2023-05-10, 18:43
Moderator
Meijis avatar
BLACKFACE:
Blackface is a form of theatrical makeup used predominantly by non-black people to portray a caricature of a black person.
wikipedia illustrerar:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Minstrel_PosterBillyVanWare_edit.jpg/600px-Minstrel_PosterBillyVanWare_edit.jpg

I den här artikeln finns en bild på "Skamlösa Vinhoran".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwpkLo/skamlos-vinhora-braket-artisten-svarar-jimmie-akesson

Teatersminkning som män använder för att framställa en karikatyr av en kvinna.. beskriver rätt väl hur det ser ut.

Blackface-sminkning som en karikatyr av en svart person är helt oacceptabelt - medan dragqueen-sminkning som en karikatyr av en kvinna är såå progressivt.

Kan det komma en backlash mot män, som sminkar sig till vulgära kvinnokarikatyrer, vad det lider? Vad tror Flashback?
Citera
2023-05-10, 19:19
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
BLACKFACE:
Blackface is a form of theatrical makeup used predominantly by non-black people to portray a caricature of a black person.
wikipedia illustrerar:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Minstrel_PosterBillyVanWare_edit.jpg/600px-Minstrel_PosterBillyVanWare_edit.jpg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwpkLo/skamlos-vinhora-braket-artisten-svarar-jimmie-akesson

Teatersminkning som män använder för att framställa en karikatyr av en kvinna.. beskriver rätt väl hur det ser ut.

Blackface-sminkning som en karikatyr av en svart person är helt oacceptabelt - medan dragqueen-sminkning som en karikatyr av en kvinna är såå progressivt.

Kan det komma en backlash mot män, som sminkar sig till vulgära kvinnokarikatyrer, vad det lider? Vad tror Flashback?

Mig veterligen finns det ingen proteströrelse mot drags bland kvinnor förutom de högerextrema då, vad de får hoppas på en självuppfyllande profetia där extremhögern vunnit kulturkriget, då kan segraren använda sin Orwellianska logik, misogynin dikterar kvinnors frigörelse.
Det senare är roande, kvinnorna vet inte själva vilken typ av förtryck de utsätts av, sådan tur att den misogyna extremhögern existerar för att förklara de kvinnor inte vet

Extremhögerns taffliga försök att skriva om verkligheten är så ecklig.
Citera
2023-05-10, 19:33
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Mig veterligen finns det ingen proteströrelse mot drags bland kvinnor förutom de högerextrema då, vad de får hoppas på en självuppfyllande profetia där extremhögern vunnit kulturkriget, då kan segraren använda sin Orwellianska logik, misogynin dikterar kvinnors frigörelse.
Det senare är roande, kvinnorna vet inte själva vilken typ av förtryck de utsätts av, sådan tur att den misogyna extremhögern existerar för att förklara de kvinnor inte vet

Vem syftar du på som är emot drag queens och som är extremhöger?

edit: Intressant trådstart. Finns många likheter helt klart
Citera
2023-05-10, 19:50
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris
Vem syftar du på som är emot drag queens och som är extremhöger?

edit: Intressant trådstart. Finns många likheter helt klart

Vi hör mest skrammel från ett parti på högerkanten med bihang, övriga partier höjer inte på ögonbrynen.

Partiets svaga stöd bland kvinnor talar sitt tydliga språk, ändå ska kvinnor "lära" sig om förtryck de inte känner till, samma patriarkat som motarbetat emancipationen; det är Orwellskt i kvadrat och kubik.
Citera
2023-05-10, 19:57
Avslutad
Citat:

Trenden för dagen är att kvinnor får stiga undan och ge upp sina omklädningsrum, sina toaletter, sina idrottslag m.m. eftersom biologiska män vill göra anspråk på dem. Om man inte är för den fortsatta utvecklingen, är man då för kvinnoförtryck. Kampen emot kvinnoförtryck förs idag bäst genom att låta alla män som för stunden identifierar sig som en kvinna exempelvis dela omklädningsrum och dusch med kvinnor?

Jag försöker bara förstå och hoppas på ett svar med samma civila hövlighet som jag visar ovan, och är övertygad om att få ett vettigt svar.
Citera
2023-05-10, 19:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Vi hör mest skrammel från ett parti på högerkanten med bihang, övriga partier höjer inte på ögonbrynen.

Partiets svaga stöd bland kvinnor talar sitt tydliga språk, ändå ska kvinnor "lära" sig om förtryck de inte känner till, samma patriarkat som motarbetat emancipationen; det är Orwellskt i kvadrat och kubik.

SD anser, att dragqueens *inte* ska understödjas med skattemedel.

Däremot har de aldrig, mig veterligen, uppmärksammat parallellen mellan blackface-sminkning som en karikatyr av en svart person och dragqueen-sminkning som en karikatyr av en kvinna.
Citera
2023-05-10, 19:58
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Nä, i framtiden blir man nog hånad om man inte är transa, så mer tvärtom om man jämför med blackface... Fast rent subjektivt är jag varken för eller mot folk som sminkar sig som nåt annat, jag skiter i det.. Så både blackface och transor går väl bra, så länge de låter mig vara ifred...
Citera
2023-05-10, 20:01
Avslutad
Citat:
BLACKFACE:
wikipedia illustrerar:

Snarare borde blackface inte vara en grej längre. Om man identifierar sig som svart och vill hylla det genom att projicera sig självupplevda jag för omvärlden så bör omvärlden bejubla det valet. Å andra sidan har man ju på den där falangen målat in sig lite i ett hörn när man skriker kulturell appropriering. Drag kanske är att betrakta som sexuell appropriering? Om det är ok att projicera sitt upplevda jag även om det strider mot biologin så behöver det nog bli konkretiserat i vilka fall det är okej och vilka fall det inte är okej och såklart varför man tycker som man tycker i de respektive fallen.

Personligen har jag inget emot något av det. Låt folk klä sig som de vill så får omvärlden tycka vad de vill om det och agera som de själva finner lämpligt. Live and let live.
Citera
2023-05-10, 20:02
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Citat:

Vet ingen i SD som är emot att män klär ut sig till kvinnor och då följer jag SD ganska mycket.

Off topic men kvinnor röstar med hjärtat vilket är en av anledningarna till att SD är större bland män. Att fler invandrarkvinnor röstar på SD än svenska kvinnor säger dock en del.
Citera
2023-05-10, 20:08
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden

Personligen har jag inget emot något av det. Låt folk klä sig som de vill så får omvärlden tycka vad de vill om det och agera som de själva finner lämpligt. Live and let live.
Exakt, låt folk ha sina fjantiga lekar ifred, gör väl ingen större skada egentligen.
Citera
2023-05-10, 20:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
BLACKFACE:
wikipedia illustrerar:

Rätt intressant vinkling, men jag tror inte det kommer att ses som ett problem. Jag tror inte whiteface på en neger heller skulle vara ett problem. Det har med marxistisk maktordning att göra.

Transvestiten ses som mer förtryckt än en heterokvinna, trots att han faktiskt är en vit man. Men om han skulle sminka sig som en karikatyr av en svart kvinna eller t.o.m. en lesbisk kvinna skulle det kunna problem.

Sen vet jag inte var lesbiska kvinnor står i vänsterns indelning av människovärde. Kanske står hon över heterokvinnan.
Det är komplicerat att reda ut allt sånt här. De borde rangordna sexuella böjelser, raser och kön i nåt dokument så man har något att gå efter.
Citera
2023-05-10, 23:15
Medlem
puckohontass avatar
Nja.

Jag har faktiskt funderat lite på det där. (Är en kvinna.) Visst är det en nidbild av kvinnor, typ alla drag queens framställer ju sig som en vulgär, girig och korkad hora. Men jag har aldrig känt att det är menat som ett porträtt av eller kommentarer på hur kvinnor är. Queensen själva säger ju ofta att de älskar och beundrar kvinnor, och jag tror de är ärliga.

Men allt snack om att drag skulle vara nån hyllning till kvinnan eller kommentarer på samhället och könsroller är ju en kruka skit.

De är bögar som vill att de straighta killarna ska titta på dem som de tittar på kvinnor. De vill känna sig vackra och åtråvärda, det är det allt handlar om egentligen. Kanske ett mått av autogynefili också! Den kåta horan är bögen som driver med sig själv.

Jag tycker drag är kul att titta på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in