2023-05-09, 20:12
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnusAvnjutare
Tjenare, svenskarnas bästa mma fighters e ju naturligtvis Alexander Gustavsson och Khamzat Chimaev, men är det någon ny svensk mma stjärna på gång?

Ingen alls som är i närheten av samma nivå som de två exemplen du nämner.

Det finns ett gäng i UFC, veteraner som Latifi och Hermansson men de har nog redan nått toppen av de kan åstadkomma.

Sen finns det fighters som Guram Kutateladze och Amir Albazi som är på väg upp i UFC.

Utanför UFC på väg uppåt är främst Samuel Bark och Tobias Harila.

Sen finns det de som är storstjärnor i andra organisationer men långtifrån UFC och lär då aldrig uppnå någon stjärnstatus bland massan. Det handlar främst om Sadibou Sy som är welterviktsmästare i PFL och Zebaztian Kadestam, före detta welterviktsmästare i One som är lite av en knockout-kung i organisationen. Både PFL och One är två av de största organisationerna utanför UFC.
Citera
2023-05-10, 17:38
Medlem
Brottargalnings avatar
I mitt inlägg precis ovanför glömde jag nämna Oliver Enkamp. Han har väl rätt så blandat resultat och en som antagligen också nått toppen men sedan överraskat och tagit sig över toppen igen. Lite som en berg- och dalbana.

Han torskade sina enda två matcher i UFC men hamnade sedan i Bellator där han har 4-1 i matchfacit varav 3 avslut som är väldigt spektakulära, avslut som en spinning backfist KO, och submissions som japanese necktie och buggy choke. Han är den enda vad jag vet som vunnit en MMA-match på buggy choke och videon på det avslutet blev rätt så viralt i kampsportskretsar.

Sen är han youtubern Jesse Enkamps brorsa också vilket inte går ignorera i dessa sammanhang.
Citera
2023-05-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
I mitt inlägg precis ovanför glömde jag nämna Oliver Enkamp. Han har väl rätt så blandat resultat och en som antagligen också nått toppen men sedan överraskat och tagit sig över toppen igen. Lite som en berg- och dalbana.

Han torskade sina enda två matcher i UFC men hamnade sedan i Bellator där han har 4-1 i matchfacit varav 3 avslut som är väldigt spektakulära, avslut som en spinning backfist KO, och submissions som japanese necktie och buggy choke. Han är den enda vad jag vet som vunnit en MMA-match på buggy choke och videon på det avslutet blev rätt så viralt i kampsportskretsar.

Sen är han youtubern Jesse Enkamps brorsa också vilket inte går ignorera i dessa sammanhang.
De va rätt osjysst matchningar i UFC för Enkamp om ej minns fel,Talibsi va väl rätt etablerad som han mötte?
Citera
2023-05-10, 22:36
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
De va rätt osjysst matchningar i UFC för Enkamp om ej minns fel,Talibsi va väl rätt etablerad som han mötte?
Tycker Andreas Ståhl hade det betydligt värre isf. Cuttad efter 0-2 mot Gilbert Burns och Ponzinibbio. Bröt även käken ena matchen (fluke injury) om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2023-05-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Tycker Andreas Ståhl hade det betydligt värre isf. Cuttad efter 0-2 mot Gilbert Burns och Ponzinibbio. Bröt även käken ena matchen (fluke injury) om jag kommer ihåg rätt.
Hade helt glömt ståhl i UFC,men yes brutal matchning där me
Citera
2023-05-11, 16:45
Medlem
Josefine "Little Thunder" Knutsson är klar för DWCS och om hon får till ett fint avslut eller bara gör en jävligt fin match som resulterar i vinst så blir det UFC nästa för hennes del 🙂

Josefine fick chansen tidigare i Road to the UFC och vann sin match där men inte tillräckligt övertygande för att få kontrakt.

Efter det så gick hon match i UAE warriors som resulterade i en fin vinst.
Citera
2023-05-11, 17:55
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81

Nja, inte så extremt är väl ändå en rätt så vanlig typ av matchning där en debutant möter en som gått några UFC-matcher med blandat resultat.

Som Dirty nämner så är det nog Ståhl som fick det värst.

Bielkheden fick också rätt så hög nivå på motståndet, första matchen mot Diego Sanchez när han var som bäst, andra matchen som han vann var mot en okänd fransman och den sista matchen mot Marc Bocek som då var rätt så vass.
Citera
2023-05-12, 18:47
Medlem
SnusAvnjutares avatar
Oliver Enkamp ska ju in i octagon ikväll, vem tror ni vinner?
Citera
2023-05-12, 22:01
Medlem
Oliver hade ingen chans ,hade första rond men smart av motstånd hela fight, får. Ner oliver och kontroll rond 2-3
Citera
2023-05-14, 02:12
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Om man nu kan räkna Amir Albazi som svensk så är han ju hyfsat högt rankad i UFC liksom Phannie Khianzad. Även Guram är ju i UFC och hyfsat bra enligt mig men har haft lite oflyt i karriären i min mening. Jack Hermansson är väl på väg utför tyvärr men är ju fortfarande rankad i MW.

Tobias Harrila ska gå match för UFC kontrakt i DWCS men tar han sig dit så tror jag det tar stopp ganska snart pga lite väl stora luckor i hans game.

Samuel Bark ser lovande ut och har fightats i Cage warriors och har bla besegrat Harilla i just Cage Warriors. Han är primärt en striker med Muay Thai bakgrund men ge honom några år så kan det bli bra.

Josefine "Little Thunder" Knutsson blir bara bättre och bättre för varje match och fightades sist i UAE warriors och lär väl få UFC kontrakt vad det lider.

Josefine gick även match i Road to the UFC och vann en fin seger men det blev inget avslut så inget kontrakt för hennes del där.

Tittar vi på två namn ifrån den inhemska scenen som jag tror på så är det Bartosz samt Robin "Pretty Boy" Roos.

Bartosz är en jävligt bra MMA fighter med fin brottning medans Roos är mer av en striker med lite luckor i sitt game men satan i gatan vilken kraft han kan leverera.

Albazi kan man knappast se som svensk
Citera
2023-05-14, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Albazi kan man knappast se som svensk
Nej jag håller med men jag syftade mer på att han har ett svenskt medborgarskap.
Citera
2023-05-14, 13:35
Medlem
Brottargalnings avatar
Egentligen bryr jag mig inte men ser det inte så konstigt om folk vill inkludera Albazi, han är trots allt en produkt av den svenska MMA-scenen. Han valde att flytta utomlands för att både plugga och ta träningen till en ny nivå. Före flytten har han representerat Sverige på flera internationella grapplingtävlingar.

Hittar inte Enkamps senaste match på de vanliga sidorna jag brukar kolla på, om någon har en länk tar jag gärna emot PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in