2023-05-07, 21:07
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Ja. Larmbolaget kommer in både i trapphuset och parkeringsgaraget (som de brukar patrullera några gånger per natt.)
Det finns inget bolag som kommer in i min trapp.
Citat:
Vaktbolaget återställer dessutom larmet.
Hur då? Det finns ingen mer än boende som kommer in i min trapp. Min förening skulle aldrig tillåta andra än boende att gå in.
Citat:
Mitt överfallslarm är en liten dosa som man hänger runt halsen eller något, bara att trycka på, tänker att det blir mer komplicerat att behöva ha mobilen i handen och kanske hinner man inte låsa upp mobilen och öppna appen?
Det kan ju såklart vara en fördel. Det känns verkligen som att du har nytta av en betaltjänst, och du verkar tycka det är okej att betala tusenlappar per år för det.
Citera
2023-05-07, 21:08
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Ja jo men om man betalar 5000 per år så tog ja förgivet att det är ett uppkopplat larm? Annars är de ju ingen mening med att betala årsvis då kan man ju lika gärna köpa ett eget larm för en engångskostnad. Finns det ens larm att köpa av larmfirmorna som inte är uppkopplade nu?

Det finns utrustning att köpa på andra ställen som du kopplar till din mobil.

Men som du skrev tidigare så är ett uppkopplat larm till ett vaktbolag en billig försäkring.

Min farfar har enskild firma och han får göra avdrag för larmet, han tycker att det är värt pengarna.

Jag tycker också det även om jag bor i lägenhet, känns tryggt att man blir förvarnad om någon skulle försöka ta sig in när man sover.
Citera
2023-05-07, 21:09
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag tycker också det även om jag bor i lägenhet, känns tryggt att man blir förvarnad om någon skulle försöka ta sig in när man sover.
Men du får ju precis detsamma av en övervakningskamera.
Citera
2023-05-07, 21:18
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det finns inget bolag som kommer in i min trapp.
Hur då? Det finns ingen mer än boende som kommer in i min trapp. Min förening skulle aldrig tillåta andra än boende att gå in.
Det kan ju såklart vara en fördel. Det känns verkligen som att du har nytta av en betaltjänst, och du verkar tycka det är okej att betala tusenlappar per år för det.

När man anlitar ett vaktbolag så får de nyckel / kod till både trapphuset och lägenheter för att kunna komma in om man larmar.

Parkeringshuset är det fastighetsägaren som har anlitat dem för att bevaka så dit har de också en kod / kort / tagg.

Ja tyvärr känns det som att man behöver ha det, förstår givetvis att om jag blir attackerad så hinner de troligtvis inte fram men man blir ju hittad tidigare och kanske överlever om man får medicinsk hjälp snabbare?

Tycker att det är värt att betala för den tjänsten!
Citera
2023-05-07, 21:19
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
När man anlitar ett vaktbolag så får de nyckel / kod till både trapphuset och lägenheter för att kunna komma in om man larmar.
Finns inte en chans att jag får lämna ut något sådant. Och vi har ingen kod. Allt sker med tag.
Citera
2023-05-07, 21:21
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Men du får ju precis detsamma av en övervakningskamera.

Om nu någon tar sig in hos mig så går det fortare att få hjälp av någon som har nyckel och kod till min trappuppgång och lägenhet så att de också kan ta sig in till mig.
Citera
2023-05-07, 21:22
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Om nu någon tar sig in hos mig så går det fortare att få hjälp av någon som har nyckel och kod till min trappuppgång och lägenhet så att de också kan ta sig in till mig.
Men ingen kommer in i min port utan att bryta sig in, oavsett om du har kontakt med polisen eller ett vaktbolag.

Och om, skulle en snubbe från Verisure verkligen ta sig in och rädda mig om jag var utsatt för fara? Knappast.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-05-07 kl. 21:25.
Citera
2023-05-07, 21:25
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Finns inte en chans att jag får lämna ut något sådant. Och vi har ingen kod. Allt sker med tag.

Vi som hyr här får lov att ge till vaktbolaget.

Men kom på att en kompis som bor i bostadsrätt inte fick välja bolag själv utan föreningen anlitande och de som ville fick koppla in larm så det är olika hur man bor, det har du rätt i!
Citera
2023-05-07, 21:27
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Men ingen kommer in i min port utan att bryta sig in, oavsett om du har kontakt med polisen eller ett vaktbolag.

Och om, skulle en snubbe från Verisure verkligen ta sig in och rädda mig om jag var utsatt för fara? Knappast.

Förvisso inte men de kan larma polisen och sedan öppna.
Tror att det går snabbare?
Citera
2023-05-07, 21:28
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Vi som hyr här får lov att ge till vaktbolaget.

Men kom på att en kompis som bor i bostadsrätt inte fick välja bolag själv utan föreningen anlitande och de som ville fick koppla in larm så det är olika hur man bor, det har du rätt i!
Hos mig kommer man inte ens in utan tag. Inte ens dagtid.
Citera
2023-05-07, 21:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Förvisso inte men de kan larma polisen och sedan öppna.
Tror att det går snabbare?
Men jag kan också larma polisen om jag märker intrång. Ett steg kortare.

Polisen kan för övrigt inte heller öppna. Om de inte slår in dörren.
Citera
2023-05-07, 21:31
Medlem
Jag har haft larm i 7-8 år.

Uppkopplat inbrottslarm och brandalarm.

Får rabatt på hemförsäkringen så det blir inte så farligt dyrt per år.

Visst - bor i en mindre ort så jag tror inte väktarna är här på några minuter - snarare 1 timme om de inte har annat för sig men då det är kameror i detektorerna så skulle det vara ett riktigt inbrott så kallas Polisen också och de är mycket snabbare. Det är mest preventivt - sen kan alla "vet hur det ligger till"-personer säga att larmen är lätta att störa ut och att tjuven skiter i larmet men det tror jag inte.

Grannen hade inbrott (hade inte larm) och upptäckte det flera dagar senare när han kom hem. De hade letat igenom huset i timmar och hittat alla smycken och värdesaker (40-50.000 kr). En sådan sak skulle inte funka om de haft larm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in