2022-12-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Journalister har yrkesetiska regler som de BÖR följa. Jätteviktigt eftersom journalistiken är en av grundpelarna i en fungerande demokrati. Det finns särskilda sidor i tidningarna för åsikter, just av den anledningen. Många kallar Anders Lindberg för journalist och det är fel. Han är ledarskribent och inget annat och kan twittra bäst han vill och ingen behöver ta honom på allvar, men om en journalist uttrycker åsikter Ä R det problematiskt.
Tyvärr har många journalister börjat tumma på det journalistiska uppdraget och jag hoppas vi får en tillnyktring, en lex Owe
Har läst igenom alla 17 pressetiska förhållningsregler, ser ingen som säger att man inte får utrycka åsikter privat. Uppenbarligen var det en regel hos TT, men det verkar vara deras egna hittepå?
Citera
2022-12-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Har läst igenom alla 17 pressetiska förhållningsregler, ser ingen som säger att man inte får utrycka åsikter privat. Uppenbarligen var det en regel hos TT, men det verkar vara deras egna hittepå?

” Jag bryter tyvärr litet för ofta mot TT:s policy för sociala medier i det att jag talar om vad jag tycker och tänker.”
Owe Nilsson 2018

Han var medveten om reglerna och har fått skarpa tillsägningar flera gånger. Det handlar inte om att man inte får säga vad man vill, men när man är politisk reporter på TT och skriver i eget namn reflekterar det på TT.
Citera
2022-12-23, 23:03
Medlem
Jenshalls avatar
Bra av SR:s chefer snabbt fånga upp detta. Sådana här aktivister kan inte få jobba kvar och skriva utåt. Då får man sortera gem i källaren. Dvs inre tjänst.
Citera
2022-12-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Bra av SR:s chefer snabbt fånga upp detta. Sådana här aktivister kan inte få jobba kvar och skriva utåt. Då får man sortera gem i källaren. Dvs inre tjänst.
SR?

Owe jobbade för TT.
Citera
2022-12-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tycker Pansarvecket ovan uttrycker det bra:

TT är en nyhetsbyrå som publicerar texter som sedan sprids i alla de tidningar som prenummererar på TT:s tjänster. Texterna är anonyma. Deras vd saluför dem med orden "Trovärdighet är ett nyckelord för oss på TT". Så klart den trovärdigheten naggas i kanten när en av journalisterna tar politisk ställning.

Jag tycker du tar för lätt på detta. Opartiskhet uttrycks inte bara i hur du uttrycker dig i text utan också vilka nyheter du väljer att rapportera om. Det senare är väldigt svårt att granska. Har man då en reporter som slår fast att han personligen tar ställning mot sittande regering så uppstår givetvis misstanken att denna reporter i sina texter och ämnesval faktiskt inte längre förhåller sig helt opartisk. Det misstänkliggör hela nyhetsbyrån TT och därför förstår jag att arbetsgivaren agerade.
Ungefär som att alla inom vården som röstar SD ger invandrare sämre vård, visst?

För så är det ju, visst?
Eller är det på något sätt viktigare att någon random journalist är opartisk än den som har hand om liv och hälsa?
Citera
2023-01-02, 18:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Väldigt oärligt att inte ens nämna i trådstarten att beslutet togs efter påtryckningar från stats-och-pressekreterare på regeringskansliet. Det är extremt allvarligt att den nya högerauktoritära regeringen redan börjat urholka pressfriheten.

Citat:
Om han hade publicerat det via TT nej, men nu var så inte fallet. Owe valde att säga upp sig när han fick veta att han skulle omplacerats efter regeringens påtryckningar så det är en distinktion utan betydelse.

Citat:
Och det är bra att du erkänner att du har inga som helst problem att regeringen ska handplocka vilka journalister som är acceptabla och anser snarare det vara en önskvärd egenskap.

Citat:
Den stora skillnaden kanske var att i det andra fallen ringde inte regeringskansliet och tryckte på att få de personerna omplacerade.

Du kom in tidigt i tråden, påstod, utan källa, att en statssekreterare tagit kontakt med TT, att regeringen ”utövat påtryckningar på TT” för att få bort Nilsson, menade att de som sade emot dig tycker att det är ok att regeringen handplockar journalister etc.

Du påstod också, att TT-journalister får twittra precis hur de vill, trots att de lyder under TTs policy som medför en hel del begränsningar.

Sedan kom användaren immenhusen och påstod att någon statssekreterare aldrig kontaktat TT utan att det var en pressekreterare (något som är rätt vanligt och inte har med påtryckningar att göra).

Då påstod du, att immenhusen spred desinformation, men immenhusen verkar ha torrt på fötterna (se nedan).

Efter det har du inte skrivit i tråden. Du har inte heller tagit tillbaka ditt påstående om att immenhusen sprider desinformation. Då blir min fråga:

Är du ett desinformationstroll de luxe, eller har du tillbringat helgerna mediterandes på någon bergstopp utan internetförbildelse? Eller är det möjligen så, att det är du som har rätt och immenhusen som har fel?

Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du har fel, så du får gärna ta tillbaka ditt påstående om att jag sprider desinformation. Redaktionschefen på TT har t.o.m. själva gått ut med att det var en pressekreterare som hörde av sig, och inte en statssekreterare. Owe ljuger således i det att han fortsätter att hävda att det var så.

/AI
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-01-02 kl. 18:21.
Citera
2023-01-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du kom in tidigt i tråden, påstod, utan källa, att en statssekreterare tagit kontakt med TT, att regeringen ”utövat påtryckningar på TT” för att få bort Nilsson,
Hahaha "utan källa", är Owe Nilsson själv inte en källa? Att de utövat påtryckningar kan man slutleda om man följer händelseförloppet.

Citat:
menade att de som sade emot dig tycker att det är ok att regeringen handplockar journalister etc.
Ja? Det är väl rätt uppenbart att detta forum kryllar av fascister och nazister som påstår sig bry om yttrande och pressfrihet men det de egentligen menar att de själva är de som vill styra över vilka som ska få ha press och yttrandefrihet.

Citat:
Du påstod också, att TT-journalister får twittra precis hur de vill, trots att de lyder under TTs policy som medför en hel del begränsningar.
Hahaha kan du faktiskt citera TTs policy då? Vem är det som påstår saker utan källa här egentligen? fjant

Citat:
Sedan kom användaren immenhusen och påstod att någon statssekreterare aldrig kontaktat TT utan att det var en pressekreterare (något som är rätt vanligt och inte har med påtryckningar att göra).
För hundraelfte gången, rätt vanligt när det gäller officiella publikationer och inte nån journalists privata twittrandre.

Citat:
Då påstod du, att immenhusen spred desinformation, men immenhusen verkar ha torrt på fötterna (se nedan).
Hahaha vadå för att TT sagt det? Owe har sagt så inte är fallet. Ord står alltså mot ord.

Citat:
Efter det har du inte skrivit i tråden. Du har inte heller tagit tillbaka ditt påstående om att immenhusen sprider desinformation. Då blir min fråga:

Är du ett desinformationstroll de luxe, eller har du tillbringat helgerna mediterandes på någon bergstopp utan internetförbildelse? Eller är det möjligen så, att det är du som har rätt och immenhusen som har fel?
Jag har inte skrivit i tråden för jag har bättre saker att göra i livet än att hänga på ett forum som kryllar av högerextremister. Egentligen borde jag skita i ditt patetiska försök att "äga" mig också men jag kunde inte låta bli.
Citera
2023-04-27, 18:30
Medlem
Blir mer och mer rabiat på twitter för varje dag som går.
Citera
2023-04-27, 23:27
Medlem
Hans antirasistiska tagningar var väl heta runt sisådär 2009. Förkroppsligar verkligen allt som är fel med det svenska NPC-psyket.
Citera
2023-05-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Blir mer och mer rabiat på twitter för varje dag som går.

Ja, han har börjat spåra ur fullständigt senaste tiden.
Någon sorts obalans i livet.
Citera
2023-05-11, 10:05
Medlem
Amors avatar
Senaste veckorna tycks han ha hamnat i någon slags delirium eller SD-tourettes på twitter. Nästan varenda inlägg han skriver är någon slags påhopp mot någon från SD.

Fascinerande att tänka på att han har varit sedd som en "obereonde journalist" på TT. Men tyckte han inte lyckades dölja sina politiska sympatier under den tiden heller.

På många sätt en underhållande kvarleva från den gamla 68-vänstern. På den tiden journalister var ett priviligerat statusyrke, där man hade idealistiska tankar om att förändra världen. Ganska uppenbart att han är bitter och alkoholiserad för att han inte lyckats uppfylla sina ideal, och att vi i den dumma befolkningen inte lyssnar på honom.
Citera
2023-05-11, 10:08
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Hans antirasistiska tagningar var väl heta runt sisådär 2009. Förkroppsligar verkligen allt som är fel med det svenska NPC-psyket.

Det här inlägget är väldigt komiskt https://twitter.com/owenil/status/1655307455385989120

Fått en kompis som jobbar (jämnt!) på 7-eleven, där jag köper mina cigg varje kväll. Han är från Syrien, bryter fortfarande lite. Han är en rejäl svensk, hatar rasister.

Känns väldigt 2009 på något sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in