Citat:
Ursprungligen postat av
Spider-Girl
Men personer med GAD funkar oftast bra i arbetslivet, att vara upptagen med arbete skjuter ångesten åt sidan lite. Sen vet vi inte ett skit om hur hon mår hemma, det är oftast då deras katastroftankar kommer, och de kan då handla om hur det ska gå på jobbet tex...
Sen finns det naturligtvis värre grader av GAD då de är nästan handikappade, men långt ifrån alla.
Jag tycker hennes ansikte konstant skiner ångest. När hon skrattar är det mestadels ångestfyllt eller hånfullt (när hon skrattar samtidigt som hon skäller)
Detta är inget försvar mot hennes beteende och hon borde avbryta matchningen när hon ser att hon börjar utsätta Agust för sin konstanta ångest, oro och irritation. Även en sjuk person har ansvar för sig själv.
Så du menar att ångesten och katastroftankarna hos en person med GAD inte skulle omfatta just
arbetslivet? Det är inte "Tänk om jag inte klarar den här arbetsuppgiften, om jag gör bort mig inför kollegorna, om jag orsakar företaget en förlust, om jag inte ror hem den här affären etc"? Eller i Carros fall - "Tänk om jag ger hunden för mycket narkos, tänk om katten inte klarar sig under natten etc"? Utan att vara expert på GAD har jag lite svårt att se att arbetslivet skulle vara fredat från ångest för en person med ångest.
Eller som det beskrivs här
https://mind.se/fakta/diagnoser/generaliserad-angest/
Citat:
Hur påverkas livet?
Du kan ha svårt att sova och är känslig för stress, separationer och situationer där du riskerar att förlora kontrollen.
Du kan ofta oroa dig för allt ifrån katastrofer i din närhet, till läget i världen. Nästan allt kan kännas hotfullt och du kan känna ett enormt behov av trygghet. Det ständiga påslaget av stress och ångest kan göra att du drabbas av utmattningssyndrom eller depression. Ju större plats ångesten tar, desto mindre utrymme får du till slut att leva det liv som du kanske egentligen skulle vilja.
Jag har svårt att se att en person som "måste undvika allt känslomässigt obehag söker till ett program på TV där man gifter sig med en främling och tillbringar tid dygnet runt med TV-kameror:
Citat:
Hur kan det vara att ha generaliserad ångest?
Har du generaliserad ångest är det som att du har din radar för katastrof ständigt påslagen. Det kan kännas som att du aldrig får någon paus från oron och du känner dig nästan aldrig riktigt trygg. Så snart du får en oroande tanke kan du känna att du behöver klarhet på en gång. Du kan känna att du måste undvika allt känslomässigt obehag och du kan ha svårt att vara i nuet.
Det är vanligt att du har andra psykiska eller kroppsliga besvär samtidigt. Du kan till exempel ha tvångstankar, ätstörningar, eller depression eller ständigt ha ont i magen, ryggen eller axlarna. Du kan känna dig yr och desorienterad och ha lätt för att börja gråta.
GAD är en av flera ångestsyndrom, och det är vanligt att ha flera av dessa samtidigt. Exempel på andra ångestsyndrom är social ångest, paniksyndrom eller fobier.
Har inte sett att Carro har några av dessa andra ångestsyndrom men vem vet? Vi ser inte in i hennes hjärna. Jag ser det bara inte yttras på utsidan.