2023-05-09, 00:07
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Vad är Stora Melonen?

UAF's motoffensiv avstannade ca 25 april 2022 i Cherson. (30 september gav den stora resultat igen.)
Stora melonen är där offensiven lyckades för UAF. Ligger vid ett stort (relativt alltså) vägkors på vägen som kommer från nordöst ner mot Kherson. Ska se om jag kan hitta den. Eller sök bara på "kherson melon" så får du säkert upp träffar.

Ja den gick snabbt att hitta. https://goo.gl/maps/HnSbe69UjLCErVmNA
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-09 kl. 00:10.
Citera
2023-05-09, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
så ryssar är inte slaver?
vad är skillnaden mellan slaver?
förstår sin plats?

du låter härligt nazistisk nu

om de anpassar sig, som nation och folk, så får de leva?
annars sker evolutionen och du kommer med dammsugaren?

ganska naturligt att ett folk, ryssar, slaver eller vad du nu kallar det försvarar sig mot detta sätt att se på saker.

Självklart naturligt ja, men grottmänniskor skall försvara sin grotta på hemmaplan, och eftersom att den inte överhuvudtaget varit hotad varken utav Ukraina eller oss andra så är det ju lika självklart om inte än mer, att vi ifrågasätter vad apjäveln gör på vår mark? Letar nya grottor eller bara på lite oförståndigt ryskt viss försöker utvidga sina dumheter ännu en gång?

Det förstår du väl att vi inte kan låta sådana skapelser springa runt med skarpladdade vapen bara för att de vill stjäla bo och gryt från andra.
Citera
2023-05-09, 00:42
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Stora melonen är där offensiven lyckades för UAF. Ligger vid ett stort (relativt alltså) vägkors på vägen som kommer från nordöst ner mot Kherson. Ska se om jag kan hitta den. Eller sök bara på "kherson melon" så får du säkert upp träffar.

Ja den gick snabbt att hitta. https://goo.gl/maps/HnSbe69UjLCErVmNA
Det vägkorset har väl alltid varit i ukrainsk kontroll?

Ukrainska offensiven tappade farten i Cherson ca 6 oktober fram till den (relativt) frivilliga ryska reträtten 8 november 2022. Men det var vid Mylove 60 km söder om Osokorivka T-kors.

Hårklyverier kanske, men jag blev nyfiken på vad du menade.
Citera
2023-05-09, 00:45
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Ukrainska offensiven tappade farten i Cherson ca 6 oktober fram till den (relativt) frivilliga ryska reträtten 8 november 2022. Men det var vid Mylove 60 km söder om Osokorivka T-kors.

Nej fan ryssen hade melonen. Men UAF bröt igenom där och sen fick ryssen upp en ny försvarslinje längre ner mot Kherson (Dudchany/Mylove nånting). Som ryssen sen lyckades hålla, utan större förflyttningar men under press, ända till deras reträtt till andra sidan floden. Kommer ihåg nu att melonen hade rätt stora skottskador haha.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-09 kl. 00:48.
Citera
2023-05-09, 00:50
Medlem
Citat:

Det var under rysk "kontroll" från mars till april förra året. En del utav melonen sedan dess, och som du säger under ukrainsk kontroll
Citera
2023-05-09, 00:57
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Det var under rysk "kontroll" från mars till april förra året. En del utav melonen sedan dess, och som du säger under ukrainsk kontroll
Okay, 23 mars befriades Novovorontsovka och Osokorivka T-kors av UAF.

Citat:
Nej fan ryssen hade melonen. Men UAF bröt igenom där och sen fick ryssen upp en ny försvarslinje längre ner mot Kherson (Dudchany/Mylove nånting). Som ryssen sen lyckades hålla, utan större förflyttningar men under press, ända till deras reträtt till andra sidan floden. Kommer ihåg nu att melonen hade rätt stora skottskador haha.
Då pratar vi nog om samma sak. Det var dagliga markstrider vid fronten både NV, N och NO om Cherson stad fast fronten låg nästan still i fem veckor, ca 6 oktober fram till den (relativt) frivilliga ryska reträtten 8 november 2022.
Citera
2023-05-09, 01:08
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Då pratar vi nog om samma sak. Det var dagliga markstrider vid fronten både NV, N och NO om Cherson stad fast fronten låg nästan still i fem veckor, ca 6 oktober fram till den (relativt) frivilliga ryska reträtten 8 november 2022.
Hmm, det kan ju hända att du har rätt här och att UAF tog melonen i en tidigare attack, före den stora lyckade attacken kom. Ska se om jag kan hitta nåt på Twitter.

Ja Liveuamap har ju historia och där är faktiskt melonen markerad som under Ukrainsk kontroll hela tiden. Men jag tvivlar lite på det faktiskt. Kan ju vara så att fronten gick där nånstans innan ryssen stoppades.

I början på oktober 2022 lyckas UAF med den attacken jag menar. 8 oktober meddelar UAF att de har intagit Petrivka (vid melonen) och ryssen faller efter det tillbaka till Dudchany. Och lite senare till Mylove.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-09 kl. 02:07.
Citera
2023-05-09, 01:08
Medlem
Citat:

Hela den operationen började vid Pam'yat och den blev befriad runt den 19:e. Novo den 21:e och Oso där de höll sig kvar, ryssarna, den 24:e
Citera
2023-05-09, 02:33
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Hela den operationen började vid Pam'yat och den blev befriad runt den 19:e. Novo den 21:e och Oso där de höll sig kvar, ryssarna, den 24:e
Klassiker denna här bilden alltså. vilka minnen!! Första bilden jag kunde hitta på en befriad melon. Från 29 oktober 2022. Fast för vad jag kunnat hitta på Twitter så befriades melonen i början på oktober 2022.

https://twitter.com/georgian_legion/status/1586452443323600896
Citera
2023-05-09, 06:35
Medlem
platyzmas avatar
Ok, dagen är kommen. Frågorna är många.
Kommer den riktiga Putin ens visa upp sig på paraden?

Om så, hur skröplig och märkt kommer han vara av cancern och sin egen megalomani?

Kommer Ukraina försöka plocka honom (givetvis kommer dom det, men idag i samband med paraden)?

Hur många äkta fordon/vapensystem tillverkade detta årtusende kommer Ryssen skrapa ihop, eller blir hela paraden en Potemkinkuliss?
Citera
2023-05-09, 06:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Ok, dagen är kommen. Frågorna är många.
Kommer den riktiga Putin ens visa upp sig på paraden?

Om så, hur skröplig och märkt kommer han vara av cancern och sin egen megalomani?

Kommer Ukraina försöka plocka honom (givetvis kommer dom det, men idag i samband med paraden)?

Hur många äkta fordon/vapensystem tillverkade detta årtusende kommer Ryssen skrapa ihop, eller blir hela paraden en Potemkinkuliss?

Det kommer definitivt inga dignitärer till Putins bögparad, det är ett som är säkert. Ingen vågar ta risken att dels synas med barnamördaren Putin och dels för risken att Ukraina smäller av en bomb mitt på röda bögtorget
Citera
2023-05-09, 07:08
Medlem
Citat:
Klassiker denna här bilden alltså. vilka minnen!! Första bilden jag kunde hitta på en befriad melon. Från 29 oktober 2022. Fast för vad jag kunnat hitta på Twitter så befriades melonen i början på oktober 2022.

https://twitter.com/georgian_legion/status/1586452443323600896
19:e men visst var det i oktober ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in