2023-05-08, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Efffektivt - ja de var effektiva, men det var ingen game-changer. Klart det var propaganda, flera skribenter här inne trodde att Ukraina skulle vinna kriget på grund av HIMARs. De skriver inte här längre.

CNN-artikeln skriver att HIMARS effektivitet är kraftigt minskad, det är ingen lögn från mig.

Nya vapensystem har ofta en positiv effekt i början. Sen lär sig motståndaren hur man ska hantera dilemmat. Men det brukar kosta. I Rysslands fall var det väl mer utspridda lager och längre avstånd mellan lager och front, samt att man flyttar kommandocentraler oftare. Så effekten av vapensystemet minskar över tid.

Jag hoppas vi får se något nytt vid offensiven. Till ex ny radar och robotar på Ukrainas Mig 29 så de kan ta upp kampen med det ryska flygvapnet över ryskt kontrollerat luftrum.

Ryssarna är inte dumma däremot gör deras struktur och kultur att de ofta inför nya saker sakta.
Citera
2023-05-08, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nya vapensystem har ofta en positiv effekt i början. Sen lär sig motståndaren hur man ska hantera dilemmat. Men det brukar kosta. I Rysslands fall var det väl mer utspridda lager och längre avstånd mellan lager och front, samt att man flyttar kommandocentraler oftare. Så effekten av vapensystemet minskar över tid.

Jag hoppas vi får se något nytt vid offensiven. Till ex ny radar och robotar på Ukrainas Mig 29 så de kan ta upp kampen med det ryska flygvapnet över ryskt kontrollerat luftrum.

Ryssarna är inte dumma däremot gör deras struktur och kultur att de ofta inför nya saker sakta.

Ryssarna är inte dumma?
Allt vi sett visar att dom just är urkorkade dumma idioter.
Citera
2023-05-08, 08:10
Medlem
Citat:
Efffektivt - ja de var effektiva, men det var ingen game-changer. Klart det var propaganda, flera skribenter här inne trodde att Ukraina skulle vinna kriget på grund av HIMARs. De skriver inte här längre.

CNN-artikeln skriver att HIMARS effektivitet är kraftigt minskad, det är ingen lögn från mig.

Oki så eftetsom en artikel säger det då måste det självklart vara så. Ok då vet vi hur du tänker.
Citera
2023-05-08, 08:15
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Inte alls. Deportering handlar om en tvångsmässig förvisning från där du bor. Det kan handla allt om du förflyttas till Rysslands arbetsläger till att barn separeras från föräldrarna och försvinner i Ryssland.

Du förstår väl vad jag menade. Om några verkligen deporteras kan vissa ändå kalla det för evakuering. Förstås lika så det omvända, en evakuering kallas deportation. Exakt vad det är fråga om får man avgöra så här på håll utifrån vad som verkar mest sannolikt.
Citera
2023-05-08, 08:16
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Oki så eftetsom en artikel säger det då måste det självklart vara så. Ok då vet vi hur du tänker.

Det har jag inte sagt, bara en liten halmgubbe från dig. Om du tänker efter lite så ser du många tecken på att artikeln stämmer. Där kommer in få rapporter från att HIMARS har gjort något revolutionerande, eller bilder på ammo-depåer som sprängs med HIMARs. Frontlinjen kryper sakta framåt i rysk favör. Du kan säkert hitta fler artiklar som stödjer påståendet också, om du vill. För du vill väl inte bara tjafsa?
Citera
2023-05-08, 08:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du förstår väl vad jag menade. Om några verkligen deporteras kan vissa ändå kalla det för evakuering. Förstås lika så det omvända, en evakuering kallas deportation. Exakt vad det är fråga om får man avgöra så här på håll utifrån vad som verkar mest sannolikt.

Det mest sannolika är att de erbjuder människor skydd från vad som komma skall, och försöker göra situationen till den bäst möjliga under omständigheterna. Men där är nog en baktanke om de bussar dem till Krim. Och den baktanken är att göra det humanitärt ogörligt att anfalla Krim. Men, det är ju bara "kollaboratörer" och orcher så det spelar kanske ingen roll för vissa.
Citera
2023-05-08, 08:19
Medlem
Alsenos avatar
Ryzzlands kidnappningar av Ukrainska civila, mestadels barn, kommer inte få dom Ukrainska soldaterna att ge upp. Garanterat.
Citera
2023-05-08, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ryssarna är inte dumma?
Allt vi sett visar att dom just är urkorkade dumma idioter.

Ryssarna är långsamma är att lära. Men de har vunnit flera krig inklusive emot Sverige. Putin är nog inte så dum som vi tror. Däremot fick han fel information från personer han litade på. Om informationen hade stämt så hade Ryssland erövrat Ukraina redan. Även Väst trodde det i början. Och deras riksbank löste första problemet när sanktionerna började.

Vi får se hur ukrainska offensiven går. Jag tror att det kommer gå bra. Hur bra får vi se.
Citera
2023-05-08, 08:23
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
I USA när de intervjuar folk på gatorna så vill ingen hjälpa Ukraina. Man ser Zelensky som en korrupt ledare som stjälper deras pengar och försvårar USAs ekonomi. De anser att Biden skickar så mycket pengar för Zelensky skulle kunna avslöja saker om Hunter Biden.

Spanien vill/ville inte skicka in vapen och de ansåg att sluta handla gas/olja från Ryssland skulle få Eus ekonomi att gå under

Grekland handlar än gas/olja och anser att Ukrainas problem inte är EUs problem.

Turkiet har också påpekat att Zelensky är tillsatt president av USA, Zelensky är en skådespelare, detta påpekat ofta.

Listan är lång och Zelensky satte sig själv i skiten genom att försöka gå med i NATO. NATO och USA beväpnade Ukraina upp till tänderna när Biden kom till makten.

Läser du inte tidningen eller kollar på nyheterna, inte svenska nyheter då förstås. Svenska nyheter är ju så extremt amerikanska att vi får bara höra sånt som USA anser är PK. Kolla på indiska, spanska eller italienska nyheter. De är mer rak på sak. Finns flera schweiziska partiledare protesterade och gick rätt ut ur parlamentet när Zelensky skulle hålla tal. De vägrar att ge vapen.

Jodå jag har en viss utblick och vet att det finns annat än krigshetsarkören. Det jag var ute efter var hur olika man uppfattar vad att verka för fred är. Det finns ju de i tråden som anser att skicka mer vapen till Ukraina är det. Jag är inte av den uppfattningen. Och visst finns det röster för att sluta skicka vapen, men de är väldigt svaga i meningen att de har svagt inflytande på skeendena.
Citera
2023-05-08, 08:26
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jodå jag har en viss utblick och vet att det finns annat än krigshetsarkören. Det jag var ute efter var hur olika man uppfattar vad att verka för fred är. Det finns ju de i tråden som anser att skicka mer vapen till Ukraina är det. Jag är inte av den uppfattningen. Och visst finns det röster för att sluta skicka vapen, men de är väldigt svaga i meningen att de har svagt inflytande på skeendena.
Det enda rätta är att skicka allt som behövs fram tills den dag siste ryzz är tillbaka i sitt smutsiga råtthål till hemland.

Eller tycker du att vår europeiska karta sett bättre ut såhär?
https://en.wikipedia.org/wiki/German-occupied_Europe#/media/File:Europe_under_Nazi_domination.png
Citera
2023-05-08, 08:31
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Det mest sannolika är att de erbjuder människor skydd från vad som komma skall, och försöker göra situationen till den bäst möjliga under omständigheterna. Men där är nog en baktanke om de bussar dem till Krim. Och den baktanken är att göra det humanitärt ogörligt att anfalla Krim. Men, det är ju bara "kollaboratörer" och orcher så det spelar kanske ingen roll för vissa.

Det tror inte jag, alltså att huvudskälet är att erbjuda skydd. Det är helt enkelt att ordna det förmodade slagfältet, så att man inte behöver ta någon hänsyn. Det blir ju på sätt och vis en form av omsorg om civilbefolkningen, men det är inte huvudskälet. Vad du skriver om Krim är ganska oväsentligt med tanke på hur tätorten Donetsk beskjutits med artilleri och raketer i flera år.
Citera
2023-05-08, 08:40
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Det enda rätta är att skicka allt som behövs fram tills den dag siste ryzz är tillbaka i sitt smutsiga råtthål till hemland.

Eller tycker du att vår europeiska karta sett bättre ut såhär?
https://en.wikipedia.org/wiki/German-occupied_Europe#/media/File:Europe_under_Nazi_domination.png

Du länkar till en karta från en annan tid. Det går att rita andra kartor i dag där andra krafter dominerar. Det går ju inte att avgöra om det andra världskrigets utgång var det bästa för Europas framtid eftersom vi inte har något att jämföra med. De flesta gör dock inte den reflektionen, utan är helt indoktrinerade av segrarmakternas historieskrivning. Men det är förstås det enklaste, alltså att utgången var idealisk och att vår värld i dag är den bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in