2023-05-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nej, det finns ingen motsättning. Gud har skapat ALLT som vi uppfattar som verkligheten. Vad som finns bortanför det, det känner vi inte till. DEN dimensionen kanske vi får upptäcka en dag, om vi är av dom som lyssnat när Han kallat.

Du har läst bibeln? Skapelseberättelsen? Där Gud, skaparen, säger att Han skapade oss till sin avbild?
Dom första människorna, Adam och Eva, vad hade som för kroppar tror du? Vad var det för "värld" dom levde i? Den tidens människor blev mycket gamla, jaa, dom hade kunnat leva i evighet tillsammans med Gud om dom bara låtit bli att synda.

MEN dom motstod inte frestelsen och något hände, vad? Det perfekta bli korrupt, människokroppen blev korrupt, världen blev korrupt, skapelsen blev korrupt. Ändå levde dom första människorna i nära på 1000 år innan dom dog. Och före floden så regnade det aldrig, så hur fungerade skapelsen från början egentligen

Därefter har världen sakta men säkert förändrats. Efter floden blev det mycket stor förändring. Människorna levde kortare och kortare tid. Skapelsen var och är inte vad den var från början.

Detta vill Herren rätta till. Detta kommer Herren att rätta till. Det är redan bestämt. Slaget är redan vunnet. Frågan är bara hur många som vill följa med in den nya perfekta världen?

Jesus är Gud i människokropp. Jesus kropp helgades när han återuppstod. DÅ fick han den perfekta kroppen som ALLA Hans följare kommer få vid den stora uppståndelsen FÖRE Hans återkomst.

Eftersom vi inte förstå den dimension som Herren kommer ifrån så kan vi inte heller med vårt förstånd förstå hur Fadern, Sonen och Den Helige Anden är ETT, men vi kan ha vår tro utan att se för vi ser så mycket annat.

Men man kan tänka sig detta som tex med vattnets former, som kan vara både fruset (hårt), flytande eller gas. Fortfarande samma atomer, men med helt olika starka bindningar till varandra så kan det anta helt olika former och funktioner. En liknelse som troligen inte kommer i närheten av sanningen.
Du bemöter inte argumentet.

Bibeln säger att Jesus med sina händer skapat grunden till allt som existerar, himmel och Jord, alla makter, välden och troner. Men det kan inte vara sant om han själv m.fl. är undantagna.

Är det sant eller inte?
Citera
2023-05-08, 23:28
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Låt oss ha auktoritet som finns genom Jesus.
Jesus var en människa, men bibeln säger att du ska tro på Gud, inte på en mänsklig auktoritet.

Psaltaren 146
1Halleluja!
Prisa Herren, min själ!
2Jag vill prisa honom så länge jag lever,
lovsjunga min Gud så länge jag är till.
3Lita aldrig på mäktiga män,
människor som ingen hjälp kan ge.

4De ger upp andan och blir jord igen,
då går deras planer om intet.
5Lycklig den som har sitt stöd i Jakobs Gud
och sätter sitt hopp till Herren, sin Gud.

6Han som har gjort himmel och jord och hav
och allt vad som finns i dem,
han sviker aldrig sina löften.
7Han ger de förtryckta deras rätt,
han ger de svältande bröd.
Herren befriar de fångna,
8Herren öppnar blinda ögon,
Herren rätar krökta ryggar,
Herren älskar de trogna,
9Herren ger främlingar skydd,
stöder faderlösa och änkor
men korsar de ondas planer.
10Herren härskar för evigt,
din Gud, o Sion, från släkte till släkte.
Halleluja!

Psaltaren 146

Det är synd att tala med dödas andar, som Jesus. (Nej, han återuppstod inte så att icke troende kunde se honom, de troende påstod bara att han var återuppstånden. Jesus var lika återuppstånden som ett spöke).

Det är synd att följa falska profeter, som Jesus, sådana som predikar avfall från Moses bud:
Om en profet eller drömskådare träder fram hos dig, utlovar ett tecken eller under 2och vill övertala dig att tjäna andra gudar, som du inte känner, och om detta tecken eller under inträffar, 3skall du inte lyssna till vad en sådan profet eller drömskådare säger, ty Herren, er Gud, vill sätta er på prov för att se om ni verkligen älskar Herren, er Gud, av hela ert hjärta och med hela er själ. 4Herren, er Gud, skall ni följa, honom skall ni frukta, hans bud skall ni hålla, honom skall ni lyda, honom skall ni tjäna och hålla er till. 5Men profeten eller drömskådaren skall dödas, eftersom han manade till trolöshet mot Herren, er Gud, som har fört er ut ur Egypten och befriat er ur slavlägret. Han ville locka dig bort från den väg som Herren, din Gud, har befallt dig att gå. Du skall utrota det onda ur folket. 5 Mos
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-05-08 kl. 23:47.
Citera
2023-05-09, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Du bemöter inte argumentet.

Bibeln säger att Jesus med sina händer skapat grunden till allt som existerar, himmel och Jord, alla makter, välden och troner. Men det kan inte vara sant om han själv m.fl. är undantagna.

Är det sant eller inte?
Jo det gör jag visst det, det är du som inte förstår hur det hänger ihop.

Jesus skapades inte när Han föddes i en människokropp för 2000 år sedan, Jesus är Gud inkarnerad här på Jorden. Jesus har varit med från början. Han skapade allting.

Du ifrågasätter skaparen och skapelsen, men var var du när allt detta skedde?
Citera
2023-05-09, 07:38
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Alla är välkomna i Guds Rike, även Muslimer, men alla måste vända om, vända sig bort från avgudar och sitt eget högmod, vända sig till Jesus. Ingen kommer in i Guds Riket förutom genom Jesus, inte ens Judarna (Israel) även dom måste vända om.

Det räcker inte att tro på nåd bara som ett allmänt ställningstagande, man måste vända sig till Jesus och förlita dig på Hans beskydd, Hans gärning är liksom nåden.

Jag tycker inte nåden är billig, den var dyrköpt och kostade Herren mycket lidande och död. Vi var dyrköpta kan man väl säga.

Jag tänker att ett barns tro är frimodigt och enkelt, kräver inte någon bokstavlig insikt. Ett barn bara litar på den dom ser upp till. Den dom har respekt för. Den som älskar dom. Det är en ganska enkel tro och förtröstan tänker jag, som varit både barn och förälder, med numera vuxna barn.

Israel kallar nog sig själva för rättrogna, men mycket av det vi välsignats av är ju tack vare deras otro.

Vi ska dock inte förringa deras roll i Guds plan. Herren har många själar bland dom som är Hans.

Det är ju tack vare dom som Herren vände sig till ALLA nationer och folk. Hade Israel tagit emot Jesus för 2000 år sedan hade vi inte fått denna möjlighet.

Israel är det äkta fikonträdet, vi är bara inympade grenar där. Gud älskar sitt folk Israel trots deras otro och synd. Men Gud kan inte ta emot våra korrupta väsen, inte deras (Israels) heller, det måste till en förvandling, en pånyttfödelse. Gäller alla, även Israel.
Ja Guds lamm.
Tänker om de (tex muslimer) kan få det genom att tro rätt ändå. Vi har fått en mall med Jesus.
Judarna är väl bra på att göra mallar. Kartlägga allting. Skapa kanske död och ondska därigenom.
Känns lite onaturligt också kan jag tycka att gå direkt till Jesus och få kraft hopp o tro. Man kanske blir sjuk av det. Många får gå den hårda vägen ändå och föds inte med löftena i handen direkt. Vissa lyssnar på föräldrarna..

Jag vet att Gud är frälsning. Jehoshuah som Jesus betyder.

De kan gå direkt till Guds löften. De känner ju människor som gått igenom tuffa grejer. Offrar sig och så.

Det var nån som pratade om sk billig nåd till mig. Vad kan det betyda? Inte vad du tycker.

Vi blev ju först förlåtna av Jesus. Förlåtelse kom först. Nu tror du. Synda inte mer. Jag är en syndare.
Titta på Jesus. Som de tittade på kopparormen. Synda inte, synd.

I Jesus kan vi leva. Han leder och lär oss så vi får utvecklas och läka till "fjärilar" alla lika bra, med helig kunskap.
Citera
2023-05-09, 08:31
Medlem
Citat:
Jo det gör jag visst det, det är du som inte förstår hur det hänger ihop.
Nej du svarar inte ordentligt för att du inte kan utan att säga emot något i Bibeln.

Har han skapat grunden till allting som existerar så kan det inte finnas undantag, då är det inte grunden till allting som existerar.

Vilket av dessa två saker i Bibeln är fel?

1. Jesus har skapat grunden till allting?

2. Människan är skapad till Guds avbild?

Båda kan inte vara rätt samtidigt.

Kan du svara ärligt nu?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-05-09 kl. 09:09.
Citera
2023-05-09, 08:35
Medlem
Citat:
Jesus skapades inte när Han föddes i en människokropp för 2000 år sedan
Jesus föddes inte för 2000 år sedan och ingen människa är skapad.
Citera
2023-05-09, 08:40
Medlem
Citat:
Jesus har varit med från början. Han skapade allting.
Motsägande uttalanden med den innebörd som du ger det hela.

Hur kan han ha skapat grunden till allting som existerar om han själv inte är en del av vad som existerar?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-05-09 kl. 08:55.
Citera
2023-05-09, 09:01
Medlem
Citat:
Håller du fast vid att Gud har designat naturen, människan och Jorden så förmedlar du en bild av en Gud inkapabel att döma världen eftersom han själv har fingrarna i allting och vilken syndare som helst kan då lyfta foten mot honom.
Citera
2023-05-09, 10:12
Medlem
Citat:
För att svara på frågan kan jag säga att jag kan t.ex. ha varit hemma hos mig när detta skedde. Eller så har det inte skett ännu.

Det sker i den sista generationen.
Citera
2023-05-09, 10:54
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jesus var en människa, men bibeln säger att du ska tro på Gud, inte på en mänsklig auktoritet.

Psaltaren 146
1Halleluja!
Prisa Herren, min själ!
2Jag vill prisa honom så länge jag lever,
lovsjunga min Gud så länge jag är till.
3Lita aldrig på mäktiga män,
människor som ingen hjälp kan ge.

4De ger upp andan och blir jord igen,
då går deras planer om intet.
5Lycklig den som har sitt stöd i Jakobs Gud
och sätter sitt hopp till Herren, sin Gud.

6Han som har gjort himmel och jord och hav
och allt vad som finns i dem,
han sviker aldrig sina löften.
7Han ger de förtryckta deras rätt,
han ger de svältande bröd.
Herren befriar de fångna,
8Herren öppnar blinda ögon,
Herren rätar krökta ryggar,
Herren älskar de trogna,
9Herren ger främlingar skydd,
stöder faderlösa och änkor
men korsar de ondas planer.
10Herren härskar för evigt,
din Gud, o Sion, från släkte till släkte.
Halleluja!

Psaltaren 146

Det är synd att tala med dödas andar, som Jesus. (Nej, han återuppstod inte så att icke troende kunde se honom, de troende påstod bara att han var återuppstånden. Jesus var lika återuppstånden som ett spöke).

Det är synd att följa falska profeter, som Jesus, sådana som predikar avfall från Moses bud:
Om en profet eller drömskådare träder fram hos dig, utlovar ett tecken eller under 2och vill övertala dig att tjäna andra gudar, som du inte känner, och om detta tecken eller under inträffar, 3skall du inte lyssna till vad en sådan profet eller drömskådare säger, ty Herren, er Gud, vill sätta er på prov för att se om ni verkligen älskar Herren, er Gud, av hela ert hjärta och med hela er själ. 4Herren, er Gud, skall ni följa, honom skall ni frukta, hans bud skall ni hålla, honom skall ni lyda, honom skall ni tjäna och hålla er till. 5Men profeten eller drömskådaren skall dödas, eftersom han manade till trolöshet mot Herren, er Gud, som har fört er ut ur Egypten och befriat er ur slavlägret. Han ville locka dig bort från den väg som Herren, din Gud, har befallt dig att gå. Du skall utrota det onda ur folket. 5 Mos
Så du tror inte på God The Son?
Den som inte har sonen har inte Fadern. Vad säger du om det? Hur slingrar du dig runt det?

Gud ger ut helig ande. Den finns naturligtvis tillgänglig. Men Gud har all makt.

I oss själva kan vi inte göra nåt. Bara i Jesus. Där är auktoriteten.
Och medvetandet. Guds helhet och kraft för människan..
Senast redigerad av Ballooonie 2023-05-09 kl. 11:53.
Citera
2023-05-09, 11:50
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Ja Guds lamm.
Tänker om de (tex muslimer) kan få det genom att tro rätt ändå. Vi har fått en mall med Jesus.
Judarna är väl bra på att göra mallar. Kartlägga allting. Skapa kanske död och ondska därigenom.
Känns lite onaturligt också kan jag tycka att gå direkt till Jesus och få kraft hopp o tro. Man kanske blir sjuk av det. Många får gå den hårda vägen ändå och föds inte med löftena i handen direkt. Vissa lyssnar på föräldrarna..

Jag vet att Gud är frälsning. Jehoshuah som Jesus betyder.

De kan gå direkt till Guds löften. De känner ju människor som gått igenom tuffa grejer. Offrar sig och så.

Det var nån som pratade om sk billig nåd till mig. Vad kan det betyda? Inte vad du tycker.

Vi blev ju först förlåtna av Jesus. Förlåtelse kom först. Nu tror du. Synda inte mer. Jag är en syndare.
Titta på Jesus. Som de tittade på kopparormen. Synda inte, synd.

I Jesus kan vi leva. Han leder och lär oss så vi får utvecklas och läka till "fjärilar" alla lika bra, med helig kunskap.
Förlåt jag menar Jesus' namet på Hebreiska var “Yeshua” som översättes på English till Joshua.
Citera
2023-05-09, 19:00
Medlem
Citat:
Nej du svarar inte ordentligt för att du inte kan utan att säga emot något i Bibeln.

Har han skapat grunden till allting som existerar så kan det inte finnas undantag, då är det inte grunden till allting som existerar.

Vilket av dessa två saker i Bibeln är fel?

1. Jesus har skapat grunden till allting?

2. Människan är skapad till Guds avbild?

Båda kan inte vara rätt samtidigt.

Kan du svara ärligt nu?

Citat:
Jesus föddes inte för 2000 år sedan och ingen människa är skapad.

Citat:
Motsägande uttalanden med den innebörd som du ger det hela.

Hur kan han ha skapat grunden till allting som existerar om han själv inte är en del av vad som existerar?

Citat:
Håller du fast vid att Gud har designat naturen, människan och Jorden så förmedlar du en bild av en Gud inkapabel att döma världen eftersom han själv har fingrarna i allting och vilken syndare som helst kan då lyfta foten mot honom.

Citat:
För att svara på frågan kan jag säga att jag kan t.ex. ha varit hemma hos mig när detta skedde. Eller så har det inte skett ännu.

Det sker i den sista generationen.

Adam och Eva skapades av Gud, Adam är Guds son. Vi andra människor är födda genom Adam och Eva, vi är Adams son/dotter.

Jesus blev både människa och Gud då Han kom till jorden genom befruktning. Guds säd + Marias äggcell = Gud inkarnerad.

Jesus blev därmed både människoson och Guds son.

Skapelsen är, tid och rum, jorden och allt därpå samt Himmelen och allt däri (universum, solen, planeterna, stjärnorna).

Vad som finns bortom det känner vi inte till, inte hur det har kommit till Heller. Det vi vet är att Gud och Jesus fanns innan skapelsen (Jorden och Himmelen och tid och rum).

Men hur dom har kommit till innan skapelsen vet vi inte.

Därför kan du av logiska skäl såväl som Gudomliga inte påstå att Jesus är skapad.

Han ÄR skaparen och skapelsen är allt det vi känner till, det vi kan se och ta på, det vi kan mäta. Men bortom dom dimensionerna som vi kan uppfatta vet vi ingenting, varken DU eller JAG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in