2023-05-09, 09:32
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Brukar inte åklagaren också överklaga?

Dvs överklaga ändring av morddomarna, ändring av grovt gravfridsbrott och ändring ( sänkning) av straffen?

Och om någon av de misstänkta lämnar in bilagor med material, borde väl åklagaren stå rustad?

Claes vet vi vad hon har med sig, men hur ska Rullman parera?

Majas försvarare, har han inget nytt i sin ficka, utan trollar bara direkt från den feltänkta domen?

Ja mer jag läser dina inlägg, desto mer förstår jag att man skulle kunna få ut av mobilerna.

Man skulle därigenom kunna snäva in tiderna, och även förstå mycket av vad som hände i lägenheten.

Och man kanske inte kan utesluta, men ändå förstå mer. Mycket mer.

Man kan ju inte liksom mörda samtidigt som man fipplar med mobilen. Det gäller ju båda.

Nja,
"Övrigt
Undertecknad är ny försvarare i målet. För närvarande pågår genomgång av
materialet. Detta innebär att en kompletterande bevisuppgift senare kan komma
att ges in
."
Citera
2023-05-09, 09:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Men om inte jag minns fel så sa rättsläkaren att det var mindre troligt att T var medvetslös och ev kunde vara medvetandepåverkad
Men hon sa eventuellt och inte att det var så
Förklaringen till det om jag inte minns fel var att det inte visades i vissa delar av hjärnan
Minns tyvärr inte hur hon ordsgrant utryckte sig
Och det vsr völ Clea som pressade rättsläkaren om medvetslöshet som hon ville få det till

Jag har lyssnat igenom rättsläkarens förhör ordagrant. Flera gånger. Har varenda ord nerskrivet.
Finns inget sådant uttalande!

Jag har gjort många transkriptioner i tråden från förhöret.

Har tyvärr inte tillgång till mina anteckningar nu, men kanske det vore bra om du kunde leta fram detta som du tänker på?

Alltså fritt från minnet: viss medvetandepåverkan från fallet/ slaget i huvudet kan inte uteslutas. På fråga från försvaret kan hjärnskakning ha uppkommit. Det är möjligt.
Och medvetslöshet i samband med strypning kan ske snabbt.
Citera
2023-05-09, 09:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Nja,
"Övrigt
Undertecknad är ny försvarare i målet. För närvarande pågår genomgång av
materialet. Detta innebär att en kompletterande bevisuppgift senare kan komma
att ges in
."

Tack!
Varifrån är citatet?
Citera
2023-05-09, 09:41
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Tack!
Varifrån är citatet?
Ifrån Majas överklagande.

https://gofile.io/d/pPGNzd
Citera
2023-05-09, 09:45
Medlem
Citat:

Dvs överklaga ändring av morddomarna, ändring av grovt gravfridsbrott och ändring ( sänkning) av straffen?

Och om någon av de misstänkta lämnar in bilagor med material, borde väl åklagaren stå rustad?

Majas försvarare, har han inget nytt i sin ficka, utan trollar bara direkt från den feltänkta domen?

Ja mer jag läser dina inlägg, desto mer förstår jag att man skulle kunna få ut av mobilerna.

Man skulle därigenom kunna snäva in tiderna, och även förstå mycket av vad som hände i lägenheten.

Man kan ju inte liksom mörda samtidigt som man fipplar med mobilen. Det gäller ju båda.

Vad ska åklagaren överklaga? Har ju fått sin vilja igenom iom domen (livstid för båda kvinnorna).
Citera
2023-05-09, 09:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nu var ju T brändskadad bla i ansiktet så frågan är om de kunnat Dna testa henne inne i munnen?
En socka i munnen borde lämnat fiber som RL kunnat upptäcka, tycker jag.
Citera
2023-05-09, 09:47
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:

Det heter anslutningsöverklaga och nej det finns absolut ingen vits att göra det i nämnda ärende. Åklagaren i målet har fått igenom samtliga sina yrkanden. Åklagaren kommer i sin plädering i HR göra gällande att TR:s dom skall stå fast. I övrigt så kan dömda mördarna inte få längre straff, skadeståndsanspråket enligt praxis.
Citera
2023-05-09, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Ifrån Majas överklagande.

https://gofile.io/d/pPGNzd

👍🏻

Då förväntar jag mig kompletteringsuppgifter.
Citera
2023-05-09, 09:50
Medlem
Citat:
Tack!

Vi får hoppas på att någon lägger ut den så småningom. Och alla kompletteringar.

Vet ju i andra mål att det var många bilagor från samtliga med både tidslinjer, uppkopplingar och annat av intresse för att förstå vad man hade i sina framställningar.

.
Citera
2023-05-09, 09:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Det heter anslutningsöverklaga och nej det finns absolut ingen vits att göra det i nämnda ärende. Åklagaren i målet har fått igenom samtliga sina yrkanden. Åklagaren kommer i sin plädering i HR göra gällande att TR:s dom skall stå fast. I övrigt så kan dömda mördarna inte få längre straff, skadeståndsanspråket enligt praxis.

Just det, anslutningsöverklaga var det ja. Tack.

Visserligen fick han igenom det han önskade, men nu finns ju en risk att HR ser annorlunda på det.

Behöver inte åklagaren då anslutningsöverklaga?

Tycker mig ha sett det i något annat fall, men minns inte vilket.
Citera
2023-05-09, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf

Har inte TR gjort bort sig lite genom att konstatera tiden 0240 och ett långt stryptag?

Ms telefon rör sig strax efter 0243 så man kan väl anta att hon inte flög upp från golvet och kastade sig över den efter Ts sista andetag..

Isf minst lika rimligt att hon tex vaknade strax innan och tog sin telefon..

Det blir väl också svårt för dem att hålla fast vid tidpunkten iom ny försvarare säkert inkommer med andra rimliga teser som passar in i tidslinjen
Citera
2023-05-09, 10:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Finns inga bevis att hon sov heller

Så det vi vet är att 3 personer går in i en liten bostad och befinner sig där inne ca 45 min
efter de 45 min så lever 2 och en är död

Under de 45 min skulle M vara helt borta i sin sömn så hon vet ingenting om vad som hönder i denna lilla lya

Men enl tidsangivelse och enl M själv så var hon visst vaken 2 gånger och gick på toa under dessa 45 min

Hur många minuter hann hon sova under de 45 min om man drar av tiden för toabesöken?..
Det låter helt galet att man kan få till det att M sov och inget vet
Sov eller inte minns kan man väl se som variation på samma tema, antingen är det sant eller vill hon inte berätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in