2023-05-08, 14:18
Medlem
Ambelains avatar
Innan var ju alltid Coop något som man kunde lita på alltid skulle ha en bra lägstanivå.
På samma sätt som de kände ett ansvar för sina kunder, osv.

Men oftare och oftare nu under senare tid, så har jag märkt hur Coop (och Coop Extra) börjar försöka smyga undan sina Utgångna varor till bara något rabatterat pris.

Och när jag skriver Utångna varor så menar jag inte varor med några dagar Kvar tills det går ut.
Utan omkring en Månad Redan för gamla, utgångna varor alltså !!!

När jag påpekat det för personalen så har de ljugit mig rakt i ansiktet och sagt att "Nejdå, den varan är inte alls för gammal, det är ju en halv månad kvar" (varpå deras yngre kollega med uppspärrade ögon klentroget stirrat på sin äldre kollega - för det var ju verkligen en alldeles för gammal vara).

Detta har jag sett på flera färskvaror, alltifrån sallad i påse till kalla såser, och plastförpackade kakor och Gud vet vad.
Det värsta jag sett var ett nästan ett helt år för gamla frysta färdigburgare eller ngt sådant.

Som sagt, detta hände ALDRIG innan.
Eller åtminstone väldigt sällsynt, och så fort man påpekade vidtogs åtgärder.
Om datumet bara var något i närheten av utgångsdatum (på plussidan alltså) så erbjöds alltid kraftigt rabatterat pris på stående fot - så inte nu längre.

Så ...
Har något hänt med Coop ???
Att slarva någon enstaka gång får man väl nästan räkna med.
Men så ofta, och varför just nu - och inte förr ???

Vad har hänt med Coop, och Coop Extra ???
Senast redigerad av Ambelain 2023-05-08 kl. 14:21.
Citera
2023-05-08, 14:27
Medlem
HVIT.s avatar
Min tanke är att butiken ofta är underbemannad. De tog ju över Nettobutikerna och det var samma där. Då missar man att hålla koll på sina varor. Exempelvis råkade jag köpa en Pulled Pork som hade bäst före-datum för 3 månader sedan. Fick givetvis en ny vara när jag klagade men sedan dess så är jag noggrann med att kolla varorna.
Citera
2023-05-08, 14:50
Medlem
kyrkstockens avatar
MMmm. Nån gång har mjölken varit slut på coop men man ser de står längre in i kylen. det har varit på helgerna.
Citera
2023-05-08, 16:51
Medlem
Dalulvens avatar
Ja, man får vara noga med att kolla datumen på varor från Coop. Inte sällan är de på väg att gå ut. Dessutom har jag flera gånger köpt varor på rea, men när man sedan kollar kvittot visar det sig att de tog fullpris i alla fall. Detta gäller inte en butik, utan flera.

Synd, då jag gillar en del av sortimentet.
Citera
2023-05-08, 17:19
Medlem
LemPicas avatar
Hur menar du att dom ljuger om huruvida varan är utgången eller ej?
Det står ju på varan vilket datum som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Innan var ju alltid Coop något som man kunde lita på alltid skulle ha en bra lägstanivå.

Men oftare och oftare nu under senare tid, så har jag märkt hur Coop (och Coop Extra) börjar försöka smyga undan sina Utgångna varor till bara något rabatterat pris.

Och när jag skriver Utångna varor så menar jag inte varor med några dagar Kvar tills det går ut.

När jag påpekat det för personalen så har de ljugit mig rakt i ansiktet och sagt att "Nejdå, den varan är inte alls för gammal, det är ju en halv månad kvar" (varpå deras yngre kollega med uppspärrade ögon klentroget stirrat på sin äldre kollega - för det var ju verkligen en alldeles för gammal vara).

Detta har jag sett på flera färskvaror, alltifrån sallad i påse till kalla såser, och plastförpackade kakor och Gud vet vad.
Det värsta jag sett var ett nästan ett helt år för gamla frysta färdigburgare eller ngt sådant.

Om datumet bara var något i närheten av utgångsdatum (på plussidan alltså) så erbjöds alltid kraftigt rabatterat pris på stående fot - så inte nu längre.

Så ...

Citera
2023-05-08, 17:44
Medlem
Citat:

Vaddå smyga undan???
Datumet står ju på förpackningen.

Man får sälja utgångna varor.

Finns butiker som endast säljer utgångna varor och så finns det stora klippbutiker som har en del utgångna varor på pallar.

Sen finns även matsmart som säljer utgångna varor lite billigare.

Det är helt lagligt och de flesta varor håller lång tid efter det rekommenderade datumet som garanterar minst hållbarhet till.

estrella har börjat skriva även bra efter vilket är närmare sanningen.

Mjölk går bra att använda 10 dagar efter bäst före datum om det är oöppnat och rätt förvarat.

konserver kan funka 10 år efter bäst före datum och chips,tuggummi osv går lätt att äta ett halvår efter och mer beroende på vara.

man ska skilja på bäst före som heter minst hållbar till i vårt grannland och sista förbrukningsdag som är en helt annan märkning på färskvaror som räkor tillexempel.

Jag köpte på mig ett halvårs förbrukning av tuggummi till ett schysst pris och nu cirka 1år efter bäst före datum så käkar jag dom fortfarande.
Senast redigerad av Blatteman 2023-05-08 kl. 17:47.
Citera
2023-05-08, 18:04
Medlem
Chrinolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, man får vara noga med att kolla datumen på varor från Coop. Inte sällan är de på väg att gå ut. Dessutom har jag flera gånger köpt varor på rea, men när man sedan kollar kvittot visar det sig att de tog fullpris i alla fall. Detta gäller inte en butik, utan flera.

Synd, då jag gillar en del av sortimentet.

Det händer ofta på Coop att de tar fel betalt. Men det känns fånigt att säga till, när det gäller småsummor. Fast det blir en del över tid.
Citera
2023-05-08, 18:26
Medlem
Varenda butik slarvar nu, några mer eller mindre medvetet. Har lagt ytterst lite pengar på butiksköp i år men man får lusläsa bästföredatum och erbjudanden, och det har visat sig nödvändigt att överslagsräkna på totalsumman innan man står i kassan för att slippa trista överraskningar när man kollar kvittot i efterhand. Riktigt trist men jag tror inte längre de slår in fel pris av misstag, det händer mig för ofta trots att jag handlar så sällan för att jag ska tycka det är ok.
Citera
2023-05-08, 18:32
Medlem
Citat:

Så ...

Inget här ute.
Vilken håla bor du i?

Jag tar även alltid varor längst in för dom är färskast.
Och vid rea lådan kollar jag dubbelt på datumen.
Men tittar självklart alla datum.
Är nästan jämt så att varor längst in har bättre datum. Chark, Kött, Färdigasåser. Och mycket annat.
De är även kallare och ofingrade.

Grönsaker längst in med, eller i lådor så tar jag långt under, helst i en ny låda under den översta om sådan finns.
Citera
2023-05-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jahaja9988
Inget här ute.
Vilken håla bor du i?

Är nästan jämt så att varor längst in har bättre datum. Chark, Kött, Färdigasåser. Och mycket annat.

Grönsaker längst in med, eller i lådor så tar jag långt under, helst i en ny låda under den översta om sådan finns.
Smart. Då blir det säkert mindre matsvinn👍👍
Citera
2023-05-08, 18:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahaja9988
Inget här ute.
Vilken håla bor du i?

Precis! Får sträcka armen så långt in i kylutrymmet att man bör se upp så man inte oavsiktligt råkar pilla på ett butiksbiträde, Basil Fawlty-style.
Citera
2023-05-08, 20:22
Medlem
Köpte ost för 1000kr på Lidl häromdagen då någon märkt all den dyra ekologiska permasanosten med 30% av misstag

Har aldrig haft problem på Lidl. Men på Ica så luktar ju allt typ vidrigt som man köper på nedsatt pris. Slutade köpa där för några år sedan då det inte lönade sig pga att varorna ibland inte gick att äta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in