Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Både M och J s uppgifter behöver valideras för att få bäring. Det räcker ju inte att säga jag jag var i chock och jag minns inget för att bli trodd. Speciellt inte när hon är 110% säker på vissa delar. Som att hon inte var med i i badrummet tex. Väldigt många i liknande situationer säger exakt samma sak men förhörsledarna kör på ändå för dom vet att det oftast är tramsbortförklaringar. Annars hade dom skickats till en psykiatriker. Och jag ska vara ärlig och säga jag trodde M skulle bryta ihop i häktet och behöva hjälp. Men jag hade fel. Att en 18 årig tjejer pallar det trycket är anmärkningsvärt! Och skulle hon vara oskyldig saknar jag ord!
Majas P 7 a sa kort och gott att det är inget större fel på henne. Hon kunde vid den aktuella undersökningen, detaljrikt och med inlevelse redogöra för händelseförlopp liksom för sina tankar och känslomässiga upplevelser vid tiden för de misstänkta gärningarna. Hon visade prov på fullgod orientering till tid, rum, person och situation. Hellmanerbjöd en god formell kontakt och en adekvat känslomässig ömsesidighet utan tecken till de sociala interaktionssvårigheter som typiskt ses vid svåra
autismtillstånd.
Det finns helt enkelt inga signaler eller tecken på vare sig chock, trauma eller bortträngda minnen.
Flera av deras gemensamma kompisar har berättat i förhör att deras vänskap var jämbördig, vilket även M själv säger. Och rädd för henne innan M kastade J under bussen var hon heller inte enligt hennes själv.
Du ber mig att inte söka det goda i J, vilket jag inte tycker jag gjort. Men jag måste faktiskt bolla över samma önskan. För jag uppfattar att du och några till har väldigt svårt för att acceptera att M kan vara så ond så hon hjälpt till vid ett mord. Accepterar man det faller allting på plats. Annars måste man ägna sig febrilt åt att leta orsaker och ursäkter M s handlingar med hjälp av påklistra henne allt ifrån traumatisering, chock, rädsla till bortträngda minnen.
Att Maja skulle lida av ett "svårt autismtillstånd" har ingen någonsin påstått vad jag sett.
Detta handlar inte heller om att acceptera att M kan vara så ond att hon hjälpt till vid ett mord, och ingenting "faller på plats" bara för att man accepterar att Maja kan vara så ond. Jag kan mycket väl acceptera tanken att Maja har bistått Johanna. Jag håller det inte alls för osannolikt att hon gjorde det.
Men, detta handlar inte om att acceptera att det är möjligt eller sannolikt att hon gjorde det, det handlar istället om att acceptera att det inte är bevisat att hon gjorde det, och att det därmed kan vara så att hon inte gjorde det, hur ond du än vill framställa henne.
Man behöver inte klistra på Maja någonting alls, som du av någon anledning fått för dig. Det räcker att se till vad som är bevisat och inte, och det är helt oavhängigt av vem Maja är och vilken personlighet du menar att hon har eller vilken personlighet hon de facto har.