2023-05-07, 19:58
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Varför skulle detta ske just nu? Jag vet att det förekommer märkliga förslag och uppfattningar om varför saker sker och vad som står att vänta. Det är väl rätt givet att evakueringen är en del av att förbereda försvaret mot den förväntade ukrainska motoffensiven. Detta är ju ett gyllene tillfälle att förstöra ännu en stor del av de ukrainska styrkorna. De ukrainska styrkorna måste koncentrera det de har att kasta in på ett begränsat avsnitt av fronten för att kunna bryta igenom med ett lokalt numerärt övertag. Utan civilbefolkning i området så kan ryssarna skjuta på allt som rör sig med flyg, med artilleri, med missiler. Mycket effektivt att förinta stridskrafter som är koncentrerade, mycket enklare än när de är utspridda och civilbefolkning finns i närheten. Som sagt, det är väl ganska givet vad ryssarna förbereder.
När har Ryzzland börjat bekymra sig om civila?
Citera
2023-05-07, 19:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Hot är det enda de har att komma med såtillvida de inte vill eskalera situationen och någon tar det på allvar . Jag tror inte Putin och hans följare är så sugna på en nukulär utveckling de heller .
Att hota med att spränga kärnkraftverket skulle kanske få alltför negativa konsekvenser för Putin? Exempelvis att Nato går in med styrkor?
Citera
2023-05-07, 20:03
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
När har Ryzzland börjat bekymra sig om civila?

Det har de väl gjort hela tiden under denna konflikt vilket är ganska enkelt att konstatera om man bortser från alla märkliga och ologiska påståenden från ukrainskt håll. Det är klart att civila kommit i kläm, men dock i relativt liten omfattning i jämförelse med andra konflikter.
Citera
2023-05-07, 20:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Fina bilder från Avdiivka. Inleds med att en rysk BMP blastar ordentligt med sin kanon men sen får den smaka på en saftig ATGM, så den tystnar direkt.

https://twitter.com/markito0171/status/1655268748025028609
Citera
2023-05-07, 20:05
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Att hota med att spränga kärnkraftverket skulle kanske få alltför negativa konsekvenser för Putin? Exempelvis att Nato går in med styrkor?

Det skulle inte finnas någon utväg för Ryssland efter ett sådant illdåd .
Citera
2023-05-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Okay, men att ha förhandlinga med Ryssland är meningslöst med nuvarande ledare plural eller ej, det fungerar inte. Det har Ryssland visat flera gånger historiskt, tror vi är överens där.

Ukriaina har ingenting att vinna på att förhandla med ryssarna, det vore självmord.
Precis. De verkar behöva slås ner i skoskaften helt och hållet faktiskt. Ingen självbevarelsedrift öht. Men som jag brukar säga, ryssar verkar vara ett osedvanligt klent folk av dåligt virke. Hunsade i hundratals år, ja vad fan ska det bli tänker man.
Ps. Jag tror inte du såg det initiala inlägget där proryssen Psycicsailor menade att väst skulle tvinga Ukraina till förhandlingsbordet. Repliken var då att det är dags att tvinga ryssen till förhandlingsbordet. Men den detaljen missade du.
Citera
2023-05-07, 20:09
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det skulle inte finnas någon utväg för Ryssland efter ett sådant illdåd .
Jag tänker mer att ryssråttorna skulle använda kärnkraftverket som ett utpressningsmedel - inte att dom faktiskt skulle spränga det.

Vad jag funderar över är om nator skulle ta det säkra före det osäkra och gå in med styrkor.
Citera
2023-05-07, 20:12
Medlem
Citat:
Varför skulle detta ske just nu? Jag vet att det förekommer märkliga förslag och uppfattningar om varför saker sker och vad som står att vänta. Det är väl rätt givet att evakueringen är en del av att förbereda försvaret mot den förväntade ukrainska motoffensiven. Detta är ju ett gyllene tillfälle att förstöra ännu en stor del av de ukrainska styrkorna. De ukrainska styrkorna måste koncentrera det de har att kasta in på ett begränsat avsnitt av fronten för att kunna bryta igenom med ett lokalt numerärt övertag. Utan civilbefolkning i området så kan ryssarna skjuta på allt som rör sig med flyg, med artilleri, med missiler. Mycket effektivt att förinta stridskrafter som är koncentrerade, mycket enklare än när de är utspridda och civilbefolkning finns i närheten. Som sagt, det är väl ganska givet vad ryssarna förbereder.

Deportering har skett hela tiden så varför skulle det upphöra nu?
Citera
2023-05-07, 20:15
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Deportering har skett hela tiden så varför skulle det upphöra nu?

Det är en lek med ord. Deportering eller evakuering? Hur var det i Mariupol när de som hållit till i Azov stal gav upp, alltså kapitulerade? De blev "evakuerade" enligt vissa källor i väst.
Citera
2023-05-07, 20:19
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det är en lek med ord. Deportering eller evakuering? Hur var det i Mariupol när de som hållit till i Azov stal gav upp, alltså kapitulerade? De blev "evakuerade" enligt vissa källor i väst.
Om en ockupationsmakt flyttar folk med tvång från sitt hem till ockupationsmaktens område är det deportering.
Det är inte en lek med ord.
Citera
2023-05-07, 20:20
Medlem
Alsenos avatar
Ryzzland är besatta av Ukrainska barn att kidnappa för sina perversa lekar inne i ryzzland. Åldern 10-16 verkar vara prioritet för ryzzarna. Att rikta in sig på försvarslösa barn är ett svaghetstecken deluxe.
Citera
2023-05-07, 20:23
Medlem
Gracefulminds avatar
Nytt infoklipp hur de behandlar sina unga i denna stund.
Unga som en gång troligen bar på normal/sund framtidstro.

https://tv.aftonbladet.se/video/355655/putins-nya-taktik-foernedringsritualer-och-ursaekter-framfoer-kameran

Tillägg: frågan jag ställer mig är om det ska vara nödvändigt att behandla sin egen befolkning på liknande brutala vis OM man nu visste att man gjort rätt vad gäller invasionen av UA.

Jag menar: om man vet att man har rätt så ska det räcka med att säga så,
att argumentera och förklara.
Behövs det sadistiskt våld även på sitt egna folk som man säger att man "kämpar för"
så borde väl även den dummaste gåsen förstå att något är väldigt fel?

Ah. Vi vet allt sedan innan.
Härmed den ständiga elogen till de som är modiga.
Senast redigerad av Gracefulmind 2023-05-07 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in