2023-05-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tror att utbildningsväsendet måste börja acceptera AI och snarare införliva tekniken i alla utbildningar. Varför ska vi lära oss sammanfatta den franska revolutionen när det 1. Redan står på Wikipedia, 2. Och du kan beställa massor med olika sammanfattningar av Chat GPT när som helst. Då finns det ju ingen anledning egentligen att memorera detta.

Det är egentligen inte hela syftet med utbildning, att endast memorera. Utan att reflektera.

Om du inte har läst något om franska revolutionen och inte kan reflektera något har du ju inte utvecklats något.

Utbildningsväsendet kommer förmodligen ändra upplägg till muntligt istället för skriftligt där du som elev ska uppmuntras att kommunicera och reflektera.

Att unga försöker använda ChatGPT för att fuska och slippa göra något så att de kan gejma eller titta på serier är förståeligt - men då kommer kvaliten på dessa elever gå ned skarpt om inget annat görs.
Citera
2023-05-08, 12:39
Medlem
ChatGPT kan man utnyttja om man vill ha idéer om vad man ska skriva. Förstår man bot:ens svar så kan man omformulera och sätta ihop idéerna på ett annat sätt så att det inte går att se att en bot hjälpt till att skriva det.
Citera
2023-05-08, 13:10
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Skolan måste fokusera mer på va man lär sig och inte resultat. Bättre man dynamiskt flyttas upp och ner i svårighetsgrad på kurs baserat på resultat sen så avgörs betyget när skolan är slut under kort period men inte för kort. För atteliminera resultatfokus. i en serie av bedömningar och tester under sista halvåret t.ex. har du visat consistency kan du få högre betyg.

Genom att gömma betyg delvis för eleverna så skapar man mer fokus på att prestera inför sista provet inte innan dess.Det ska blir direkt svårare undervisning om du fuskar.

Precis som i spel.
Citera
2023-05-08, 15:34
Medlem
JackSm1ths avatar
Ni har ju alla missat den enskilt viktigaste frågan i diskussionen....
Dom där AI-upptäckarna är helt värdelösa. Bara skit. SCAM.
Originality säger till exempel att texter från Aftonbladet och Expressen är AI-genererad.
Eller vad sägs om att Originality säger att delar ur Bibeln är AI-genererad!

Hävdar studenten att denne inte använt AI? Isf borde studenten strida vidare och visa att skitprogrammen som kollar om något är AI-generat anklagar Bibeln för att vara AI-genererad.

Min slutpoäng är att detta är en SCAM och kan inte användas för att fälla någon för att ha använt AI vid hemtentor eller inlämningsuppgifter.

Man kan inte fälla någon för AI-fusk med dagens värdelösa AI-detektors.
Gör om, gör rätt Skandal Högskolan Väst!
Citera
2023-05-08, 18:17
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Ni har ju alla missat den enskilt viktigaste frågan i diskussionen....
Dom där AI-upptäckarna är helt värdelösa. Bara skit. SCAM.
Originality säger till exempel att texter från Aftonbladet och Expressen är AI-genererad.
Eller vad sägs om att Originality säger att delar ur Bibeln är AI-genererad!

Hävdar studenten att denne inte använt AI? Isf borde studenten strida vidare och visa att skitprogrammen som kollar om något är AI-generat anklagar Bibeln för att vara AI-genererad.

Min slutpoäng är att detta är en SCAM och kan inte användas för att fälla någon för att ha använt AI vid hemtentor eller inlämningsuppgifter.

Man kan inte fälla någon för AI-fusk med dagens värdelösa AI-detektors.
Gör om, gör rätt Skandal Högskolan Väst!

Hur vet du vilket system Högskolan Väst använde?
Och har du någon källa eller exempel.

Överlag är AI-detektion pålitligt så länge det handlar om begränsade tokeniserare som ChatGPT.
Citera
2023-05-08, 19:14
Medlem
omxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De använder AI.

Yes, och vilka av dessa tjänster/verktyg använder de då?
De tjänster som påstår sig göra det här har kanske 80-90% träffsäkerhet. Är det tillräckligt för att man ska använda för att använda mot plagiarism?
Citera
2023-05-08, 19:15
Medlem
omxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Dom ger falska utslag hela tiden. Har testat själv. Han borde gå vidare med det här tycker jag. Man undrar ju hur dom kan ge sådant här straff baserat på ett program som kanske inte ens är godkänt.

Ja det borde han verkligen. Finns flera studier som visar att tjänsterna är långt ifrån tillförlitliga. 10% felmarginal tycker jag är mycket för att inte luta sig tillbaka på för att kunna döma någon.
Citera
2023-05-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
En elev fälls för att ha använt en delvis AI genererad text som givit högt utslag i ett program avsett att upptäcka AI genererad text.

Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1113940

Hur länge ska detta försöka bekämpas och enskilda individer straffas?
Skrivande som det varit innan AI är snart ett minne blott, framför allt akademiska och informativa texter inklusive skolarbete. Då cyborg-tillvaron är en oundviklig framtid, är det inte lika bra att flöda med förändringen? Givetvis är det inte lärorikt att klippa-klistra texter men att omtolka AI text med egna ord eller samspela tankar med det är liknande process som ett uppsatsarbete fast inte analog. Det är lite som att straffas för miniräknare på matteprov.

Citat:
Ursprungligen postat av Apkonst
Detta exponerar bara hur låg nivå det är på det svenska utbildningsväsendet. Att en AI kan göra jobbet bevisar enbart att det är meningslöst arbete. Alla elever som skriver texter som likagärna kunde skrivas av en AI kommer inte få några jobb i framtiden då de utförs av samma AI.

Förhoppningsvis kan detta sätta punkt för ofoget med hemuppgifter. Man kan inte ens veta vem som egentligen har gjort en hemuppgift. Med AI demokratiseras fuskmöjligheten så att alla kan fuska lika mycket, oavsett vilka föräldrar, syskon och vänner man har.

Provskrivning under kontrollerade former är det bästa sättet att säkerställa att eleverna eller studenterna lär sig det de ska. Det har man vetat under alla tider utom det senaste tjugotalet år eller så.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-05-08 kl. 19:54.
Citera
2023-05-08, 20:22
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omxs
Ja det borde han verkligen. Finns flera studier som visar att tjänsterna är långt ifrån tillförlitliga. 10% felmarginal tycker jag är mycket för att inte luta sig tillbaka på för att kunna döma någon.
Värt att notera är att jag fick godkänt (60%) på en nätverkstenta (heldistans) när ChatGPT var helt nytt, och jag bara matade in de flesta av dem rakt in i chatten.
Det var visserligen på håret, men så var det en hel del uppgifter som var bilder som skulle tolkas där gpt gick helt bet.
Jag tillförde definitivt mindre än 60% godkända på dessa frågor, så uppskattningsvis hade gpt rätt i runt 70% av fallen där.

Detta gjordes alltså med gpt 3.5.
Citera
2023-05-09, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
En AI upprepar sig lite ologiskt, och har även svårt att koppla tex tidigare forskning med slutsats etc. Den slänger även in onödig information ibland. Ge det ett år så kommer det inte gå att upptäcka.

Jag kommer börja bedöma enbart på prov och uppgifter som görs i klassrummet.

Om du inte kan särskilja en AI från en elev/student så bör du nog byta jobb. Det är ju hur lätt som helst att se när någon oinsatt, t.ex. en AI, skriver något.
Citera
2023-05-09, 07:58
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Intressant. Vilken betygsskala tillämpades? G/VG eller A/B/C/D/E? Fick du se dina "skrivningspoäng" eller motsvarande i Ladok?

Vi fick G/VG. Oftast så gjordes det i kombination med tenta eller andra typer av uppgifter. I vissa kurser så kunde man få U/G på tentan och muntan gav möjlighet till VG. Så det varierade lite.

Kan inte minnas att man kunde se några poäng i Ladok alls, inte ens från tentorna. Men mitt minne kanske är lite selektivt.
Citera
2023-05-09, 13:48
Medlem
Bananbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tror att utbildningsväsendet måste börja acceptera AI och snarare införliva tekniken i alla utbildningar. Varför ska vi lära oss sammanfatta den franska revolutionen när det 1. Redan står på Wikipedia, 2. Och du kan beställa massor med olika sammanfattningar av Chat GPT när som helst. Då finns det ju ingen anledning egentligen att memorera detta.

Det man ska lära sig är hantverket och hur man vet vad som är mest riktigt och rimligt eller inte. Annars lär man sig att bara köpa fakta rakt av oavsett om det är wikipedia eller AI. En korkad befolkning gynnar ingen förutom de som styr som älskar nyttiga idioter. Utan att påstå att Sverige är perfekt, ta en titt på stora delar av Ryssland och USA...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in