2023-05-07, 14:36
Medlem
Hej,

Jag har sökt men inte funnit svaret på den här frågan på forumet, så tar mig friheten att skapa en ny tråd.

Jag vill driva en verksamhet i Sverige utan att visa helt öppet att det är jag som äger det. Dels har jag redan ett jobb och vill inte att min arbetsgivare ska klaga över att jag jobbar vid sidan av, och dels misstänker jag att den nya verksamheten skulle kunna dra till sig kriminella som ser en möjlighet att utpressa och vara allmänt obehagliga. För egen del vill jag vara 100% laglig, betala skatt och så vidare. Men det skulle se bättre ut om jag var där och jobbade som om det vore ett extraknäck.

Nu när registret över verklig huvudman finns, finns det då någon chans längre att göra så här:
Starta ett AB i Sverige med enda syfte att anställa mig och betala lön, och låta det ägas av ett annat bolag utomlands, som i sin tur äger ett tredje bolag i Sverige där själva verksamheten finns?

Poängen är att jag skulle kunna få pengarna via holdingbolaget i utlandet och slippa stå som ägare?

Återigen, staten får gärna veta vem jag är och vad jag gör, men jag vill inte att nån idiot med en mobiltelefon kan googla upp mig som ägare utifrån att de ser min affär på stan.
Citera
2023-05-07, 15:07
Medlem
Det borde inte vara något problem så länge du betalar skatt som du ska, förutom då att det kommer bli svindyrt. Blir många jurist- och redovisningstimmar och bolagen som håller på med sånt här brukar inte vara direkt billiga.

Har du tänkt på hur du ska lösa VD/Styrelse till bolaget du har verksamheten i? Detta är ju publika uppgifter och måste vara fysiska personer.

Sedan borde du väl kunna äga bolaget som du tar ut lön genom privat, och fakturera det utländska holdingbolaget från det istället för att ha dem i samma koncern? Förenklar kanske upplägget något?
Citera
2023-05-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Det borde inte vara något problem så länge du betalar skatt som du ska, förutom då att det kommer bli svindyrt. Blir många jurist- och redovisningstimmar och bolagen som håller på med sånt här brukar inte vara direkt billiga.

Har du tänkt på hur du ska lösa VD/Styrelse till bolaget du har verksamheten i? Detta är ju publika uppgifter och måste vara fysiska personer.

Sedan borde du väl kunna äga bolaget som du tar ut lön genom privat, och fakturera det utländska holdingbolaget från det istället för att ha dem i samma koncern? Förenklar kanske upplägget något?

Tack för svaret! VD och styrelse är nog det svåra här ja. Och absolut så skulle man kunna förenkla genom att fakturera via AB eller enskild firma istället för att läcka in pengar i ett bolag i Sverige först.

Vet inte hur folk brukar göra, för nog känns det inte alltid uppenbart vem som egentligen driver en verksamhet som man ser på stan. Försökte kolla upp en barbershop för ett tag sedan och det var inte uppenbart ens vilket bolag som bedrev verksamheten. De skriver inte direkt org-numret på dörren... Borde man kanske skita i bolagsstrukturen och helt enkelt satsa på att hitta en hyresvärd som håller hårt i identiteten på sina hyresgäster?
Citera
2023-05-07, 15:29
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfoholik
Hej,

Jag har sökt men inte funnit svaret på den här frågan på forumet, så tar mig friheten att skapa en ny tråd.

Jag vill driva en verksamhet i Sverige utan att visa helt öppet att det är jag som äger det. Dels har jag redan ett jobb och vill inte att min arbetsgivare ska klaga över att jag jobbar vid sidan av, och dels misstänker jag att den nya verksamheten skulle kunna dra till sig kriminella som ser en möjlighet att utpressa och vara allmänt obehagliga. För egen del vill jag vara 100% laglig, betala skatt och så vidare. Men det skulle se bättre ut om jag var där och jobbade som om det vore ett extraknäck.

Nu när registret över verklig huvudman finns, finns det då någon chans längre att göra så här:
Starta ett AB i Sverige med enda syfte att anställa mig och betala lön, och låta det ägas av ett annat bolag utomlands, som i sin tur äger ett tredje bolag i Sverige där själva verksamheten finns?

Poängen är att jag skulle kunna få pengarna via holdingbolaget i utlandet och slippa stå som ägare?

Återigen, staten får gärna veta vem jag är och vad jag gör, men jag vill inte att nån idiot med en mobiltelefon kan googla upp mig som ägare utifrån att de ser min affär på stan.
Kan det här vara till hjälp?

https://www.e-resident.gov.ee/

Används av många utanför EU vilka vill ha en fot i EU, ifall det fungerar för ditt upplägg vet jag inte. Kostar inte mycket i alla fall.
Citera
2023-05-07, 15:39
Medlem
Citat:
Tack för svaret! VD och styrelse är nog det svåra här ja. Och absolut så skulle man kunna förenkla genom att fakturera via AB eller enskild firma istället för att läcka in pengar i ett bolag i Sverige först.

Vet inte hur folk brukar göra, för nog känns det inte alltid uppenbart vem som egentligen driver en verksamhet som man ser på stan. Försökte kolla upp en barbershop för ett tag sedan och det var inte uppenbart ens vilket bolag som bedrev verksamheten. De skriver inte direkt org-numret på dörren... Borde man kanske skita i bolagsstrukturen och helt enkelt satsa på att hitta en hyresvärd som håller hårt i identiteten på sina hyresgäster?

Ja, jag skulle säga att det är att föredra. Så länge namnet inte ger några ledtrådar, verksamhetsbeskrivningen inte är alltför specifik, och företaget är skrivet på annan adress (kanske t.o.m. stad) än lokalen så blir det svårt för någon att hitta det utan att ha tillgång till hyresvärdens avtalspärm.
Citera
2023-05-07, 15:52
Medlem
Enklast och mest ekonomiskt vore nog att starta ett företag i Dubai.
Finns många företagare i Sverige som har ett företag vid sidan om där.
Citera
2023-05-07, 21:31
Medlem
Citat:
Hej,

Om du äger det utländska holdingbolaget är du väl skyldig att anmäla dig som verklig huvudman?
Citera
2023-05-08, 13:43
Medlem
Juridiskt svårt eftersom det är invecklat och i flera fall måste du visa att du har affärsmässiga skäl till varför du har företaget i ett annat land. Finns till exempel rättsfall där företag tvingats beskattas i Sverige även om de fört ut vinster etc från landet genom holdingbolag. Enklast skulle vara ifall du känner att du litar på någon, som t.ex. en partner eller ett syskon som startar företaget åt dig. Du kan äga allt under 25% av aktierna utan att behöva rapportera dig som huvudman. Ni kan även avtala om riktade utdelningar eller ifall din partner tar utdelningen själv och sen skickar över pengarna till ditt konto efter beskattning. Om du inte har ett multimiljons-bolag skulle jag nog göra så.
Citera
2023-05-08, 13:49
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om du äger det utländska holdingbolaget är du väl skyldig att anmäla dig som verklig huvudman?

Samt att bolaget omfattas av svensk skattelagstiftning även om det är ägt i utlandet.
Verksamhet bedrivs i sverige och då träder regler om fast driftställe i kraft.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.4/2687.html
Citera
2023-05-08, 19:12
Medlem
Som jag skrev i mitt inlägg så är beskattningen ingen fråga. Jag skulle gärna betala 50% skatt i Sverige om det krävdes. Mitt problem är snarare att jag vill driva laglig verksamhet som drar till sig tveksamma typer och som skulle kunna rykte i min bekantskapskrets. Då är det lättare att förklara bort vad som ser ut som ett extraknäck.

Utifrån svaren här tolkar jag det som att det inte är praktiskt att dölja vem man är när man bedriver näringsverksamhet, om man inte hittar en målvakt vilket är riskabelt och dyrt när man bara vill "anonymisera" verksamheten en aning.
Citera
2023-05-09, 16:27
Medlem
Citat:
Som jag skrev i mitt inlägg så är beskattningen ingen fråga. Jag skulle gärna betala 50% skatt i Sverige om det krävdes. Mitt problem är snarare att jag vill driva laglig verksamhet som drar till sig tveksamma typer och som skulle kunna rykte i min bekantskapskrets. Då är det lättare att förklara bort vad som ser ut som ett extraknäck.

Utifrån svaren här tolkar jag det som att det inte är praktiskt att dölja vem man är när man bedriver näringsverksamhet, om man inte hittar en målvakt vilket är riskabelt och dyrt när man bara vill "anonymisera" verksamheten en aning.

Just nu så håller EU på att försöka ta fram vad som är tillåtet att lagra enligt GDPR, så i vissa EU länders huvudmansregister så finns det mindre detaljer. Efter en dom från EU-domstolen tidigare i år så har vissa länders (främst i Benelux) myndigheter som motsvarar Bolagsverket antingen stängt ner sina register för allmänheten eller begränsat tillgången till registret. Man vet aldrig vad rättsläget kommer vara i framtiden, men just nu iaf så kan det funka att ha ett upplägg inom EU där du kan äga ditt företag anonymt. Moderbolaget kunna vara typ en stiftelse i ett land som inte lämnar ut information om ägaren, som äger ett AB i samma land som äger ditt företag i Sverige. Så länge du inte försöker föra ut vinster utan att skatta för de i Sverige borde det nog inte vara ett problem. Sen kommer det kosta administrativt samt att ha bankkonton etc i det andra landet. Tror att det är enda lösningen för ditt problem om du fortfarande vill äga ditt företag till 100%. Om du vill köra en skatteparadis a la Jersey eller liknande som vissa större företag gör för att gömma vinster och ägarandelar kommer det kosta skjortan och det är som sagt olagligt beroende på varför du har det upplägget.
Citera
2023-05-12, 11:30
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Enklast och mest ekonomiskt vore nog att starta ett företag i Dubai.
Finns många företagare i Sverige som har ett företag vid sidan om där.

Men då kan du inte bo i Sverige, du måste folkbokföra dig utomlands och vistas i Sverige bara en kort period. Det har funnits folk som haft bolag i England eller Gibraltar i företagshotell och skattemyndigheten kunde dessutom bevisa att de vistats längre tid i Sverige och åkt dit på skattefusk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in