2023-05-10, 11:37
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag tycker att hennes föräldrar skall lyssna till, lita på och stötta sin dotter.

Och om hon berättat en annan version för dem? Att hon är skyldig?
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-05-10 kl. 11:41.
Citera
2023-05-10, 11:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det gör väl en viss skillnad även om hon inte befann eller medverkat i badrummet
Är hon vaken och inte sover så vet hon om vad som pågår
Hon vsr på toabesök 02.19 så är det väldigt nära tiden för mordet
som inte har kunnat ske så sent som de nu vill påstå
Samtidigt som du anser att M ljuger, tror du på att hon gjort toabesök vid två tillfällen. Det är bara M som påstår att hon gjort toabesök, ingen annan. Efter att J släppt ursprungsstoryn stationerar hon M längst in på toa under lgh-visningen

Toabesöken kan mycket väl vara rester från ursprungshistorian då M är full, ramlar och spyr på toan och inte ha någon sanningshalt över huvud taget. . Att hennes tfn rört på sig är inget bevis för att M ens klivit över toatröskeln.

Rent teoretiskt skulle M kunnat hämta tfn I jackfickan i hallen vid första tidsangivelsen och gått lite krokigt tillbaka till fåtölj/säng för att vid andra tillfället plocka upp den då J "väcker" henne utan några toabesök.

Såvida M inte var aktiv i badrummet är jag inte övertygad om att hon minns vad hon gjort och i vilken ordning.
Citera
2023-05-10, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Fast hade det kunnat bevisats vem som höll i kalsingkoven hade det nog landat i livstid för skytten och tidsbestämt för de andra.
Här är det ju bevisat att JJ utfört själva mordet (med eller utan Maja) långtgående planerna, hämndbegäret m.m

Låt säga att Maja var med och höll i händerna (JJ kan varken säga hur länge Maja höll eller hur hon höll händerna höll)

Hade Majas dom i så fall landat på 18 år hade jag mer kunnat förstå det.
Nej, för att bli dömd för mord gemensamt och i samförstånd är inte avhängigt vem som höll i vapnet. Inte heller år strafftiden avhängig det. Maja är lika skyldig och ska ha samma straff.
Citera
2023-05-10, 11:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu skrev jag ingen tid pga att den enda tiden som är pålitlig, som jag ser det, är när TT/grannens telefoner åker till Donken.
Men jag misstänker att tiden för mordet påbörjades strax efter 02.30 (men omöjligt att få fram exakt tid eftersom det inte finns några vittnen i lgh).

Resterande tider är uppskattningar av grannkillarna (första dunsen, när L går upp och ringer på dörren, hur länge höll de på och dividerade innan, när JJ kommer nerför trappan hur lång tid efter påringningen).

Sen har vi tider när MH tagit några steg, ingen vet vad hon gjort däremellan (lagt ifrån sig telefonen och varit vaken/hjälpsam eller lyckats sova några få minuter till och från under den knappa timmen).

Vad är ett "hyfsat tag innan Lahan ringde på dörren" enl dig?

Nja, dels har vi olika klockslag, varav bara de som telefonerna registrerat i samband med vissa platsregistreringar är fastställda, det har du helt rätt i.

Däremot så har vi tidsangivelser och skeenden, det vill säga tiden det tog från det att Lahanj och hans pappa hörde dunsen tills Lahanj stod vid dörren. Tiden från det att Lahanj stod vid dörren tills Johanna kom ner för trappan. Dessa tider har rapporterats till ett par minuter vardera, och ser man till hur lång tid sådana saker normalt tar, så är två minuter vardera mer än tillräckligt.

Tiden det tar för de saker som Lahanj och hans pappa vidtar från det att dunsen hörs tills Johanna kommer ner för trappan, är långt ifrån tillräcklig för att mordet skall hinna ske under den tiden. Och det gäller oavsett vid vilket klockslag det gäller.

Därtill har vi problematiken med tingsrättens tidslinje, där vi inte bara har ovanstående skeenden att gå på, utan även klockslaget för donken-resan. Det gör att just tingsrättens tidpunkt för mordet bara är än mer motbevisad.

Jag har full förståelse för att det känns extremt lägligt att koppla dunsen till att Johanna kastar Tove i golvet, och att de sparkliknande ljuden skulle kommit från en kämpande Tove. Men så som vittnena har beskrivit vad de gjorde och när Johanna kommer ner för trappan utanför grannarnas dörr, så kan det inte ha varit så, tiden räcker inte till.

Hur lång tid tog det att utföra mordet? Det är en intressant fråga. Men jag tycker en mer intressant fråga är - Hur lång tid tog det rimligen från det att Johanna inledde mordet tills hon var redo att lämna lägenheten för att flytta cykeln eller åka till donken?

Ty, så fort Johanna strypt Tove till att tappa medvetandet, så är knappast första tanken att springa ner och flytta cykeln. Räkna med att själva strypningen tar 5-7 minuter. Därefter åtminstone några minuter för Johanna att övertyga sig själv om att Tove verkligen är död, och förmodligen som hon själv säger, irra runt lite i lägenheten, samla sig och fundera över vad nästa steg är. Johanna är ingen förhärdad seriemördare. Detta var, sannolikt, hennes första mord och det var inte planerat i förväg att det skulle ske just denna kväll, så även om Johanna planerat att mörda Tove, så var det tillfället som gjorde att det blev just denna natt. Och där står hon nu inför fullbordat faktum. Nu börjar hon ta hand om Toves kropp. Under den processen ringer någon på dörren. Gissa om Johanna då fick extremt bråttom att gömma undan kroppen. Johanna väntar tills hon hör den som ringer på gå ner för trappan igen, och hon väntar tills det blir tyst. Därefter gömmer hon Toves kropp. Antingen i sin egen garderob eller i vindsförrådet. Hon gömmer nog kroppen allra mest för den som ringde på dörren och som kan komma att ringa på igen. För allt hon vet kanske det var Albin som kommit för att hämta Tove. Ur hennes perspektiv kan det vara den första och mest rimliga tanken. Albin får inte veta att Tove är kvar här. Alltså är nu nästa steg att flytta bort hennes cykel. Om det nu är sant att det var därför hon gick ut ur lägenheten. För min del ligger det närmre till hands att tro att hon gick ut ur lägenheten för att reka, kolla om den som ringde på finns kvar, kolla om kusten är klar, om det finns några vakna personer i trapphuset, ute på gatan eller i huset i övrigt, för att förbereda att flytta kroppen till bilen.

Jag skulle säga att det sannolikt är minst femton minuter från det att Tove inleder mordet tills det att hon går ner för trappan utanför grannen, men det kan vara mycket mer än så. Den siffran är ett minimum.
Citera
2023-05-10, 12:02
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Samtidigt som du anser att M ljuger, tror du på att hon gjort toabesök vid två tillfällen. Det är bara M som påstår att hon gjort toabesök, ingen annan. Efter att J släppt ursprungsstoryn stationerar hon M längst in på toa under lgh-visningen

Toabesöken kan mycket väl vara rester från ursprungshistorian då M är full, ramlar och spyr på toan och inte ha någon sanningshalt över huvud taget. . Att hennes tfn rört på sig är inget bevis för att M ens klivit över toatröskeln.

Rent teoretiskt skulle M kunnat hämta tfn I jackfickan i hallen vid första tidsangivelsen och gått lite krokigt tillbaka till fåtölj/säng för att vid andra tillfället plocka upp den då J "väcker" henne utan några toabesök.

Såvida M inte var aktiv i badrummet är jag inte övertygad om att hon minns vad hon gjort och i vilken ordning.
1) Låt säga att hon har mobilen i fickan.

Då har hon helt random gått in på toan 02:19 för att vänta in JJ/alt att JJ ropade på henne att komma in.
Sen har hon inte gått ett enda steg förens 02:43 utan varit sittande på golvet i över 20 min.
(kan vara så men låter lite osannolikt)

2) Låt säga att mobilen ligger på bordet.

Då har hon helt random hämtat upp telefonen 02:19, utan att göra något mer än att gå X antal steg, och strax efter lagt tillbaka telefonen på bordet och gått in för att hjälpa JJ inne på toaletten.
Sen helt random gått och hämtat telefonen igen för att gå X antal steg utan att göra något mer med mobilen mer än att vänta in JJ från Donken.

3) Låt säga att mobilen ligger i fickan hela tiden.

Då har hon gått och lagt sig, vaknat till vid 02:23, gått på toan o noterar att JJ och Tove sitter i köket för att sen gå och lägga sig igen.
Vaknat till 02:43 för att JJ troligen säger att JJ ska till donken lite snabbt, gå till toaletten för att sen sitta kvar/gå och lägga sig ner igen.
(kan vara så och i mina ögon det mest sannolika)
Citera
2023-05-10, 12:04
Medlem
Sockerhens avatar
En sak jag funderar på… Jag har läst och lyssnat på rättsläkarens rapport och tycker att den är solklar 🤷🏼‍♀️Jag är helt säker på att Tove dog på grund av strypning.

Men: Om det nu skulle ha funnits magsäcksinnehåll i alveolerna; spelar det någon roll? Johanna har tryckt hårt och länge på Toves hals (annars hade de inte skadorna inte uppkommit) och jag tycker att det är tydligt att hon avlidit av detta tryck oavsett om hon ”först” dog av kvävning till följd av kräkning. Tar inte rätten med detta alls i beräkningen? Hon hade ju avlidit oavsett vilket.
Citera
2023-05-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

För kännedom så har hon varit uppe en gång innan mordet. Återigen; den rätta ankomsttiden är 01:51, ingen annan. 2:a toabesöket sker 02:43, alltså 52 min efter ankomsttid.

Frågan är om hon har medverkat i badrummet, inte vilket sömnstadium hon befann sig i.

Ska vi alla passa oss för den vanliga situationen att vi går in i en lägenhet tillsammans med en person vi bevisligen hatar och kommer ut en timme senare med personen strypt och invirad i ett lakan...? Är det nåt som brukar hända dig?
Citera
2023-05-10, 12:22
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3b4LM/johanna-leshem-jansson-forsokte-branna-upp-ex-pojkvans-dorr

Detta är låst, kan någon återge?
Våran Johanna misstänks för nya brott.
Citera
2023-05-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
1) Låt säga att hon har mobilen i fickan.

Då har hon helt random gått in på toan 02:19 för att vänta in JJ/alt att JJ ropade på henne att komma in.
Sen har hon inte gått ett enda steg förens 02:43 utan varit sittande på golvet i över 20 min.

2) Låt säga att mobilen ligger på bordet.

Då har hon helt random hämtat upp telefonen 02:19, utan att göra något mer än att gå X antal steg, och strax efter lagt tillbaka telefonen på bordet och gått in för att hjälpa JJ inne på toaletten.
Sen helt random gått och hämtat telefonen igen för att gå X antal steg utan att göra något mer med mobilen mer än att vänta in JJ från Donken.

3) Låt säga att mobilen ligger i fickan hela tiden.

Då har hon gått och lagt sig, vaknat till vid 02:23, gått på toan o noterar att JJ och Tove sitter i köket för att sen gå och lägga sig igen.
Vaknat till 02:43 för att JJ troligen säger att JJ ska till donken lite snabbt, gå till toaletten för att sen sitta kvar/gå och lägga sig ner igen.
(kan vara så och i mina ögon det mest sannolika)

Absolut inte en enda människa i hela världen går och lägger sig med telefonen i fickan, men ok. Om hon nu skulle ha haft det, vad gör hon med den när hon går på toa? Ligger den kvar i fickan...? Och hon har kvar den där när hon går och lägger sig igen...? Vad jag kan utläsa ur fotona så har MH nån slags mjukisbyxor på sig under kvällen - går det ens att ligga ner med telefonen i fickan utan att den ramlar ur? Många frågetecken blir det... Som vanligt med den idiotiska teorin om att MH har stundvis aktiverad narkolepsi.
Citera
2023-05-10, 12:28
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3b4LM/johanna-leshem-jansson-forsokte-branna-upp-ex-pojkvans-dorr

Detta är låst, kan någon återge?
Våran Johanna misstänks för nya brott.
Bör ju handla om branden hos J’s ex H*ampus, har tyvärr inte tillgång till plusartiklar.
Men där borde ju i så fall även M nämnas, att hon agerade medhjälpare med J’s mobil i handen, trots vetskapen om att människor kunde brinna inne.
Citera
2023-05-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Bör ju handla om branden hos J’s ex H*ampus, har tyvärr inte tillgång till plusartiklar.
Men där borde ju i så fall även M nämnas, att hon agerade medhjälpare med J’s mobil i handen, trots vetskapen om att människor kunde brinna inne.

Ju mer man får henne att bli dömd för, desto senare kommer hon ut.
Om man tittar på Arklöf som inte kommer ut, blev ju dömd för folkrättsbrott utöver polismorden, när hans målskamrater får tidsbestämt, så känns det ganska bra.
Johanna är farlig, det vore bra om hon fick sitta så länge som möjligt.
Citera
2023-05-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Om inte M deltog i badrummet så är jag inte heller säker på att hon minns exakt när hon hämtade mobil eller gick på toa. Jag frågade min tweenie (med gott minne/IQ) i morse om hon kom ihåg när hon gick på toaletten igår och tog sin mobil. Två toabesök kom hon ihåg. Men i övrigt ingen direkt koll. Eftersom M hade den ursprungliga historien att förhålla sig till som hon ju övat in så kan ju minnet lura.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in