2023-04-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
del två av elstödet, vad är det för skillnad på del ett av samma sak då som jag förstår är den beräknad på samma månader eller missar jag något? Maxsumman denna gång är iallafall satt till 18000kr men mer än så har jag inte orkat satt mig in i det.
Jag gör av med ca 6000 kWh/år i mitt hus då jag har annan uppvärmning så är inte i någon form av kris på något sätt.

Det första var för oktober 2021-september 2022, det andra är november 2022 till december 2022. (Oktober 2022 får man visst inget stöd för).

Ellstd 2 är alltså bara för två månader.
Citera
2023-04-20, 18:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det första var för oktober 2021-september 2022, det andra är november 2022 till december 2022. (Oktober 2022 får man visst inget stöd för).

Ok, tack så mycket för infon. Då lär det inte bli så många kronor för mig då.
Citera
2023-04-20, 19:01
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Jag gör av med ca 6000 kWh/år i mitt hus då jag har annan uppvärmning så är inte i någon form av kris på något sätt.

Det var ju väldigt imponerande för ett hus. Har du lust att berätta vad du har för alternativ uppvärmning? Kakelugnar?
Citera
2023-04-20, 23:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Det var ju väldigt imponerande för ett hus. Har du lust att berätta vad du har för alternativ uppvärmning? Kakelugnar?

Ingen hemlighet, värmen fås via fjärrvärme och kamin. Elförbrukningen är endast hushållsel.
Citera
2023-04-21, 04:10
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ok, tack så mycket för infon. Då lär det inte bli så många kronor för mig då.

Samma här. Förbrukade 368 kWh Nov-December 2022 så det blir inte många kronor. Elstödet vi fick sista gången fick jag 1260 kr, det första elstödet fick jag ingenting.
Citera
2023-04-21, 08:13
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ingen hemlighet, värmen fås via fjärrvärme och kamin. Elförbrukningen är endast hushållsel.

Tackar.

Aha, fjärrvärme

Ja, det är intressant att se vad som är hushållsel och uppvärmning, kollar jag elräkningen så ser jag en förbrukning runt 300-400 kWh på sommaren. Alltså hushållselen. Kanske går den upp ytterst lite på vintern när man har lite fler lampor tända under dygnet men det är ju inte där pengarna går. Resten är uppvärmning. Vi kom upp i 2 500 kWh nu i december. Bergvärme, äldre pump. Vi har en gammal kakelugn som eventuellt skulle kunna restaureras och tas i bruk igen, vi ska titta på om det är möjligt. Ved har vi på tomten som förmodligen skulle räcka under vinterhalvåret.
Citera
2023-04-21, 09:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Tackar.

Aha, fjärrvärme

Ja, det är intressant att se vad som är hushållsel och uppvärmning, kollar jag elräkningen så ser jag en förbrukning runt 300-400 kWh på sommaren. Alltså hushållselen. Kanske går den upp ytterst lite på vintern när man har lite fler lampor tända under dygnet men det är ju inte där pengarna går. Resten är uppvärmning. Vi kom upp i 2 500 kWh nu i december. Bergvärme, äldre pump. Vi har en gammal kakelugn som eventuellt skulle kunna restaureras och tas i bruk igen, vi ska titta på om det är möjligt. Ved har vi på tomten som förmodligen skulle räcka under vinterhalvåret.

Gör av med ca 24 MWh på fjärrvärmen och ca 6m3 ved men då är det 165 m2att värma som är byggd i slutet av 60-talet. Vi är endast två personer i familjen men gillar att ha det stort
Har även en luft/luft men den har inte använts nu detta år med tanke på elpriserna och rörligt avtal.
Citera
2023-05-07, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Om man bor i bostadsrätt får man ut något?
Inte fått något än
Citera
2023-05-07, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Om man bor i bostadsrätt får man ut något?
Inte fått något än

Boendeformen spelar ingen roll men du måste ha eget elnätssvtal. Om föreningen står för det så är den den som får stödet men först när det betalas ut till företag (och föreningen ansöker, det går inte automatiskt)
Citera
2023-05-07, 08:39
Medlem
Napoleons avatar
Bor i elområde 3 och kommer alltså få stöd på 126 öre per kWh. Vilket känns lite för generöst då mitt avtal är bundet till 61 öre kWh. Istället för att ge mig ”stöd” på över 200 % så kunde ju regeringen fördela pengarna till de som haft höga kostnader på riktigt? Att undanta alla med bundet avtal från stödet kan ju inte vara så svårt?
Citera
2023-05-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon
Bor i elområde 3 och kommer alltså få stöd på 126 öre per kWh. Vilket känns lite för generöst då mitt avtal är bundet till 61 öre kWh. Istället för att ge mig ”stöd” på över 200 % så kunde ju regeringen fördela pengarna till de som haft höga kostnader på riktigt? Att undanta alla med bundet avtal från stödet kan ju inte vara så svårt?

Hade du ingen elnätsavgift? Jag betalar 1:07 kr per kWh.
Citera
2023-05-07, 09:13
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Hade du ingen elnätsavgift? Jag betalar 1:07 kr per kWh.

Alla har en en elnätsavgift men den får man väl inget stöd för? Så det är väl knappast relevant i sammanhanget. Men den är på knappt 21 öre kWh så stödet är ändock mer än mina faktiska kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in