2023-05-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Just tystnaden under tiden mellan 01.51 och framåt under mordnatten är förvånande. Att inga höga röster hördes. Om de var tre tjejer i badrummet som TR menar och 'tumult' uppstod som J hävdade borde rimligen någon att de ropat något.

Nu har JJ sagt att hon "fällde" TT i badrummet. Förmodligen tappade hon andan, blev snurrig en stund, la all kraft på att försöka försvara sig från en ettrig JJ/och hjälpredan MH som nog stod beredd att hjälpa sin "matte".
Vem skulle ropat något... tänker du JJ/MH?
Citera
2023-05-11, 11:08
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Clea motsäter sig att Rullman ska få ett skriftligt utlåtande från hennes expertvittne.
Men nu har HR avslagit hennes begäran; rättläkaren måste komma med ett skriftligt utlåtande.

Clea kämpar med näbbar och klor!

Hon menar att Johannas möjligheter att försvara sig på jämbördigt sätt, t om stjälper hennnes klients möjligheter att försvara sig, genom att inte kunna få en "second opinion" av Rättsmedicinalverket. Johanna har inte heller råd att bekosta ett skriftligt utlåtande och rättegången skulle också försenas betydligt.

Clea hänvoisar till att detta strider mot europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna (EKMR) vad gäller rätten till ”jämbördiga vapen” genom att en misstänkt helt saknar möjlighet till en second opinion.

Clea säger att Anders Eriksson kommer att utgå från det rättsmedicinska utlåtandet som redan finns ovh det är onödigt mer ytterligare ett.
"Kammaråklagare Adam Rullman menar här att den rättsmedicinska professorn måste avge ett skriftligt utlåtande att ta ställning till, och kunna eventuellt kunna komplettera utredningen utifrån – innan rättegången. Annars finns det hinder från att den hålls, skriver han.

Men advokat Clea Sangborn motsätter sig det, och menar att det inte finns något sådant absolut krav, vilket P4 Jönköping var först med att rapportera.
"
https://www.expressen.se/nyheter/kampen-om-expertvittnet-jambordiga-vapen/
i HR, är det typ en likadan rättegång som i tingsrätten eller går de helt på tingsrättens rättegång + ev nya vittnen och som i detta fall ett nytt rättsmedicinskt utlåtande?

"Hon menar att kostnaden är för hög för 20-åringen." my ass
Hon vill ge åklagaren minsta lilla möjlighet att försvara det nya utlåtandet.
Citera
2023-05-11, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är så typiskt narc/psykopat att bli just kränkt
De klarar inte att någon säger ifrån eller ifrågasätter dem

De har en grsndios självbild
Och ser inga fel hos sig själv
De ger sig själv tillåtese att straffa npgon som de känner har trampst dem på tårna
De vill bli beundrade och vara jordens mittpunkt

Nu är det inte vanligt vad jag vet att narcissister dödar men ett snäpp vassare är en psykopat

En del säger att det ligger i generna
Oavsett om det är så
Så är det vanligt att de haft en eller båda föräldrar som är narcissister
Det som gör att jag ifrågasätter om Johanna är psykopat/narcissist är att hon erkänner. Det måste vara mycket, mycket ovanligt att en psykopat/narcissist erkänner sitt brott. Johanna Möller har t ex aldrig erkänt något. Hon är dömd mot sitt nekande - hon är oooooskyldig.

Johanna J medger skuld i det inträffade, även om hon inte klarar av att fullt ut erkänna vad hon har gjort. Gör en psykopat/narcissist det?

EDIT: vad som också är kännetecknande för psykopaten/narcissisten är känslolösheten mot andra. Johanna borde inte haft några problem att kasta Maja under bussen och lägga allt ansvar på henne för att komma undan själv. Hade hon gjort det hade jag sett det som troligare att hon var psykopat/narcissist. Jämför Johanna Möller som försökte lägga ansvar på sina egna barn.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-05-11 kl. 11:14.
Citera
2023-05-11, 11:12
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Just tystnaden under tiden mellan 01.51 och framåt under mordnatten är förvånande. Att inga höga röster hördes. Om de var tre tjejer i badrummet som TR menar och 'tumult' uppstod som J hävdade borde rimligen någon av de ropat något.
vilket tyder ännu mer på att Maja inte var med i badrummet. Skulle de viskat? inte troligt

Jag bor i ett lika ljudkänsligt hus och jag hör grannarna under när de pratar sent på kvällen då andra ljud runt omkring tystnats.
Citera
2023-05-11, 11:14
Medlem
Citat:
Svt:

"Eksjö tingsrätt menar att kriminologen Leif GW Persson störde Tove-rättegången. Enligt domstolen ska han ha fällt flera kommentarer under rättegången, något Persson nekar till."
//
"I ett stycke från protokollet, som SVT tagit del av, går det att läsa att en närstående till en av de nu morddömda kvinnorna sagt att GW suttit och fällt flera kommentarer under huvudförhandlingen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/leif-gw-persson-uppges-ha-stort-tove-rattegangen

Lite olika synpunkter runt GWs uppförande. En polis som att när GW säger sig inte ha hört något, medan en ordningsvakt har hört GW sitta och muttra för sig själv.
Rättens ordförande har tydligen också sagt till GW under en paus att sitta tyst under förhandlingen.

GW har kontaktat en jurist för säkerhets skull.

Om jag inte missminner mig så var det någon trådskrivare, som var på rättegången, uttalade sig ang GW:s uppförande i rätten. Nu kommer jag inte ihåg allt men att han gick ut lite till och från (gammal gubbe, behövde ut på toa) och något mer om jag inte kommer ihåg fel.
Citera
2023-05-11, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
vilket tyder ännu mer på att Maja inte var med i badrummet. Skulle de viskat? inte troligt

Jag bor i ett lika ljudkänsligt hus och jag hör grannarna under när de pratar sent på kvällen då andra ljud runt omkring tystnats.
Fast det var inte tyst i lägenheten under. De hade TVn på och tittade på TV, ömseom att de låg i sängen och höll på med mobil och var i köket och gjorde youghurt. Så nej, det var inte tyst omkring dem och de hade inte fokus på att lyssna vad grannarna gjorde INNAN dunsen. Dunsen fick dem att uppmärksamma lägenheten ovanför.
Citera
2023-05-11, 11:18
Medlem
Citat:
På sätt och vis kan man se att det finns ett ojämbördigt förhållande på det vis att en utredning har inte sällan många olika resurser, experter inom olika gebit. De kan utreda i månader, vet i Lena Ws fall var det perdiodvis 20- 25 utredare. Sedan har man ju NFC och rättemedicn.

Hela FUP får ju inte den misstänkte och försvaret förrän åtalet lämnas in.

Å andra sidan har försvaret fortlöpnade fått delar av utredningen genom bl a förhör och omhäktningar. I det här fallet kom det definitiva svaret från rättsmedicin sent. Försvaret har alltid möjlighet att begära tt kompletterande utredningar görs, inom rimliga gränser. Det ligger ofta i åklagarens eget intresse att utreda sådant också eftersom det annars kan bli något som försvaret kan använda sig av.

Polisen har också lagen på sin sida vad gäller att får göra husrnnaskaningar av olika slag, alltifrån brottsplatser, bilar, it mm.

Försvaret får ju läsa FUP inför förhandlingar, så om man ska prata om jämbördighet här...vad gäller den biten.

Det här kan ju inte vara nyheter inom vårt rättssystem. Det borde vara vanligt att försvaret undersöker på egen hand och kostnaderna?

Clea och hennes firma, som troligtvis stöder henne i detta ärende genom att det nu är så omtalat, får samtidigt en enorm uppmärksamhet (gratisreklam), genom att hon vnder ut- och in på sig för att få till ett nästan omöjligt uppdrag.

Hon har ju också den ("objektive") Lapidus bakom sig, som bra av en slump "råkade" ha samma åsikter och tro om dödsorsak (olycka av inanadat maginnehåll). Och så har vi GW...

Vore inte fel om åklagaren skakade fram lite vettiga IT-protokoll i samma veva om han nu kräver ”korrekta” underlag av motparten.
Citera
2023-05-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

Så du tror att efter de kom hem har de viskat hela tiden tills grannarna hörde dunsen? På vilket vis skulle det bevisas att MH inte var med i badrummet?
Citera
2023-05-11, 11:24
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johanna reagerar extremt starkt på vad hon upplever som kränkningar. Jag har funderat på det.

Johanna Möller mördade ju för pengar. Både mordet på hennes ex och mord/mordförsök på hennes föräldrar var ju drivet av ekonomiska motiv. Hon är kall.

Så är inte fallet för Johanna J. Hon reagerar otroligt starkt känslomässigt på vissa triggers och går hon till attack. Hon är långt ifrån kall. Jag tycker inte att det känns typiskt för en psykopat/narcissist utan mer på en känslomässigt skadad person.

var en intressant intervju idag i aftonbladet med en tjej (Danmark) som är diagnostiserad som både psykopat och narccisist. (plusartikel men här är den i helhet.)

https://archive.is/UDD2u

100% Johanna är narcissist

"Borde man vara rädd för psykopater?
– Nej, jag försöker hela tiden berätta vad skillnaden är mellan psykopater och narcissister. Det är narcissister som man ska vara rädd för, inte psykopater. I en relation kan psykopater bara dra och aldrig komma tillbaka. Du betyder ingenting för en psykopat. En narcissist vill hela tiden komma i kontakt med dig. En narcissist kan aldrig ta att bli avvisad."

"Finns det någon personlighetstyp som är extra lätt att manipulera?
män:
Och vilka kvinnor är särskilt lätta att manipulera?
Kvinnor som är känsliga."

"Hur ska man hantera en narcissist i sin närhet?
– Lämna den personen! Dra därifrån. Ignorera, ignorera, ignorera! Försök inte ens ha någon form av relation med en narcissist. Det är mitt råd"
Citera
2023-05-11, 11:25
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så du tror att efter de kom hem har de viskat hela tiden tills grannarna hörde dunsen? På vilket vis skulle det bevisas att MH inte var med i badrummet?
Nej men jag ANTAR att mördar man någon ihop och i samförstånd så pratar man NOG liite högre än viska/vanlig samtalston.
Citera
2023-05-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om jag inte missminner mig så var det någon trådskrivare, som var på rättegången, uttalade sig ang GW:s uppförande i rätten. Nu kommer jag inte ihåg allt men att han gick ut lite till och från (gammal gubbe, behövde ut på toa) och något mer om jag inte kommer ihåg fel.

Andra rättegångsdagen var han lite sen och trängde sig före i kön. Han muttrade att han ville ha sin väst när han klev ur bilen och gick raka vägen till ytterdörren och in.
Citera
2023-05-11, 11:28
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast det var inte tyst i lägenheten under. De hade TVn på och tittade på TV, ömseom att de låg i sängen och höll på med mobil och var i köket och gjorde youghurt. Så nej, det var inte tyst omkring dem och de hade inte fokus på att lyssna vad grannarna gjorde INNAN dunsen. Dunsen fick dem att uppmärksamma lägenheten ovanför.
ja men om dunsen nu var Tove som fälldes så borde grannarna ha blivit lite mer uppmärksamma? svårt tro man viskar/pratar i normal ton när man i samförstånd mördar någon, skillnad mot om man är själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in