2023-05-10, 13:34
Medlem
Snapcounts avatar
Prigozin kallar Putin för ett arsle !

Wagner boss likely called Putin a 'complete asshole' in escalating attacks on president, analysts say

According to analysts at US thinktank the Institute for the Study of War, that may now have changed. They say he used Victory Day to "mock Putin and question his judgement".

In the footage, he referred to a "happy grandfather" figure who "thinks that he is good" - before rhetorically asking what Russia and future generations should do and how Russia can win if the "grandfather" turns out to be a "complete asshole"

Anders Aaslund, a Russia expert and former economic advisor to the Russian government from 1991 to 1994, said "it would be surprising if Prigozhin survives this statement

https://news.sky.com/story/ukraine-russia-war-latest-putin-victory-day-counter-offensive-12541713
Citera
2023-05-10, 13:35
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är ju precis tvärt om. De ryska områdena har ryska anor sedan slutet av 1700-talet. Det många gånger bryska kulturella trycket har kommit från ukrainsk sida.
Nix, ryzzen har till allra största del genom tiderna förtryckt Ukraina.
Citera
2023-05-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Kanske offensiven har börjat dra igång?

Nej, dom nya stridsgrupperna har inte satts in.

Vi får vänta.
Citera
2023-05-10, 13:39
Medlem
%s avatar
Känner mig lite dålig som människa men fan vad jag garvade åt den här:https://t.me/spook_boys/4731
Speciellt ringklocka ljudet.
Citera
Medlem
Citat:
Det är ju precis tvärt om. De ryska områdena har ryska anor sedan slutet av 1700-talet. Det många gånger bryska kulturella trycket har kommit från ukrainsk sida.
Många oblast i västra Ryssland har ukrainska varit majoritet. Men efter 300år av förryskning har ukrainska försvunnit.
Samma händer i Donbass om ryssen får bestämma.
Ryssarna fängslar och även avrättar om man talar ukrainska i Donbass.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Vad finns att förhandla om så länge ryssarna ger uttryck för att vägra lämna Ukraina?
Ryssarna torterar och mördar överallt där de befinner sig.
Den enda rimliga hållningen är att Ryssland lämnar Ukraina.
USA måste vakna och sända in flygvapnet.
Varför är det just USA som måste skicka flygplan?

Vad är uppgiften flygplanen ska utföra som ingen annan vapentyp kan utföra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Vanligaste årslönen i Uzbekistan är 6k dollar alltså typ 5000kr i månaden. Wagner ger dem 25 000kr för sign on. Sen lön, resa, kost, logi och liten livförsäkring. 6 månader kontrakt

Även hört något om arbetstillstånd i Ryssland

Det verkar finnas en stor ekonomi bakom Wagner. Verkar inte så ryskt, men jag är dåligt insatt i detta. Har man kanske grävt guld i den afrikanska krigföringen?
Citera
2023-05-10, 13:40
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Tror inte du ska blanda in moral i ett krig. Det handlar om pengar och makt.
Vi kommer vinna på kriget i långa loppet.
Tror du att någon sida tycker dom är omoraliska? Båda sidor krigar för det dom tror på och båda sidor anser sig ha sin moraliska kompass i rätt riktning.
Sverige vinner inte så mycket pengar och makt på att skänka bort pengar o vapen till Ukraina utan man gör det i huvudsak för support för Ukraina, således en moralisk orsak.

Det är svårare att hävda att man gör det moraliskt riktiga när man attackerar någon annan. Om Putin tycker att han agerar moraliskt rätt skiter jag i lika lite som när en seriemördare förklarar varför de mördar.
Citera
2023-05-10, 13:44
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag tror inte att du själv tror på att Ukraina skulle ha tagit högre förluster än ryssarna i Bakhmut. Det är helt enkelt allt orimligt.

Det är klart att jag tror att de ukrainska styrkorna förlorat mer manskap och materiel i Bakhmut. Jag kan förstås ha fel just på detta frontavsnitt, men det tror jag knappast. Kriget är ett utnötningskrig och ryssarna håller taktpinnen. Striderna förs så att ryssarna nöter ned de ukrainska styrkorna och hur striderna förs förändras i riktning mot att de ukrainska styrkorna decimeras på mest effektiva sätt. Ukraina har ingen möjlighet att vända detta och även om de lyckas med att ta tillbaka en del territorium så kommer dessa motoffensiver vara mycket kostsamma i material och manskap och de kan ju köra på tills de inte kommer längre. Ryssarna har ju hittills retirerat vi sådana tillfällen och sedan fortsatt med nednötningen som backas upp av en krigsindustri som jobbar dygnet runt.
Citera
2023-05-10, 13:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Du utgår från att ryssarna tagit större förluster i Bakhmut än Ukraina. Min uppfattning är den omvända helt enkelt för att ryssarna håller taktpinnen och kan välja att föra striderna som de önskar. Ryssarna är kvantitativt överlägsna på alla fronter det är ett faktum. Vad gäller rimligheten av försvar är frågan varför den Ukrainska staten slåss för att hålla de etniskt ryska områdena som striderna egentligen rör?

Vilket märkligt påstående (och fråga).

De områden som Ukraina slåss för är till majoriteten etniskt ukrainska områden:

Och det är väl självklart att man slåss för områden där majoriteten tillhör ens egna etniska grupp?
Citera
2023-05-10, 13:47
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Sverige vinner inte så mycket pengar och makt på att skänka bort pengar o vapen till Ukraina utan man gör det i huvudsak för support för Ukraina, således en moralisk orsak.

Det är svårare att hävda att man gör det moraliskt riktiga när man attackerar någon annan. Om Putin tycker att han agerar moraliskt rätt skiter jag i lika lite som när en seriemördare förklarar varför de mördar.

Ok, vi är moraliskt högt stående och skänker vapen för att vi är "goda".
Du ska se vad som kommer att hända med Ukraina och vilka som kommer kasta sig över landet när det blir fred igen. Vår vapenindustri kommer få fulla orderböcker, våra stora företag kommer få lukrativa avtal med återuppbyggnad och utveckling av industri, jordbruk, gruvor och olja/gas.
Vi och Europa kommer bli rika och detta är precis vad ett hårt skuldsatt EU behövde.
Om vi dessutom får "godhetsknarka" samtidigt desto bättre!
Senast redigerad av Africagonzo 2023-05-10 kl. 13:50.
Citera
2023-05-10, 13:48
Medlem
Citat:
Det är klart att jag tror att de ukrainska styrkorna förlorat mer manskap och materiel i Bakhmut. Jag kan förstås ha fel just på detta frontavsnitt, men det tror jag knappast. Kriget är ett utnötningskrig och ryssarna håller taktpinnen. Striderna förs så att ryssarna nöter ned de ukrainska styrkorna och hur striderna förs förändras i riktning mot att de ukrainska styrkorna decimeras på mest effektiva sätt. Ukraina har ingen möjlighet att vända detta och även om de lyckas med att ta tillbaka en del territorium så kommer dessa motoffensiver vara mycket kostsamma i material och manskap och de kan ju köra på tills de inte kommer längre. Ryssarna har ju hittills retirerat vi sådana tillfällen och sedan fortsatt med nednötningen som backas upp av en krigsindustri som jobbar dygnet runt.

Estimaten ligger 5-1 ner till 2-1 på senare tid.
En viktig anledning till att man försvarat Bakhmut är att ryssarna lidit signifikant högre förluster där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in