Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-10, 06:18
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
De är billigare i drift än poliser. Det är den enda rationella förklaringen jag kan komma på.
Politikerna verkar på fullt allvar tro att lågbegåvade och korttidsutbildade ordningsvakter kan ersätta poliser.

En temporär lösning från 80-taket när polisbristen tom var värre än nu har blivit en permanent lösning så fort politikerna ska låtsas att de gör nåt åt samhällsproblemen.

Hoppas verkligen på en hård dom, helst 6 års fängelse för både Ilma Alibegovic och Alex Nordin + skadestånd i storleksordning minst 1 miljon vardera. Även slaskbolaget de jobbade för, CSG, bör få en reprimand i form av indraget tillstånd och bli av med alla kontrakt.
Citera
2023-05-10, 07:07
Medlem
Någon som har bild på väktarna, och ocensurerad film på händelsen?
Citera
2023-05-10, 07:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Hoppas verkligen på en hård dom, helst 6 års fängelse för både Ilma Alibegovic och Alex Nordin + skadestånd i storleksordning minst 1 miljon vardera. Även slaskbolaget de jobbade för, CSG, bör få en reprimand i form av indraget tillstånd och bli av med alla kontrakt.

Tyvärr är nog några längre fängelsestraff inte möjliga. Domstolarna har generellt sätt en väldigt sympatisk syn på ordningshållande personals arbetssituation.
Åklagaren har yrkat på ett års fängelse och så blir det nog:

https://www.svd.se/a/Q7qwwR/man-dog-...havdar-nodvarn
Senast redigerad av BWisser 2023-05-10 kl. 07:20.
Citera
2023-05-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Nej det får man icke göra.
Det är just därför man brukar vara flera stycken Ov när man gör ett ingripande. Vilket dock allmänheten ser som "övervåld" men om de hade förstått grejen bättre så ser de att en eller två försöker hålla armarna och en tredje tex försöker hålla benen.
Jag själv vid ett ingripande häll i personens huvud då hen försökte banka det i asfalten.
Tror ni att det var många som gick förbi och skulle fram med telfonerna och filma? Hur många skulle inte lägga sig i tills min ena GL fick skrika att lade personen sig i bråket så blöev denne också omhändertagen.

Personen ifråga vi grep den gången var psykotisk och alltså sjuk på riktigt. Inte som i detta fallet med finnen (totalberusad och påverkad av narkotika).

Allmänheten brukar oftast ses som idioter av oss som jobbat med det då de inte har förmågan att tänka ett steg längre.
Även varit med och hjälpt polisen vid ett par av deras gripande och de gossarna kunde vara aningen betydligt värre när det gällde våldsanvändningen än vi som var väktare/OV.

Nu är denna tråden full av folk som ser sin chans till att kunna "pissa" på en hel yrkesgrupp och kommer som den vite riddaren till försvar för den knarkande finnen som var tuff som bara en finne kan vara. Slog en oskyldig tjej!! och en ungdom!! för helvete hur kan ni ens försvara detta?

Som en klok skribent skrev här i tråden nyss. Hur i helvete vill ni ha det själva egentligen? Vill ni ha en polis och vaktstyrka som ej vågar ingripa av rädsla för att bli anklagade för mord?
Alla snackar om dödsångest för den stackars finnen som självmant bersudade sig - gav sig på två oskyldiga personer samt slogs med OV. Hur tror ni tex den där tjejen mår idag då? Ingen ångest där kanske? Det kanske är så pöbeln på fb vill ha det? Finnar skall kunna slåss utan det blir gripande?

Det är såna som ni som gjorde att i varje fall jag slutade extrajobba på krogen för jag tål er inte. Kanske även är därför man sedan själv i livet beslutade sig för att aldrig röra alkoholen.

Vakterna skall frias annars undrar jag hur framtida vakter och poliser kommer att vara i samhället.
Idioten som spamnmar tråden om dödsstraff och mord kanske kunde utveckla sina teorier mera än sina en meningar i vredesutbrott.

Det jag menar med sitta på rygg, är i några sekunder, i stridens hetta, men självklart ska det undvikas.
Men väger personen dubbelt så mycket kan det va en bra taktik.
Vi har olika sätt att se på ett gripande, och jag vet hur folk reagerar när vi griper nån.
Skriker övervåld och filmar.
Citera
2023-05-10, 08:00
Medlem
"Vakterna, en 24-årig kvinna och en 31-årig man, står åtalade för grovt vållande till annans död efter en händelse i tunnelbanan den 31 juli 2022."

"– Han var så fruktansvärt stark och aggressiv att jag tänkte att, han får inte resa sig upp igen, för då är det kört, säger 24-åringen i rätten."

Just därför en kvinna inte ska vara en vakt, hoppas denna sjuka person får 1 års fängelse och att gatan tar hand om henne sen.

Man måste vara riktigt mentalt störd för som en kvinna tänka sig att man ska jobba som vakt, väktare, ordningsvakt, polis och liknande yrke där man kan behöva brottas med män hela dagarna.

Speciellt då man är så ung som 24 år och håret på fittan knappt börja växa ut.
Citera
2023-05-10, 08:02
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
En eller två babbar? Alex Nordin är han svensk? Tycker mest att det är svartingarna som jobbar som OV är drygast och mest våldsamma.
Citera
2023-05-10, 08:07
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
"Vakterna, en 24-årig kvinna och en 31-årig man, står åtalade för grovt vållande till annans död efter en händelse i tunnelbanan den 31 juli 2022."

"– Han var så fruktansvärt stark och aggressiv att jag tänkte att, han får inte resa sig upp igen, för då är det kört, säger 24-åringen i rätten."

Just därför en kvinna inte ska vara en vakt, hoppas denna sjuka person får 1 års fängelse och att gatan tar hand om henne sen.

Man måste vara riktigt mentalt störd för som en kvinna tänka sig att man ska jobba som vakt, väktare, ordningsvakt, polis och liknande yrke där man kan behöva brottas med män hela dagarna.

Speciellt då man är så ung som 24 år och håret på fittan knappt börja växa ut.
Inte bara inom det yrket. Även poliser ska inte få vara kvinnor. Finns något klipp på Youtube där 4 st tjejsnutar försöker få ner en manlig svartskalle på marken men misslyckas big time. Svartskallen kastar till och med sten mot poliserna och sen en stor bumling i rutan på snutbilen. Borde varit ett skott i pannan på babben så fort han slängde stenarna.
Citera
2023-05-10, 08:23
Medlem
Tjejen kommer inte åka på det.
Hon kommer nog få skit ifrån vaktbolaget för att hon var ör ärlig i rätten, hennes "story" är ju mycket mer rimlig, de gjorde ett grip, agerade inte i samförstånd utan parallellt enligt vad de tyckte var bäst.

Att snubben sitter och spelar teater och försöker framstå som att han inte vet vad han håller på med och anspela på överdriven rädsla och desperation kommer få honom fälld rätt hårt.

Lögnerna kring hur de agerar desperat, i samförstånd och med fara för sina liv kommer ju knappast få honom att framstå som pålitlig när hans kvinnliga kollega har en annan story. Det är uppenbart att han gör allt för att rädda sitt skinn...

Denna desperata teater i rätten av den manliga GM handlar uteslutande om att han vill leda bort tankarna ifrån någon form av uppsåt.
Senast redigerad av Haschpundaren 2023-05-10 kl. 09:21.
Citera
2023-05-10, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Din syn på den avlidne i denna textstump visar att du har en mognadsgrad som en 15-åring. Vet inte hur många jävla ordningsvakter jag varit med om som börjar kaxa för att få ta till nävarna. Har polisanmält övervåld ett par gånger då jag sett värnlösa människor bli fullständigt attackerade av vakter som inte verkar ha en grundläggande förståelse för hur man handskas med människor ö h t.

Skaffa ett annat jobb, tack.

Har du sett anledningen till gripandet?
Annars ska du va tyst
Citera
2023-05-10, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Inte ett dugg förvånad.
Vakterna i T-banan är kända för att trakasera resenärer. O avisa folk påväg hem som de anser är berusade. De som har det dåliga omdömmet att säga ifrån blir brutalt o handgripligen avisade.
De som är berusade på riktigt släpas in i visiteringsrum för visitering o inte sällan så saknas kontanter i plånboken…

Att inte fler utsatta tappar fattningen o blir sjötokiga är ett under. Eller så väljer de bara ut de som de klarar av.

På dagtid gillar vakterna o stå o småprata med adidasriddarna.

Det är dags att åter ge Polisen ansvaret för tryggheten i T-banan.

Du får inte enligt svensk lag åka tunnelbanan om du är märkbart berusad
Citera
2023-05-10, 08:53
Medlem
Sagodjurs avatar
Dags att statuera ett exempel och döma dessa till kännbara fängelsestraff.
Citera
2023-05-10, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speed80
Du får inte enligt svensk lag åka tunnelbanan om du är märkbart berusad
Observera ordet MÄRKBART.
Det räcker att se ett avsnitt av Tunnelbanan för att se hur folk blir avvisade som är berusade men gott och väl kan ta hand om sig själva utan fara för liv och hälsa både för sig själva och sina medtrafikanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in