Citat:
Ursprungligen postat av
HandgnuggarOligark
Nu är det ju inte Ukraina som gör framsteg, utan hela Väst som krigar mot Ryssland och detta startade de med redan 2014.
Vem har sagt att Ryssland skulle vinna detta snabbt? Det var ju mest västlig propaganda och idioter här på FB som trodde ryssen skulle ta Ukraina inom några dagar. Ukraina är ett stort område med 40 miljoner invånare och massvis med NATO-trupper och Västs militärer på plats sedan 2014, redo att mucka bråk med Ryssland.
Sen kan jag hålla med om att Putin och Ryssland misslyckats med en hel del verkar det som. Men ju längre tiden går, desto mer talar det för Rysslands del. Väst är svagt och står inte ut i längden med något. Ryssen är van vid hårt liv och tuffa krig. USA klarade inte ens Afghanistan eller Syrien.
Jag trodde detta skulle vara över betydligt snabbare, men då inte främst för att ryssarna skulle besegra Ukraina på slagfältet snabbare, utan för att styrkeförhållandena mellan staterna är så ojämna och då till Rysslands fördel, att det vore en utsiktslös kamp för den svagare parten att föra. Kort sagt att den ukrainska staten skulle inse att ryssarna menade allvar och därmed skulle förhandla fram en lösning som i mångt och mycket byggde på minskavtalen samt krav på att Ukraina skulle förbli neutralt och att Krims status som ryskt skulle fästas på papper.
Nu blev det ju så att stora delar av Ukraina är närmast ödelagt befolkningsmässigt, ekonomiskt, ja på alla sätt och vis och det var ju ungefär det man kunde förvänta sig med fortsatta strider. Jag vet att många här i tråden har uppfattningen att detta går Ukrainas väg, men jag ser det absolut som att Ukraina är helt förstört. I början av konflikten var det några som menade att Ukraina riskerar att suddas bort från kartan. Jag tyckte det var överdrivet, men som det ser ut i dag blir det allt mer sannolikt.