2023-05-06, 07:29
Medlem
Muppetys avatar
Jag har spelat in en film som jag vill visa för mina vänner i utlandet. Jag pratar svenska i det, då jag är rätt kass på engelska, så jag tänkte lägga till engelsk undertext. Nu söker jag nått bra program (helst till Linux, men har även bl.a. Adobe Premiere). Tidigare har jag skrivit en srt-fil, men det är ganska jobbigt att skriva in exakta tidpunkter o så. Skulle vilja ha ett program där man direkt kan skriva in text i klippet.

Det ska tydligen gå i Kdenlive, som jag använder för videoredigering, men hittar ett textverktyg, men inte så mycket mer. Helst ska texten gå att stänga av, men i värsta val går det bra med hårdkodad text.

Vilket program bör jag använda?
Citera
2023-05-06, 09:04
Medlem
yz44s avatar
Du skulle kunna använda VSDC som är ett videoredigeringsprogram.
Programmet är fritt att använda om man inte behöver "premiumfunktionerna".
I VSDC kan du lägga in text var du vill (hårdkodad).

Finns öven editorer för srt- filer där du ser bilden och texten samtidigt.

Vad du bör välja hänger egentligen på hur mycket text det gäller samt hur viktigt det är att kunna stänga av texten. Varför inte ha en med och en utan text.
Citera
2023-05-06, 09:07
Medlem
TheJackets avatar
Använd nåt speech to text program. Sen rättstavar du och lägger in tidkoderna för hand.
Citera
2023-05-06, 09:11
Medlem
Adobe premiere har en speech-to-text funktion med support för svenska så har du tillgång till adobe suite så testa det.
Citera
2023-05-08, 12:11
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag har spelat in en film som jag vill visa för mina vänner i utlandet. Jag pratar svenska i det, då jag är rätt kass på engelska, så jag tänkte lägga till engelsk undertext. Nu söker jag nått bra program (helst till Linux, men har även bl.a. Adobe Premiere). Tidigare har jag skrivit en srt-fil, men det är ganska jobbigt att skriva in exakta tidpunkter o så. Skulle vilja ha ett program där man direkt kan skriva in text i klippet.

Det ska tydligen gå i Kdenlive, som jag använder för videoredigering, men hittar ett textverktyg, men inte så mycket mer. Helst ska texten gå att stänga av, men i värsta val går det bra med hårdkodad text.

Vilket program bör jag använda?

Att skriva in undertexter torde gå på alla redigeringsprogram. Men annars finns det program bara för att lägga in text. Subtitle Edit funkar bra och är gratis/open source. Pröva det.
Citera
2023-05-08, 12:12
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Använd nåt speech to text program. Sen rättstavar du och lägger in tidkoderna för hand.

Han vill ha engelsk undertext till svenskt tal, då kan han inte använda "speech to text".
Citera
2023-05-08, 12:25
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Han vill ha engelsk undertext till svenskt tal, då kan han inte använda "speech to text".

Jodå. Svensk speech to text sen översätt & rätta. Vet dock inte om det finns nån bra svensk speech to text numera.

Fanns en bra gratis för många år sen men tror dom la ner den
Citera
2023-05-08, 12:30
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Jodå. Svensk speech to text sen översätt & rätta. Vet dock inte om det finns nån bra svensk speech to text numera.

Fanns en bra gratis för många år sen men tror dom la ner den

Han kan han lika gärna skriva in rätt text direkt än att trassla med nån översättare.
Citera
2023-05-08, 12:55
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Han kan han lika gärna skriva in rätt text direkt än att trassla med nån översättare.

Är ju mindre jobb att renskriva en Google translate text än att skriva en hel text från början men ok
Citera
2023-05-08, 13:03
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Är ju mindre jobb att renskriva en Google translate text än att skriva en hel text från början men ok

Jag tror inte du förstod vad ts ville, du läste fel.

Du skrev inget om översättare först, bara om speech to text.

Sen skrev du att du "Vet dock inte om det finns nån bra svensk speech to text numera. Fanns en bra gratis för många år sen men tror dom la ner den".

Citera
2023-05-08, 13:08
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Jag tror inte du förstod vad ts ville, du läste fel.

Du skrev inget om översättare först, bara om speech to text.

Sen skrev du att du "Vet dock inte om det finns nån bra svensk speech to text numera. Fanns en bra gratis för många år sen men tror dom la ner den".

Allt jag skrivit har handlat om att skapa en undertext, som TS vill.
Citera
2023-05-08, 13:44
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Allt jag skrivit har handlat om att skapa en undertext, som TS vill.

TS pratar svenska på sin film och vill skriva in engelsk översättning på en undertext.

TS vill ha tips på ett program där man direkt kan skriva in text i klippet.

TS vill inte ha nån speech to text.

TS vill inte ha nån speech to text translator.

TS blir inte hjälp av program som är nedlagda för flera år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in