordning.
Citera
2023-05-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det som gör att jag ifrågasätter om Johanna är psykopat/narcissist är att hon erkänner. Det måste vara mycket, mycket ovanligt att en psykopat/narcissist erkänner sitt brott. Johanna Möller har t ex aldrig erkänt något. Hon är dömd mot sitt nekande - hon är oooooskyldig.

Johanna J medger skuld i det inträffade, även om hon inte klarar av att fullt ut erkänna vad hon har gjort. Gör en psykopat/narcissist det?

EDIT: vad som också är kännetecknande för psykopaten/narcissisten är känslolösheten mot andra. Johanna borde inte haft några problem att kasta Maja under bussen och lägga allt ansvar på henne för att komma undan själv. Hade hon gjort det hade jag sett det som troligare att hon var psykopat/narcissist. Jämför Johanna Möller som försökte lägga ansvar på sina egna barn.

Ingen expert så, men min tolkning av hur psykopater fungerar är mer att dom inte klarar av att ta ansvar för något, eftersom dom i sitt eget tycke aldrig kan göra fel. Här har ju visserligen JJ erkänt att hon strypt TT (lite grann), men hon lägger ju skulden för att det sker på TT. Och hon tar inte på sig den delen som är uppenbart hennes eget fel, det minuter långa strypgreppet.
Citera
2023-05-11, 12:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
I Sverige har vi haft oerhört svårt att fälla någon för mord om ingen mördad kropp hittats.
Vi hade ett fall med ett par liter blod som hittades i en säng och en kula med offrets DNA i väggen. Det hade gått att fälla för mord genom skjutvapen, men skedde inte förrän kroppen hittades.
I fallet ”Johan Aspl*und” har ingen kunnat fällas just för att kroppen inte hittats. .

Elsa Tettin*n fälldes för ett mord utan säker dödsorsak, men fick resning och blev frikänd.

Så det är väldigt, väldigt svårt att döma någon för mord om inget dödsbevis slår fast att döden orsakats genom någon annans handhavande.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/juridiska-experter-ett-ovanligt-fall/
https://sverigesradio.se/artikel/1501043
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLqkE1/mojligt-att-doma-for-mord-utan-kropp

Du kan hitta hur många fall du vill där dom inte fallit utan kropp eller innan kropp hittats.
Det förtar inte att det jag skrev är korrekt.

Vad gäller fallet Marina Johansson så får du kanske läsa på lite om varför den misstänkta inledningsvis inte dömdes för mord. Jag håller dock med dig i åsikten att det som fanns borde varit tillräckligt, och det faller tillbaka på den kriminaltekniska undersökningen, men det beror inte på det som du påstår, att det måste stå att döden förorsakats av en annan. I fallet Marina föll det på att man inte ansåg sig kunna fastställa att hon ens/faktiskt var död. Absurt tycker du, och det tycker jag också. Men så var det. Samma sak gäller Hovs Hallar fallet t.ex. Problemet i dessa fall är enligt min mening en trend inom domstolarnas beviskravsnivå som kritiserats återkommande under senare åren, nämligen förskjutningen från att något skall vara ställt utom rimligt tvivel, till att det krävs absolut bevisning för något. I bägge ovan nämnda fall torde det vara ställt utom rimligt tvivel att de misstänkta offren de facto är döda. Men domstolarna friar inledningsvis på argumentet att man inte vet (med säkerhet) att de verkligen är döda. Trots att det i praktiken är ställt utom rimligt tvivel.

Och trots Marina fallet och Hovs Hallar fallet kvarstår faktum, man kan bli dömd för mord även om kroppen inte hittas.

I fallet med Tove kan som jag förklarat i tidigare inlägg Johanna dömas för mord även om det skulle ha visat sig att Tove hade maginnehåll i lungorna.
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-11 kl. 13:10.
Citera
2023-05-11, 12:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det är då viktigt att påpeka att det inte är DU som ska anse att åklagaren har bevisat nåt, utan rätten. Det är, tror jag, en mycket god ordning.

Vi har all rätt att tycka.
Även du tycker ju.

Jag är inte heller ensam om att anse att domen vilar på både felaktig grund vad gäller tiden för mordet, t ex. Denna tid har ju inte åklagaren heller hävdat.

Samt att jag ser stora svagheter i vad rätten kommit fram till.

I Sverige har vi rätt till insyn, och även åsiktsfrihet.
Och även rätt att öveklaga ska jag lägga till. Det beror ju på att en dom kan vara felaktig.

Tack och lov.
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-11 kl. 12:17.
Citera
2023-05-11, 12:14
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
MH kommer att befinnas skyldig till att att ha dolt brottet och transporterat bort kroppen. Brott som MH inte heller förnekar.

Men ovanstående är inte synonymt med mord. Vi har olika straff för olika brott och det kanske inte är helt fel.

Maja är inte åtalad för att ha dolt brottet, så det kan hon inte fällas för.

Hon kan bara fällas för mord och gravfridsbrott.

Möjligen kommer gravfridsbrottet anses grovt då syftet med det brottet var att dölja mordet.
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-11 kl. 12:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in