Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Alla kontrakt har en force majeure-klausul som frigör parten som förbinder sig att göra någonting att inte göra det. Det brukar vara ex. att om det sker en jordbävning eller explosion som skadar gasledningen eller kraftledningen eller vad det nu är så upphör skadeståndskraven för uteblivna leveranser fram tills att skadan reparerats.
Finns det något avtal där man kan hävda force majeur retroaktivt? Tex att man kan slippa skadestånd för en inställd spelning på Globen den 1:a juli 2023, med hänvisning till en jordbävning som inträffar den 1:a Augusti 2023? Det får du visa mig i sånt fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Genom att bara spränga ena NS2-ledningen gav det Ryssland dessutom en morot att använda den istället för NS1. NS2 ägs 100% av Ryssland till skillnad från NS1 som ägs 50% av Tyskland. Stor skillnad och det är märkligt att jag ska behöva förklara det flera gånger.
Lysande plan Sickan!
Här är en betydligt bättre plan, som Ryssland hade kunnat köra (om vi för diskussionens skull låtsas att dom var i pengaknipa över det här eventuella skadeståndet):
Steg 1: Strunta i att spränga varken NS eller NS2.
Steg 2: Skit i att betala böterna. Ryssland är redan totalt sanktionerat av Väst. Och vi har redan stulit alla ryska valutareserver vi har kunnat komma åt. Vi har stängt dom ute ur SWIFT. Vi har noll hållhakar på Ryssland för att tvinga dom att betala, om dom känner för att skita i det.
Där ser du. Jag löste tankenöten åt dig. Låter inte det som en betydligt mer rationell och kostnadseffektiv plan, ur Rysslands synvinkel? Om vi ska vara ärliga?