2023-05-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Naturligtvis får inte den som har gjort sig skyldig till terrordådet mot gasledningarna vara med och fuska med bevisen eller ta del av utredningsmaterialet. Ryssland får inte vara med eftersom det var de som sprängde.

Man måste vara bortom korkad för att inte se att det var FSB som förstörde Nord Stream, se dokumentären på SVT "skuggkriget" så förstår även du.
Att den skyldige inte är med och förstör bevisen hade varit önskvärt, men våra utredare får inte säga vem som har utfört dådet. Dom får bara säga ifall Sverige är inblandat eller inte.

Förmodligen på order av pappa USA.
Citera
2023-05-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför skulle USA riskera ytterligare upptrappningar med Ryssland över en avstängd gasledning när hälften av NS2 står kvar? Och varför skulle USA riskera hela Nato för att spränga en avstängd gasledning till en Natomedlem?
För att stärka sina ekonomiska positioner till EU och själva sälja gas istället för ryssarna så klart. Få bort Europas beroende av ryskt gas, så att ryssarna kan inte använda den som vapen mot EU. Nu kommer USA använda den som ett vapen mot oss istället. Duuuh
Citera
2023-05-08, 22:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapphaj
För att stärka sina ekonomiska positioner till EU och själva sälja gas istället för ryssarna så klart. Få bort Europas beroende av ryskt gas, så att ryssarna kan inte använda den som vapen mot EU. Nu kommer USA använda den som ett vapen mot oss istället. Duuuh

Läste du inte vad jag skrev? Både NS1 och NS2 var avstängda. Det hade varit bättre för USA om NS1 inte hade sprängts eftersom den delvis ägs av Tyskland och Tyskland då hade kunnat kräva Ryssland på ersättning för gasen som inte levererades vilket på ett par år hade blivit mer än vad hela gasledningen var värd.

Men du tänkte inte så långt eller hur? Du visste kanske inte ens att bägge ledningarna var avstängda trots att jag skrev det flera gånger? Det är inte det narrativet som du får i dina Twittermeddelanden från Kremlin eller hur?
Citera
2023-05-08, 23:06
Medlem
Citat:
Läste du inte vad jag skrev? Både NS1 och NS2 var avstängda. Det hade varit bättre för USA om NS1 inte hade sprängts eftersom den delvis ägs av Tyskland och Tyskland då hade kunnat kräva Ryssland på ersättning för gasen som inte levererades vilket på ett par år hade blivit mer än vad hela gasledningen var värd.

Men du tänkte inte så långt eller hur? Du visste kanske inte ens att bägge ledningarna var avstängda trots att jag skrev det flera gånger? Det är inte det narrativet som du får i dina Twittermeddelanden från Kremlin eller hur?

NS1 var avstängd för underhåll.

NS2 togs aldrig i bruk eftersom Tyskland drog sig ur pga kriget i Ukraina. Så hade någon velat stämma någon så är det Ryssland som ska stämma Tyskland för kontraktsbrott.
Apropå att inte tänka så långt. Du är så låst vid att ryssarna ska ha gjort det att du missar alla andra ledtrådar.

Varför är USA inte intresserade av att hitta vem som har gjort det? Tänk vilken smocka Ryssland hade fått ifall det kom fram att det var dom?

Sedan att du sväljer propagandainslaget från SVT visar ju hur korkad du är.
Danskarna har sagt att det inte var Ryssland, men ändå försöker du gripa fast vid halmstrået att ryska båtar har observerats i närheten. Ja i närheten, vet du hur nära dom var? Vet du att dom observerades av danskarna som fotograferade deras aktivitet och såg inget misstänksamt? Vet du att dom här iakttagelserna är inget nytt utan bara smörja för att spä på rysshatet? Vet du att ryska fartyg ofta åker förbi där och det sker regelbundet?

PS. Det är inte första gången USA spränger ryska ledningar.
Senast redigerad av lapphaj 2023-05-08 kl. 23:18.
Citera
2023-05-09, 06:50
Bannlyst
Citat:
Att den skyldige inte är med och förstör bevisen hade varit önskvärt, men våra utredare får inte säga vem som har utfört dådet. Dom får bara säga ifall Sverige är inblandat eller inte.

Förmodligen på order av pappa USA.

Jag tolkar dig som att du inte har sett dokumentären i SVT? Gör det, här är en länk till avsnitt 3 som behandlar just Rysslands förehavanden före sprängningen:

https://www.svtplay.se/video/eroaw7G/uppdrag-granskning-skuggkriget/3-kampen-om-sanningen?info=visa

Som nämnt behöver man vara bortom dum i skallen och helt faktaresistent för att fortsatt inbilla sig att det inte var FSB som låg bakom terrorattacken mot gasledningarna. Det är ju inte första gången ryssarna agerar på det sättet.
Citera
2023-05-09, 07:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
NS1 var avstängd för underhåll.

Ja. Så varför skulle USA då spränga den om syftet var att sälja gas? Och varför misslyckas att spränga NS2 som ägs 100% av Ryssland och är därmed mycket viktigare i sammanhanget? Varför är 50% av NS2 fortfarande kvar enligt dig?

Citat:
Varför är USA inte intresserade av att hitta vem som har gjort det? Tänk vilken smocka Ryssland hade fått ifall det kom fram att det var dom?

För att alla fattar att det var Ryssland. Vi har dokumentation om ryska fartyg utrustade med miniubåtar som var på plats med avstängda respondrar strax innan explosionerna inträffade. Fartyget som Hersch påstod ligga bakom var skrotat långt innan dess.

Citat:
Danskarna har sagt att det inte var Ryssland, men ändå försöker du gripa fast vid halmstrået att ryska båtar har observerats i närheten.

Nej de har de inte. En dansk har sagt det, precis som en svensk sagt det. Det betyder inte någonting.
Citera
2023-05-09, 13:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Ett intressant argument för att det var Ryssland som sprängde NS2:

Vissa OSINT-källor menar att de ryska skeppen var i närheten av gärningsmannastället.
https://oalexanderdk.substack.com/p/osint-analysis-six-russian-ships

Men Ryska Federationen förnekar att skeppen var där.
https://twitter.com/OAlexanderDK/status/1655685069518823429

Om dessa påståenden båda är sanna, så pekar det onekligen mot Ryssland. Men jag är inte djupt nog påläst för att kunna bedöma det helt.

Det är tydligen SS-750 som är det centrala fartyget. Vad är egentligen evidensen för att de var på gärningsmannastället.

Men när jag läser OSINT-snubbarnas skrivande så är det egentligen helt oklart var SS-750 var. De vet bara att hon inte var i hamn vid tillfället.
Citera
2023-05-09, 14:42
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Jag tolkar dig som att du inte har sett dokumentären i SVT? Gör det, här är en länk till avsnitt 3 som behandlar just Rysslands förehavanden före sprängningen:

https://www.svtplay.se/video/eroaw7G/uppdrag-granskning-skuggkriget/3-kampen-om-sanningen?info=visa

Som nämnt behöver man vara bortom dum i skallen och helt faktaresistent för att fortsatt inbilla sig att det inte var FSB som låg bakom terrorattacken mot gasledningarna. Det är ju inte första gången ryssarna agerar på det sättet.

Du länkar ständigt till denna dokumentär, men jag har inte sett dig förklara vad för ny info den bidrar med. Kan du inte ta och göra det istället? För du övertygar knappast någon genom att kalla dom "bortom dum i skallen".

Så lade SVT-dokumentären fram några konkreta argument för rysk inblandning? Om dom hade några argument, och du hade förmåga att återge dessa på ett begripligt sätt här i tråden, så tror jag många hade varit villiga att kolla på din länk.

Men om SVT-dokumentären bara kommer med vaga antydningar och insinuationer så är det inget jag är intresserad av att lägga nån tid på.

Citat:
Ja. Så varför skulle USA då spränga den om syftet var att sälja gas? Och varför misslyckas att spränga NS2 som ägs 100% av Ryssland och är därmed mycket viktigare i sammanhanget? Varför är 50% av NS2 fortfarande kvar enligt dig?

Det uppenbara svaret på din fråga är att Tyskland i framtiden kunde misstänkas vackla i sitt beslut att inte köpa rysk gas via NS. Starka tyska industriintressen vill ha billig rysk gas. Och tyska folket är troligtvis inte sugna på att se landets tunga industri flytta utomlands. Ett sabotage av NS är således en försäkring på Tysklands fortsatta lojalitet mot NATO-linjen.

Menar du på allvar att du inte kunde räkna ut en så enkel sak själv?

50% av NS2 är kvar för att operationen inte var till 100% lyckad. Inte svårare än så.
Citera
2023-05-09, 14:52
Medlem
Citat:

Jag har inte sett avsnitten, eftersom jag misstänker att det är rena lögner och vinklingar som ska passa en viss agenda satt av USA. Jag ska se avsnittet ikväll så återkommer jag med kommentarer.

Men du vet om att USA har sprängt ryska ledningar förut, det är inte första gången dom agerar på det sättet.
Citera
2023-05-09, 14:55
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford

Men om SVT-dokumentären bara kommer med vaga antydningar och insinuationer så är det inget jag är intresserad av att lägga nån tid på.

Du vägrar alltså att titta på dokumentären? , för att du??
Inte har SVT?
Inte vill komma ur din ryzz-bubbla?
Har fobi för rörliga bilder??

Att inte titta på den dokun och samtidigt kräva trovärdighet och påstå att du debatterar är som en simlärare som vägrar vatten.
Citera
2023-05-09, 16:12
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Du vägrar alltså att titta på dokumentären? , för att du??
Inte har SVT?
Inte vill komma ur din ryzz-bubbla?
Har fobi för rörliga bilder??

Att inte titta på den dokun och samtidigt kräva trovärdighet och påstå att du debatterar är som en simlärare som vägrar vatten.

Vadå "inte har SVT"? Alla har SVT. Det är ju statsfinansierad TV numera. Går via skattesedeln.

Men om jag ska lägga 59 min på något så vill jag helst veta i förväg att det inte är bortkastad tid. Din tid är såklart också värdefull, så du förstår säkert mitt dilemma här.

Men om du själv har genomlidit dokumentären så får du jättegärna klargöra varför du anser att den är värd att se.

Du kan väl tex lägga fram dokumentärens bästa argument för att Ryssland skulle inblandat i sprängningen av NS? Eller bara nämna en enda sak som framkommer i dokumentären, som du tror att jag inte redan känner till? Om du kan göra ett case för att dokun innehåller någon vettig information så är jag absolut inte omöjlig.

Om du bara raljerar och fånar dig som nu, så blir jag såklart inte särskilt sugen på att se den. Det kanske du kan begripa?
Citera
2023-05-09, 16:14
Bannlyst
Citat:
Jag har inte sett avsnitten, eftersom jag misstänker att det är rena lögner och vinklingar som ska passa en viss agenda satt av USA. Jag ska se avsnittet ikväll så återkommer jag med kommentarer.

Men du vet om att USA har sprängt ryska ledningar förut, det är inte första gången dom agerar på det sättet.

Det går inte att ta dig seriöst, vi avslutar här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in