2023-05-10, 15:48
Medlem
Tjo.

I onsdags efter jobbet så hände det efter 12 år bakom ratten, min första ordningsbot! Det sura är att jag körde i 100km/h och körde om 2st Volvo v90's, när jag hade kört om båda bilarna så blir det 80km/h och en extrem högersväng/kurva 100m längre fram som sedan letar sig ut på E4:an.

Polisen hinner inte mäta mig förrens efter kurvan där jag följer trafikrytmen rakt fram,Efter kurvan så följer jag trafikrytmen i högerfilen och lägger mig i 88km/h!

Det var en civilare samt v90 och han använde mätmetoden ''genomsnitts h-mätare''

Tyvärr har jag skrivit på, men att polisen använder sin egen hastighetsmätare håller väl inte i tingsrätten? dessutom va han själv i bilen.

Vad tror ni?
Citera
2023-05-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
Tjo.

I onsdags efter jobbet så hände det efter 12 år bakom ratten, min första ordningsbot! Det sura är att jag körde i 100km/h och körde om 2st Volvo v90's, när jag hade kört om båda bilarna så blir det 80km/h och en extrem högersväng/kurva 100m längre fram som sedan letar sig ut på E4:an.

Polisen hinner inte mäta mig förrens efter kurvan där jag följer trafikrytmen rakt fram,Efter kurvan så följer jag trafikrytmen i högerfilen och lägger mig i 88km/h!

Det var en civilare samt v90 och han använde mätmetoden ''genomsnitts h-mätare''

Tyvärr har jag skrivit på, men att polisen använder sin egen hastighetsmätare håller väl inte i tingsrätten? dessutom va han själv i bilen.

Vad tror ni?

Du kände dej hotad, han var aggresiv. Du skrev på för att du inte ville råka illa ut.
Kände dej tvingad. Han var arg på dej för att när du kört om och svängde in så tyckte han att
du körde in får tvärt så han blev tvungen att bromsa. Därför blev du stoppad inte för att du körde
för fort - för det gjorde du inte.

Bestrid ansvar går inte när du skrivit under.
Det lämpligaste sättet att angripa ordningsboten är att ansöka om att tingsrätten på din ort undanröjer den .
Citera
2023-05-10, 16:56
Medlem
Ingen idé, du har dessutom kört för fort så det är bara att ta ansvar för det.

Inget märkligt med en fortkörning men en vuxen människa borde väl ändå vara mogen nog att acceptera konsekvenserna för sitt handlande. Slösa inte skattepengar genom att försöka komma undan boten utan se det som en läropeng.
Citera
2023-05-10, 17:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterflojt

Inget märkligt med en fortkörning men en vuxen människa borde väl ändå vara mogen nog att acceptera konsekvenserna för sitt handlande. Slösa inte skattepengar genom att försöka komma undan boten utan se det som en läropeng.
I min värld skall det alltid kosta de jävlarna mer att böta mig än det smakar. De slösar mina skattepengar på allehanda jönserier, därför skriver jag aldrig på utan drar det till tinget även fast jag vet jag förlorar där så vet jag också att det kostar mer än det smakar för systemet.
Nu är jag dock ingen högfrekvent fortkörare av rang om någon trodde det!

TS. är körd när han skrivit på föreläggande. Ensam polis och ingen mätutrustning, du hade klarat dig om du varit kall.
Citera
2023-05-10, 17:25
Medlem
Jo visst om det ändå varit deras lön det drogs från, men när det gäller pengar som kunnat gå till försvar,sjukvård skola eller annan viktig verksamhet känns det rätt korkat.. men men kör ditt race du!
Citera
2023-05-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterflojt

Är du seriös? förmodligen ville snutjävlen endast jävlas tillbaka då jag körde om honom och sedan 100m längre fram kommer en skarp sväng/kurva som leder ut till E4:an där hastigheten pendlar mellan 80-90 i högerfilen, framför mig ligger det 10bilar, efter 300m drar han på blåljus när han har mät mig färdigt.

Jag slösar gärna dina pengar då landet sedan länge har översvämmas av skräp av olika folkslag.
Citera
2023-05-10, 18:46
Bannlyst
Citat:
Är du seriös? förmodligen ville snutjävlen endast jävlas tillbaka då jag körde om honom och sedan 100m längre fram kommer en skarp sväng/kurva som leder ut till E4:an där hastigheten pendlar mellan 80-90 i högerfilen, framför mig ligger det 10bilar, efter 300m drar han på blåljus när han har mät mig färdigt.

Jag slösar gärna dina pengar då landet sedan länge har översvämmas av skräp av olika folkslag.
Det är ju inte polisens fel att du gör fel och kör för fort.

Men visst, du är en kränkt krake.
Citera
2023-05-10, 18:48
Medlem
Citat:
Tjo.

Vad tror ni?

Underskrift har samma status som dom. Det är kört med andra ord.
Citera
2023-05-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
I min värld skall det alltid kosta de jävlarna mer att böta mig än det smakar. De slösar mina skattepengar på allehanda jönserier, därför skriver jag aldrig på utan drar det till tinget även fast jag vet jag förlorar där så vet jag också att det kostar mer än det smakar för systemet.
Nu är jag dock ingen högfrekvent fortkörare av rang om någon trodde det!

TS. är körd när han skrivit på föreläggande. Ensam polis och ingen mätutrustning, du hade klarat dig om du varit kall.

På pappret så står det mätmetod: genomsnitts h-mätare. Borde inte volvo v90 ha det senaste? han kanske ljög när han sa att han ville visa mig vad jag körde i?
Citera
2023-05-10, 20:35
Medlem
Citat:
På pappret så står det mätmetod: genomsnitts h-mätare. Borde inte volvo v90 ha det senaste? han kanske ljög när han sa att han ville visa mig vad jag körde i?

Genomsnittshastighetsmätare är ett annat ord för TripTrac. Alltså mätt dig mellan punkt a och punkt b, tiden det tagit för dig att färdas den biten och då räknar systemet ut en genomsnittshastighet. En mätmetod som används främst his trafiken och annan utbildad personal.
Metoden räcker för fällande dom och är en godkänd mätutrustning.

Metoden är det "senaste", tills dess att fordonen har radar i bilarna.

Hade polisen mätt dig enbart via bilens egen hastighetsmätare hade det hetat efterföljande.
Citera
2023-05-11, 00:21
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Tjo.

Vad tror ni?

Du skulle aldrig erkänt eller skrivit på!

Tror att det är garanterat kört för dig nu. Fällande dom säger jag.
Citera
2023-05-11, 00:24
Medlem
I princip är godkänt ordningsbotföreläggande jämställt med lagakraftvunnen dom - eget erkännande

MEN - domar har man 3 veckor på sig att överklaga - men kan man överklaga ordningsbot
(klart man i princip kan - men hur är det med tidsfrister då) - får man besvärshänvisning??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in