Citat:
Ursprungligen postat av
Xade
Jag har lite svårt att ta någon som säger att Neutral Milk Hotel är bättre än all hårdrock. Det är bland det sämsta jag hört, de kan ju inte spela instrument, de har fel tonlägen, typ ur takt, alla fel. Och sjunga kan de inte heller.
Jag vet att det är kontroversiella åsikter och smaken är som baken, men man behöver inte vara ignorant. Jag hatar all hip-hop men jag VET att det inte är skräp. Jag vet att det finns objektivt otroligt välgjord bra hip-hop med mycket tid och kraft bakom lyrics med mera. Det ÄR inte skräp även om jag inte personligen gillar det.
Men sedan finns det musik som är mer objektivt dåligt, när de faktiskt suger på instrument och sång med mera.
Dock kan jag hålla med om vissa få saker, som diehard hårdrockare:
All Nu-Metal suger! All Grunge suger! 
Neutral Milk Hotel är musik för folk med ett bredare musikaliskt öra. Att de inte tilltalar Enter Sandman-lyssnare är inget konstigt, men för mig som är inriktad i psykedelia, krautrock, freak folk m.m så anser jag att de är ett gäng musikaliska genier, vilket också stämmer. Alla i bandet är multiinstrumentalister i princip och skapar ett helt eget sound. Att säga att de inte kan spela instrument är som att säga att fåglar inte kan flyga...
Ur takt? Kan du berätta vart specifikt du har hört det? Många metalband är ju också rätt så otighta live, och Sodom är det ju på skiva till och med.
Och sjunga kan de inte heller? Hur bra sångare är Bon Scott, Brian Johnson, Lemmy och Dave Mustaine tekniskt sett?
Neutral Milk Hotel är ett av mina favoritband sen tidiga tonåren. För de har ett helt eget sound, använder sig av ovanliga instrument och det finns inget annat band som låter som dem. Mycket inom hårdrock låter rätt så likadant. Har du hört ett death metal band så har du hört tusen...