Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Nu skrev jag ingen tid pga att den enda tiden som är pålitlig, som jag ser det, är när TT/grannens telefoner åker till Donken.
Men jag misstänker att tiden för mordet påbörjades strax efter 02.30 (men omöjligt att få fram exakt tid eftersom det inte finns några vittnen i lgh).
Resterande tider är uppskattningar av grannkillarna (första dunsen, när L går upp och ringer på dörren, hur länge höll de på och dividerade innan, när JJ kommer nerför trappan hur lång tid efter påringningen).
Sen har vi tider när MH tagit några steg, ingen vet vad hon gjort däremellan (lagt ifrån sig telefonen och varit vaken/hjälpsam eller lyckats sova några få minuter till och från under den knappa timmen).
Vad är ett "hyfsat tag innan Lahan ringde på dörren" enl dig?
Nja, dels har vi olika klockslag, varav bara de som telefonerna registrerat i samband med vissa platsregistreringar är fastställda, det har du helt rätt i.
Däremot så har vi tidsangivelser och skeenden, det vill säga tiden det tog från det att Lahanj och hans pappa hörde dunsen tills Lahanj stod vid dörren. Tiden från det att Lahanj stod vid dörren tills Johanna kom ner för trappan. Dessa tider har rapporterats till ett par minuter vardera, och ser man till hur lång tid sådana saker normalt tar, så är två minuter vardera mer än tillräckligt.
Tiden det tar för de saker som Lahanj och hans pappa vidtar från det att dunsen hörs tills Johanna kommer ner för trappan, är långt ifrån tillräcklig för att mordet skall hinna ske under den tiden. Och det gäller oavsett vid vilket klockslag det gäller.
Därtill har vi problematiken med tingsrättens tidslinje, där vi inte bara har ovanstående skeenden att gå på, utan även klockslaget för donken-resan. Det gör att just tingsrättens tidpunkt för mordet bara är än mer motbevisad.
Jag har full förståelse för att det känns extremt lägligt att koppla dunsen till att Johanna kastar Tove i golvet, och att de sparkliknande ljuden skulle kommit från en kämpande Tove. Men så som vittnena har beskrivit vad de gjorde och när Johanna kommer ner för trappan utanför grannarnas dörr, så kan det inte ha varit så, tiden räcker inte till.
Hur lång tid tog det att utföra mordet? Det är en intressant fråga. Men jag tycker en mer intressant fråga är - Hur lång tid tog det rimligen från det att Johanna inledde mordet tills hon var redo att lämna lägenheten för att flytta cykeln eller åka till donken?
Ty, så fort Johanna strypt Tove till att tappa medvetandet, så är knappast första tanken att springa ner och flytta cykeln. Räkna med att själva strypningen tar 5-7 minuter. Därefter åtminstone några minuter för Johanna att övertyga sig själv om att Tove verkligen är död, och förmodligen som hon själv säger, irra runt lite i lägenheten, samla sig och fundera över vad nästa steg är. Johanna är ingen förhärdad seriemördare. Detta var, sannolikt, hennes första mord och det var inte planerat i förväg att det skulle ske just denna kväll, så även om Johanna planerat att mörda Tove, så var det tillfället som gjorde att det blev just denna natt. Och där står hon nu inför fullbordat faktum. Nu börjar hon ta hand om Toves kropp. Under den processen ringer någon på dörren. Gissa om Johanna då fick extremt bråttom att gömma undan kroppen. Johanna väntar tills hon hör den som ringer på gå ner för trappan igen, och hon väntar tills det blir tyst. Därefter gömmer hon Toves kropp. Antingen i sin egen garderob eller i vindsförrådet. Hon gömmer nog kroppen allra mest för den som ringde på dörren och som kan komma att ringa på igen. För allt hon vet kanske det var Albin som kommit för att hämta Tove. Ur hennes perspektiv kan det vara den första och mest rimliga tanken. Albin får inte veta att Tove är kvar här. Alltså är nu nästa steg att flytta bort hennes cykel. Om det nu är sant att det var därför hon gick ut ur lägenheten. För min del ligger det närmre till hands att tro att hon gick ut ur lägenheten för att reka, kolla om den som ringde på finns kvar, kolla om kusten är klar, om det finns några vakna personer i trapphuset, ute på gatan eller i huset i övrigt, för att förbereda att flytta kroppen till bilen.
Jag skulle säga att det sannolikt är minst femton minuter från det att Tove inleder mordet tills det att hon går ner för trappan utanför grannen, men det kan vara mycket mer än så. Den siffran är ett minimum.