2023-01-16, 06:26
Medlem
twoeggss avatar
Kan man få mild tinnitus? Jag har haft problemfri hörsel men nu i somras har jag arbetat med diverse maskiner med högfrekvent ljud och tyvärr slarvat lite med hörselskyddsanvändningen ibland. På dagen märker jag ingenting alls, men på natten när jag ska sova hör jag som ett svagt tjutande ljud som förstärks lite av ljud runtom i huset som t.ex vattenssystemet i elementen osv.
Citera
2023-01-16, 08:59
Medlem
Kaptenkirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twizz
Min har blivit värre senaste halvåret. Förut så var det bara när det var knäpptyst. Nu hör jag när jag tittar på tv till och med.

Hört att 5g gör det värre. Någon annan som känt av det?

5g? På vilket sätt då? Samma sätt som att coronan sprids genom 5g 😂
Citera
2023-01-16, 09:02
Medlem
Kaptenkirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Kan man få mild tinnitus? Jag har haft problemfri hörsel men nu i somras har jag arbetat med diverse maskiner med högfrekvent ljud och tyvärr slarvat lite med hörselskyddsanvändningen ibland. På dagen märker jag ingenting alls, men på natten när jag ska sova hör jag som ett svagt tjutande ljud som förstärks lite av ljud runtom i huset som t.ex vattenssystemet i elementen osv.

Ja det hade jag i början.
Svagt pip som hördes när det var tyst i rummet när jag skulle sova.
Men sen har olika händelser förvärrat den så det piper på hela tiden i mkt högre styrka.
Citera
2023-01-16, 16:13
Medlem
Vitman-33s avatar
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22626945/
Citera
2023-01-17, 17:54
Medlem
Kaptenkirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22626945/
Nja allt för mycket biverkningar.
Citera
2023-01-17, 17:59
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenkirk
Nja allt för mycket biverkningar.

Visst, det är väl upp till var och en att bestämma. Jag kan iaf säga att det funkar. Ny forskning visar på att gaba påverkar innerörat. Låg nivå av gaba gör att tinnitus upfattas som högre. Gabapentin fungerar för vissa.

Länk nedan från American tinnitus association:

https://www.ata.org/why-gaba-may-be-...ding-tinnitus/
Senast redigerad av Vitman-33 2023-01-17 kl. 18:03.
Citera
2023-01-28, 03:53
Medlem
Glock31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Droger kan visst hjälpa. Har hört att Klonazepam kan hjälpa. Däremot extremt beroendeframkallande

De funkar! Körr 2mg vid behov. . .
Citera
2023-02-09, 21:17
Medlem
farlings avatar
Är det någon som har fått problem med ljud i örat/öronen i samband med hörselgångseksem, som sedan gått över?
(Obs! Har ej varit hos läkare ännu, men eftersom min mamma har haft problem med HGE är vi säkra på att det är det det är)

Jag har haft massa fnas i öronen under ett par månader som jag kontinuerligt petat bort, sedan har det typ vätskat sig llte i örat och så efter någon dag har fnaset kommit tillbaka - varpå jag återigen petat. För ca 3 veckor sedan vaknade jag med toklock i bägge öronen som nu visserligen har släppt helt, men har istället fått problem med ljud.

Förra torsdagen uppstod helt plötsligt ett susande i vänsterörat, ca 4 på en 10-gradig skala men ändå oerhört jobbigt och jag fick en ångestattack och var säker på att jag nu fått tinnitus. Lyckades ändå somna, och på morgonen var det borta. Sedan var det lungt i två dagar, men nu har jag som ett svagt, svagt pipande/tjutande i ena örat, tänk testbilden på tv. Hör det bara i högerörat, och uppskattar det till ca 0,5 - 1 på en 10-gradig skala, jag hör det också bara när jag inte har något annat ljud som stör ut.

Är nu livrädd för att detta är tinnitus, som kommer att förvärras, men har också läst att det är vanligt att man vid hörselgångseksem kan få tillfällig tinnitus. Har också varit inne på att det är såhär det alltid låter i huvudet, bara det att jag inte hört det innan, men min sambo säger att det är knäpptyst i hans öron/huvud om han inte har några ljud i närheten.

Någon med erfarenhet?
Senast redigerad av farling 2023-02-09 kl. 21:19.
Citera
2023-02-13, 20:37
Medlem
raskenss avatar
Någon som upplever att när man t ex klappar händerna eller får ett skarp ljud (behöver inte vara kraftig) så ringer det till i örat med en ton som snabbt slocknar, ungefär samma ljud om när man slår en hammare på ett städ. Det är inga kraftiga ljud.
Citera
2023-02-18, 11:14
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Har tinnitus. Det blir bara värre och värre och jag börjar få både ångest och panik över det. Brusandet och susandet stör mig nu dagtid...vet inte vad jag ska göra??? Jag börjar misströsta och jag vet inte vad.

Jag sa till vården att det blir bara värre och fick till svar att det trodde hon (sjuksköterskan) inte på, "det är inte så det brukar vara". Sen fick jag hem några broschyrer om att leva med tinnitus.

Fan.

Ska jag bara acceptera att det kommer bli värre och värre och värre? Mår väldigt dåligt av det här. Är så känslig för ljud, överkänslig. Volymer som anses normala gör att det bara tjuter i öronen efteråt. Ville ju hålla på med musik, det är då fan att "ödets lott" har fallit såhär.

*svordomar och högljutt desperat klagande*

Jag har också fått tinnitus på ena örat. Det susar eller piper om vartannat. Gudarna skall veta att jag inte varit snäll mot mina öron under åren. Jag är också ledsen över detta. Skall det vara så här resten av livet nu?
Citera
2023-03-01, 15:33
Medlem
Glock31s avatar
Någon som hsr haft lock för öronen flera år å fått de ordning på detta fenomen? Jävligt störigt å inte kunna tryckutjämna . . har låg tinnitus som inte är så störande. Allt detta kommer efter 20års MC körande å nattklubbs events.
Citera
2023-05-09, 16:34
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glock31
Någon som hsr haft lock för öronen flera år å fått de ordning på detta fenomen? Jävligt störigt å inte kunna tryckutjämna . . har låg tinnitus som inte är så störande. Allt detta kommer efter 20års MC körande å nattklubbs events.

Haft det till och från i flera år, det har gått över för det mesta. Jag använde nässpray för att påskynda det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in