2023-05-09, 08:33
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Innebär inte högkänslighet att även vara känslig för andras behov?
I såna fall har jag svårt att se hur Agust är högkänslig men inte Carro.
Tror ingen av dem är okänslig egentligen, förutom Agust när han inte hade mer förståelse för Carros reaktion som byggde på rädsla - inte elakhet, som vissa här så tvärsäkert påstår.
Men Agust är säkert heller ingen okänslig person utan blir så klart sårad över så mycket kritik, som i grunden inte beror på att "Carro inte är attraherad av Agust" (som vissa här också tvärsäkert hävdar) utan att matchningen kanske inte är den bästa. Tror Carro passat bättre ihop med Arvid, och Agust med Ida.

Jag tycker att Agust visar extrem förståelse ändå, han försöker alltid fråga efter vad hon behöver, tassar iväg när hon vill vara ifred, berömmer henne och säger "fint att du delar" även när hon säger ganska elaka saker.

Gällande idén om att matcha Carro med Arvid kan jag nog inte ens föreställa mig en mer opassande matchning. Som två magneter med samma sida vända mot varandra skulle de stöta bort varandra direkt.
Citera
2023-05-09, 08:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
I ett inlägg i år berättade Carro att hon fått diagnosen GAD. Det står för Generalized Angsiety Disorder och betyder kort sagt att ångesten är konstant och oavbrutet hoppar från ämne till ämne. Alltså att hjärnan hela tiden letar upp nya saker att ha ångest för.

Edit: Såg nu att Zurfarn skrivit

Det är absolut ingen ny diagnos, det skrevs bland annat böcker om den för ca 15-20 år sen och jag tror att den är ganska vanligt förekommande bland folk som mår sämre. Tänk dig det där tillståndet när du ligger och är så bakfull att du inte kan tänka på nästan något du gjorde dagen innan för det ger sån ångest. Ungefär så är det för dem hela tiden, det är som hjärnan hoppar från tanke till tanke och varje ny tanke kommer utlösa ångest.
Om man mår så dåligt, hur f-n har man då kraft att söka till detta program? Visst finns det personer som mår otroligt dåligt och som säkerligen lider av både ångest, depression och har självmordstankar. Men de har inte kraft att söka till Gift vid första ögonkastet. De försöker överleva dagen. I Carros fall är detta en hitte-på-diagnos.
Citera
2023-05-09, 08:47
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om man mår så dåligt, hur f-n har man då kraft att söka till detta program? Visst finns det personer som mår otroligt dåligt och som säkerligen lider av både ångest, depression och har självmordstankar. Men de har inte kraft att söka till Gift vid första ögonkastet. De försöker överleva dagen. I Carros fall är detta en hitte-på-diagnos.

Hon hade väl bara kraft till att just söka. Sen kom ångesten i varje del- välja klänning, skriva brevet till framtida partner, själva bröllopet, bröllopsdans, någon som hoppar över en avspärrning till en staty, någon öppnar en bildörr lite snabbt. Allt leder till tankar på katastrofer .
En person med GAD är väldigt lättretlig/irriterad i humöret också.
Jag tycker hon stämmer in sjukt bra i och med att hon började noja hysteriskt redan innan hon såg sin matchning, inte först efter att hon sett honom. Det hade nog blivit fel oavsett vem som klev in där. En av anledningarna till att en person med GAD dras till destruktiva är att dessa partners ju bekräftar deras känsla av att allt är katastrof. Kliver det in någon som är lugn och glad kommer GAD-personens tankar istället börja spinna hysteriskt.

Som sagt, en väldigt olämplig kandidat att utsätta en annan människa för i en TV-såpa.
De psykologer som jobbar i TV-teamet måste bli bättre på att välja personer som är stabila och redo istället för att skapa ett psykologiskt experiment.
Citera
2023-05-09, 08:55
Avslutad
Citat:
Hon hade väl bara kraft till att just söka. Sen kom ångesten i varje del- välja klänning, skriva brevet till framtida partner, själva bröllopet, bröllopsdans, någon som hoppar över en avspärrning till en staty, någon öppnar en bildörr lite snabbt. Allt leder till tankar på katastrofer .
En person med GAD är väldigt lättretlig/irriterad i humöret också.
Jag tycker hon stämmer in sjukt bra i och med att hon började noja hysteriskt redan innan hon såg sin matchning, inte först efter att hon sett honom. Det hade nog blivit fel oavsett vem som klev in där. En av anledningarna till att en person med GAD dras till destruktiva är att dessa partners ju bekräftar deras känsla av att allt är katastrof. Kliver det in någon som är lugn och glad kommer GAD-personens tankar istället börja spinna hysteriskt.

Som sagt, en väldigt olämplig kandidat att utsätta en annan människa för i en TV-såpa.
De psykologer som jobbar i TV-teamet måste bli bättre på att välja personer som är stabila och redo istället för att skapa ett psykologiskt experiment.
Hon har dubbla examina och jobbar heltid (?). Inte vad jag skulle kalla en person som ligger hemma med skrikande ångest. Att hon är nervös inför att gifta sig med en främling - kom igen! Det ger väl vem som helst ångest, även om man har sökt till det frivilligt. Vem som helst skulle väl få lite katastroftankar - "Tänk om det är en knäppgök och jag måste leva intimt framför TV-kameror med en person som jag inte alls gillar?"

Edit: och nån katastrof-tanke fick hon definitivt inte av att Agust hoppade över avspärrningen, hon blev irriterad för att hon tyckte hon fick ta morsa-rollen.
Citera
2023-05-09, 09:01
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
"Hon berättar om en situation där hon hade varit och spridit sin fars aska.
– När jag var på väg hem sa jag "jag vill inte filmas, jag vill bara träffa Edvin för att jag har gråtit i tre dagar". De sa att de måste filma återföreningen. Jag sa klart och tydligt att jag inte ville det, och då pratade jag med den huvudansvarige. Då sa de att "du måste förstå att vi måste få ett klipp när ni återförenas". Mycket riktigt, när jag återvände hem stod filmteamet där. Det var otroligt respektlöst och ett bevis på att de brydde sig mer om snygga scener än om hur vi mådde."

Det är okänsligt och respektlöst, men tyvärr är ju hela programmet det i grunden kan jag tycka. Blir nyfiken på hur kontraktet de skriver på inför inspelning ser ut, om det lämnas något utrymme för en deltagare att välja att inte bli filmad i vissa utsatta situationer?

Ska man vara krass så är tv teamets agerande dock det man får förvänta sig när man ställer upp i den här typen av program.
Citera
2023-05-09, 09:12
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Hon har dubbla examina och jobbar heltid (?). Inte vad jag skulle kalla en person som ligger hemma med skrikande ångest. Att hon är nervös inför att gifta sig med en främling - kom igen! Det ger väl vem som helst ångest, även om man har sökt till det frivilligt. Vem som helst skulle väl få lite katastroftankar - "Tänk om det är en knäppgök och jag måste leva intimt framför TV-kameror med en person som jag inte alls gillar?"

Edit: och nån katastrof-tanke fick hon definitivt inte av att Agust hoppade över avspärrningen, hon blev irriterad för att hon tyckte hon fick ta morsa-rollen.

Men personer med GAD funkar oftast bra i arbetslivet, att vara upptagen med arbete skjuter ångesten åt sidan lite. Sen vet vi inte ett skit om hur hon mår hemma, det är oftast då deras katastroftankar kommer, och de kan då handla om hur det ska gå på jobbet tex...

Sen finns det naturligtvis värre grader av GAD då de är nästan handikappade, men långt ifrån alla.

Jag tycker hennes ansikte konstant skiner ångest. När hon skrattar är det mestadels ångestfyllt eller hånfullt (när hon skrattar samtidigt som hon skäller)

Detta är inget försvar mot hennes beteende och hon borde avbryta matchningen när hon ser att hon börjar utsätta Agust för sin konstanta ångest, oro och irritation. Även en sjuk person har ansvar för sig själv.
Citera
2023-05-09, 09:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Tack till Luxors som kommenterade att de hette Edvin och Matilda.

Jag hittade en gammal artikel från Ab där de pratat med paren det året, och Matilda säger: "Matilda hoppas att den andra säsongen blir den sista av Gift vid första ögonkastet. Hon tror att det är svårt att få kärleken att frodas i den konstruerade vardagen som tv-teamet etablerar."
Även detta framkommer:
"Hon berättar om en situation där hon hade varit och spridit sin fars aska.
– När jag var på väg hem sa jag "jag vill inte filmas, jag vill bara träffa Edvin för att jag har gråtit i tre dagar". De sa att de måste filma återföreningen. Jag sa klart och tydligt att jag inte ville det, och då pratade jag med den huvudansvarige. Då sa de att "du måste förstå att vi måste få ett klipp när ni återförenas". Mycket riktigt, när jag återvände hem stod filmteamet där. Det var otroligt respektlöst och ett bevis på att de brydde sig mer om snygga scener än om hur vi mådde."

Det var många år sedan så jag hoppas produktionsteamet bättrat sig sedan dess. Men kommer aldrig förlåta SVT för den katastrofala matchningen! Önskar det gick att snoka lite på Matilda och se hur hon har det idag, för jag hoppas verkligen hon har det fint. Hon verkade vara en så trevlig person.

Provocerande. Kan inte någon journalist skriva ett riktigt kritiskt reportage om GVFÖ? Känns som att det bara blivit värre och att ”experterna” och SVT bara hyllar och möjliggör varandra, inte en tillstymmelse till kritik ser man utom nån enstaka krönika som genast blir skammad av SVT genom experterna och deltagarna som delar varandras inlägg för maximal spridning och hets mot kritiska röster.
Citera
2023-05-09, 09:55
Medlem
RedXs avatar
Man undrar ju ändå…

…det sägs att det är betydligt fler kvinnor än män som söker till det här programmet, så hur kan Lina och Carro bli utvalda när det är (eller åtminstone framstår som) rätt uppenbart att de har problem med sig själva som de oundvikligen kommer att vältra över på sin partner?

Sen börjar Stinas skinn-på-näsan ältande bli lite tjatigt nu. Även om hon i övrigt tycks vara en väldigt balanserad och bra person (vilket får mig att tro att hon snarare försöker överkompensera för något annat). Här kan man också prata könsroller. Jag tror inte att en kille hade kunnat prata om sig själv på det sättet hon gör utan att det hade uppfattats som stötande och på gränsen till narcissistiskt.
Citera
2023-05-09, 10:30
Medlem
blowns avatar
Alltså, det var svårt att hålla sig för skratt när August på ett orimligt mjukt och försiktigt sätt försöker få Carro att inse att ingen dör eller kör av vägen för att man öppnar dörren. "Jaaa, och då tänker ju jag då att det inte är fakta att det är livsfarligt att öppna dörren".

Där började nog ljuset gå upp att det inte är värt att försöka få det där att funka. Hon är totalt ointresserad och har inte ens hyffset att vara ärlig och vänlig under tiden. Utan attraktion är det säkert svårt, men jag tycker det är omoget att inte ens kunna se förbi ens första intryck och försöka.

Det blir nästan ovärdig lyteskomik till slut. Carro framstår som en riktig subba, medan August med glittrande ögon och oförtjänad entusiasm gör allt för att försöka framkalla någon form av känsla.

Att Carro tyckte att hon gjorde August en stor tjänst som vände sig om i sängen när hon vaknade, för att återgälda att Uaguar lämnat henne ifred dagen innan – ja, det säger väl egentligen allt.
Citera
2023-05-09, 10:31
Avslutad
Citat:
Men personer med GAD funkar oftast bra i arbetslivet, att vara upptagen med arbete skjuter ångesten åt sidan lite. Sen vet vi inte ett skit om hur hon mår hemma, det är oftast då deras katastroftankar kommer, och de kan då handla om hur det ska gå på jobbet tex...

Sen finns det naturligtvis värre grader av GAD då de är nästan handikappade, men långt ifrån alla.

Jag tycker hennes ansikte konstant skiner ångest. När hon skrattar är det mestadels ångestfyllt eller hånfullt (när hon skrattar samtidigt som hon skäller)

Detta är inget försvar mot hennes beteende och hon borde avbryta matchningen när hon ser att hon börjar utsätta Agust för sin konstanta ångest, oro och irritation. Även en sjuk person har ansvar för sig själv.
Så du menar att ångesten och katastroftankarna hos en person med GAD inte skulle omfatta just arbetslivet? Det är inte "Tänk om jag inte klarar den här arbetsuppgiften, om jag gör bort mig inför kollegorna, om jag orsakar företaget en förlust, om jag inte ror hem den här affären etc"? Eller i Carros fall - "Tänk om jag ger hunden för mycket narkos, tänk om katten inte klarar sig under natten etc"? Utan att vara expert på GAD har jag lite svårt att se att arbetslivet skulle vara fredat från ångest för en person med ångest.

Eller som det beskrivs här https://mind.se/fakta/diagnoser/generaliserad-angest/
Citat:
Hur påverkas livet?
Du kan ha svårt att sova och är känslig för stress, separationer och situationer där du riskerar att förlora kontrollen.

Du kan ofta oroa dig för allt ifrån katastrofer i din närhet, till läget i världen. Nästan allt kan kännas hotfullt och du kan känna ett enormt behov av trygghet. Det ständiga påslaget av stress och ångest kan göra att du drabbas av utmattningssyndrom eller depression. Ju större plats ångesten tar, desto mindre utrymme får du till slut att leva det liv som du kanske egentligen skulle vilja.

Jag har svårt att se att en person som "måste undvika allt känslomässigt obehag söker till ett program på TV där man gifter sig med en främling och tillbringar tid dygnet runt med TV-kameror:
Citat:
Hur kan det vara att ha generaliserad ångest?
Har du generaliserad ångest är det som att du har din radar för katastrof ständigt påslagen. Det kan kännas som att du aldrig får någon paus från oron och du känner dig nästan aldrig riktigt trygg. Så snart du får en oroande tanke kan du känna att du behöver klarhet på en gång. Du kan känna att du måste undvika allt känslomässigt obehag och du kan ha svårt att vara i nuet.

Det är vanligt att du har andra psykiska eller kroppsliga besvär samtidigt. Du kan till exempel ha tvångstankar, ätstörningar, eller depression eller ständigt ha ont i magen, ryggen eller axlarna. Du kan känna dig yr och desorienterad och ha lätt för att börja gråta.

GAD är en av flera ångestsyndrom, och det är vanligt att ha flera av dessa samtidigt. Exempel på andra ångestsyndrom är social ångest, paniksyndrom eller fobier.
Har inte sett att Carro har några av dessa andra ångestsyndrom men vem vet? Vi ser inte in i hennes hjärna. Jag ser det bara inte yttras på utsidan.
Citera
2023-05-09, 10:38
Medlem
blowns avatar
Citat:
Så du menar att ångesten och katastroftankarna hos en person med GAD inte skulle omfatta just arbetslivet? Det är inte "Tänk om jag inte klarar den här arbetsuppgiften, om jag gör bort mig inför kollegorna, om jag orsakar företaget en förlust, om jag inte ror hem den här affären etc"? Eller i Carros fall - "Tänk om jag ger hunden för mycket narkos, tänk om katten inte klarar sig under natten etc"? Utan att vara expert på GAD har jag lite svårt att se att arbetslivet skulle vara fredat från ångest för en person med ångest.

Eller som det beskrivs här https://mind.se/fakta/diagnoser/generaliserad-angest/

Jag har svårt att se att en person som "måste undvika allt känslomässigt obehag söker till ett program på TV där man gifter sig med en främling och tillbringar tid dygnet runt med TV-kameror:

Har inte sett att Carro har några av dessa andra ångestsyndrom men vem vet? Vi ser inte in i hennes hjärna. Jag ser det bara inte yttras på utsidan.

Att krampmässigt hålla ratten 13.50 i 80 km/h på en stor bred landsväg, så fokuserad att man till synes har svårt att föra en diskussion med passageraren – det är kanske ett ångestutteryck 😂

Jag förstår att Carro inte skulle hålla med, men jag skulle säga att jag skulle oroa mig betydligt mer för henne i trafiken än en trygg person som vet att ingen dör för att dörren öppnas i farten.
Citera
2023-05-09, 10:51
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:

Som jag skrev är det just så att när personen kommer hem handlar katastroftankarna ofta om just arbetet. Men att arbeta är i sig en distraherande syssla och rekommenderas alltid vid GAD om den inte är grövsta graden.

Citat:

Tvärtom skulle jag säga att det är just en sån sak personen skulle kunna få för sig för att fly ifrån sin ångest.

Återigen, detta är en diagnos som kan få folk att bli väldigt lättirriterade och bete sig illa. Det är inte okej att utsätta andra för det och gömma sig bakom sin diagnos. Nu säger hon att deltagandet i GFVÖ gav henne psykologhjälp, insikter och diagnos. Mindre kul för Agust som bara fick vara ett medel för denna personliga utveckling.

Det är just sådant som allt fler verkar använda programmet till. Att utveckla sig själva, utmana sina rädslor, vara modiga (GVFÖ-teamets mantra) inte i första hand för att träffa sitt livs kärlek och starta ett liv tillsammans.
Några av dem är stabila och vill faktiskt just bilda familj (Agust och Fredrik är två exempel) och bör då rimligen matchas med folk som är på samma plan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in