2023-05-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag är nog mer av åsikten att BW skulle vara kapabel att döda för Helena snarare. Detta visar han upp i rätten och det tror jag inte är möjligt att fejka, och därmed kalkylera iskallt med risken att bli lagförd för mordhot som har bevittnats av hur många som helst.

BW hade inget som helst motiv att döda Helena. Han var hennes vän och vad jag kan tro, mer beskyddare. Det är inte möjligt som nära vän, utan någon som helst förhistoria av passion eller svartsjuka med offret att begå ett sådant hastigt påkommet brott. Jag har aldrig hört talas om något sådant. Nej. Jag får inte ihop det.

Nej, du har rätt när du säger närstående som haft ihjäl en familjemedlem, detta har man ju hört förut om, att en bror eller syster os v gjort något. Men det är en helt annan bindning och dynamik i det en just en vän. Det kan handla då om arv o sv , och då är inte sällan välplanerade dåd det handlar om.
Fanns det någon öht som hade motiv att döda Helena? Vi kan nog vara överens om att det som hände inte hade någonting med en motivbild att göra utan det var någonting som hände som inte var meningen. Om personen som orsakar Helena hennes död är en nära vän så gör han såklart allt för att dölja att han är skyldig! Det är inte fängelse han fruktar utan den sociala biten... BW liv skulle vara slut om det blev bevisat att han orsakade HA död och gömde henne, ljög och höll god min. Han kan inte berätta nu, han skulle ha tagit rätt beslut då när det hände.
Citera
2023-05-06, 22:22
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jag är nog mer av åsikten att BW skulle vara kapabel att döda för Helena snarare. Detta visar han upp i rätten och det tror jag inte är möjligt att fejka, och därmed kalkylera iskallt med risken att bli lagförd för mordhot som har bevittnats av hur många som helst.

BW hade inget som helst motiv att döda Helena. Han var hennes vän och vad jag kan tro, mer beskyddare. Det är inte möjligt som nära vän, utan någon som helst förhistoria av passion eller svartsjuka med offret att begå ett sådant hastigt påkommet brott. Jag har aldrig hört talas om något sådant. Nej. Jag får inte ihop det.

Nej, du har rätt när du säger närstående som haft ihjäl en familjemedlem, detta har man ju hört förut om, att en bror eller syster os v gjort något. Men det är en helt annan bindning och dynamik i det en just en vän. Det kan handla då om arv o sv , och då är inte sällan välplanerade dåd det handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Köp inte en lott!

Fel, fel fel fel i allt du skriver förutom i dina sista meningar. Du vet inte mycket om psykopater och sånt skit... Du kan ingenting om sådant, för då hade du inte skrivit så.

Bättre du håller käft för då åtminstone vilseleder du inte folk med dina korkade åsikter eller har du en agenda att blåsa folk så är du inte ens i närheten av att lyckas.

Kom med något trovärdigt konstruktivt om du vill säga något.

Du liksom slösar bara bort människors tid med en massa skit-skriverier... Tid som folk kunnat gjort något roligare/vettigare av istället.

Ja, okey. Jag fattar varför du är upprörd. Allt är nog möjligt (spela teater, manipulera och mörda utan "problem" med ångest efter) som du själv hävdat i tidigare inlägg, OM man är psykopat. Detta inlägg ovan är då baserat på en BW som är en god vän med Helena och för det mesta är en skön snubbe som gillar att skämta (tråden, hans Facebook) men kan också ha ett hetsigt temperament för all del. Men att han för den delen inte är en psykopat utan en mer eller mindre normal snubbe.

Men är det då så att denne man verkligen skulle vara en riktig fullblodspsykopat istället, så kan han ha då varit kapabel att mörda sin vän Helena och haft ett uttänkt syfte med efterspelet av händelsen: att manipulera och förleda omgivningen och eventuella misstankar bort från sig själv.

Visst kan man ha BW som gärningsman sett ur detta perspektiv och då ihop med MK. KF tittar nog på dessa två nu.

Vad du menar med "konstruktivt", så tror jag du menar det du sade om att de kunde vara tre stycken. Alltså att få in den intressante PU, som jag vill mena det inte går att bara bortse ifrån. Jag har bara lite svårt att se PU och BW ihop i detta.
Citera
2023-05-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Fanns det någon öht som hade motiv att döda Helena? Vi kan nog vara överens om att det som hände inte hade någonting med en motivbild att göra utan det var någonting som hände som inte var meningen. Om personen som orsakar Helena hennes död är en nära vän så gör han såklart allt för att dölja att han är skyldig! Det är inte fängelse han fruktar utan den sociala biten... BW liv skulle vara slut om det blev bevisat att han orsakade HA död och gömde henne, ljög och höll god min. Han kan inte berätta nu, han skulle ha tagit rätt beslut då när det hände.
Håller med dig här. Tror inte att det finns en motivbild/plan utan att det är en olyckshändelse.
Citat:

Som sagt vem har motiv att gå så långt att döda en tjej som Helena, Döda!?!?
Bara det i sig är någon med allvarliga psykiska problem. Motiv bilden sitter i hjärnan på mördaren. En sjuk persons hjärna, om det finns ett motiv. Sjuk hjärna, sjuka motiv, kan vara vad som helst.
Men det är nog en olyckshändelse att det går så illa.

Om man pratar om en människa som har starka psykopatiska drag så är den är i stånd att göra en hel del när det kommer till att manipulera för att få bort alla misstankar om sig själv. Den lider inte samvetskval. Den älskar inte i den bemärkelsen att den bryr sig om andras känslor. Den gör det som krävs för att uppnå det som känns bäst för den själv. Den skiter i andra, 100% OM den inte själv kan dra nytta av att till synes bry sig.

Med det inte sagt att BW är mördaren eller psykopat, bara att han är en "God" kandidat enligt min åsikt.

Fattar inte varför PU skulle snurra omkring vid sjukhuset? Vad tror du är själva meningen med det och vart skulle han då ha Helena?
Är lite trög tror jag.
Han är ju oavsett också en personlighet som är intressant i fallet. Det som får mig att tveka kring honom är PKs framfart. Tror han vill sätta dit PU och det skulle han inte behöva göra här om han hade kött på benet. Här kan han göra livet surt för sin Fd vän men det är polisen han skulle kontaktat OCH kunna presentera bärande argument, bevisning, för.
Citera
2023-05-06, 23:36
Medlem
Citat:

Jag håller inte med dig här... Vi vet inte vem han är kapabel att döda..

Motivet för att döda Helena finns inte då det är en icke-planerad gärning... Sannolikheten för att Helena ska dö överhuvudtaget är egentligen obefintlig..

Jag tror inte det finns ett motiv och fall det finns det så är det något vi inte kan greppa.. oavsett vem eller vad det är så är det något i stundens hetta och antagligen en del substanser inblandat, alkohol, ilska och aggression i en s.k perfect storm..

Sen vet vi inte om hans karaktär eller kyla heller. Ponera att någon har en antisocial personlighet med grava psykopatiska drag.. Skulle inte en sån person uppvisa en slags kyla och som jag varit inne på tidigare; Rädsla för att åka fast/överlevnadsinstinkten för den sociala och juridiska konsekvenserna, skammen är en stark drivkraft..
Citera
2023-05-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Motivbilden är höljd i dunkel…fanns antagligen inget motiv…fylletjafs där något går helt fel!
Trots allt: Om stackars Helena var vid liv när de stoppade in henne i bilen är ärendet ett mordfall. Däremot om det är en olycka..att hon exempelvis faller illa och dör är det ju inte fråga om mord🤔

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Håller med dig här. Tror inte att det finns en motivbild/plan utan att det är en olyckshändelse.

Som sagt vem har motiv att gå så långt att döda en tjej som Helena, Döda!?!?
Bara det i sig är någon med allvarliga psykiska problem. Motiv bilden sitter i hjärnan på mördaren. En sjuk persons hjärna, om det finns ett motiv. Sjuk hjärna, sjuka motiv, kan vara vad som helst.
Men det är nog en olyckshändelse att det går så illa.

Om man pratar om en människa som har starka psykopatiska drag så är den är i stånd att göra en hel del när det kommer till att manipulera för att få bort alla misstankar om sig själv. Den lider inte samvetskval. Den älskar inte i den bemärkelsen att den bryr sig om andras känslor. Den gör det som krävs för att uppnå det som känns bäst för den själv. Den skiter i andra, 100% OM den inte själv kan dra nytta av att till synes bry sig.

Med det inte sagt att BW är mördaren eller psykopat, bara att han är en "God" kandidat enligt min åsikt.

Såg att jag var lite sen på bollen men jag inser att det är fler som tänker som jag kring antisociala tendenser och psykopatiska drag, samt att motivbilden är oklar pga av den anledningen att det var antagligen en olyckshändelse och Icke-planerad gärning där motivet antagligen är något i stundens hette som bara GM kan förstå😂🫣
Citera
2023-05-07, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Såg att jag var lite sen på bollen men jag inser att det är fler som tänker som jag kring antisociala tendenser och psykopatiska drag, samt att motivbilden är oklar pga av den anledningen att det var antagligen en olyckshändelse och Icke-planerad gärning där motivet antagligen är något i stundens hette som bara GM kan förstå😂🫣
GM lever, och frodas?
Därför kan man lösa fallet tror jag!
Lyft på rätt stenar bara…en envis snut släpper inte detta helt enkelt🧐
Citera
2023-05-07, 01:38
Medlem
Det finns ett bra exempel på hur en envis polis lyckas lösa Helén-mordet trots en motvillig polisledning…han blev sjukskriven men lyckades med sitt ”team” lösa detta fallet…mkt duktig förhörsledare…hon lyckades få ”mannen” att prata…🕵️‍♀️
Detta hemska brott begicks i Hörby..1989.
De lyckades ta detta monster som begick självmord på rättspsyk i Sundsvall tror jag🤔
Enskilda aktörer är viktiga…envisa snutar helt enkelt!!
Hur svårt kan det va liksom🧩
Citera
2023-05-07, 02:54
Medlem
Citat:
GM lever, och frodas?
Därför kan man lösa fallet tror jag!
Lyft på rätt stenar bara…en envis snut släpper inte detta helt enkelt🧐

Citat:
Det finns ett bra exempel på hur en envis polis lyckas lösa Helén-mordet trots en motvillig polisledning…han blev sjukskriven men lyckades med sitt ”team” lösa detta fallet…mkt duktig förhörsledare…hon lyckades få ”mannen” att prata…🕵️‍♀️
Detta hemska brott begicks i Hörby..1989.
De lyckades ta detta monster som begick självmord på rättspsyk i Sundsvall tror jag🤔
Enskilda aktörer är viktiga…envisa snutar helt enkelt!!
Hur svårt kan det va liksom🧩
Jag tror också att han lever. Det är bara en känsla och att han läser allt det vi skriver.
Hoppas att en envis polis är lika närvarande i tråden och tar sig an utmaningen att visa att det finns de som inte ger sig innan fallet är löst!
Citera
2023-05-07, 03:03
Medlem
Citat:
Jag tror också att han lever. Det är bara en känsla och att han läser allt det vi skriver.
Hoppas att en envis polis är lika närvarande i tråden och tar sig an utmaningen att visa att det finns de som inte ger sig innan fallet är löst!
Ja exakt…Gör om och gör rätt…all info finns ju!
Citera
2023-05-07, 03:09
Medlem
Citat:
Jag blev lite besviken när Pet*r Thyl*n på K.F gick i pension helt plötsligt…utan att lösa uppgiften ens🤔
Citera
2023-05-07, 03:45
Medlem
Den här tråden lever vidare, tack vare många kloka och duktiga privatdetektiver, där många också har mycket god person- och lokalkännedom. Jag läser tråden från och till och hoppas innerligt att fallet blir löst. Även jag tror att GM lever, men har lämnat Mariestad bakom sig, men självklart läser han också den här tråden för att se vart misstankarna pekar.

Av alla personer som har misstänkts genom årens lopp blir jag nu alltmer övertygad om att det är PU som är GM. Förmodligen har han gått ikapp Helena, börjat stöta på henne i skogsdungen, men något går snett, hon ramlar bakåt, slår huvudet i en sten och svimmar av. Han får panik, sticker och hämtar en bil, drar in henne i bilen, hon vaknar och säger: ”Så här får du inte göra”, smäller igen bildörrarna och drar iväg med henne. Innan han åker kastar han iväg hennes skor in i en dunge. Sedan fullbordar han sitt brott och dumpar henne på en plats, där han vet att ingen kommer att hitta henne. Sedan ställer han bilen på sjukhusparkeringen, åker till PK för att varva ner, med rivsår i ansiktet och leriga kläder och kan inte låta bli att säga: ”Vad har jag gjort”, ”Vad har jag gjort”.

Citat:
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg, öppnar alltså detta upp för att även då PUs längd kan stämma in på denne man på sjukhusparkeringen 4.20. Förutom nedanstående kriterier från Efterlyst (1996, YouTube part 2):

* Ålder 20-30 ÅR
* Längd: 175cm-180 cm
* Hårfärg: Mer ljus än mörk
* Vältränad
* Bar en tröja med tillhörande lite längre vita shorts

Det som är viktigt här är att PU har hårfärg åt det ljusare hållet, har även blå ögon samt att det viktiga "vältränad" finns med. Jag antar ju att vittnet stod en bit ifrån , men ändå lämnas denna detalj och då bör detta vittne anspelat på muskler som då var väldigt synliga om det var PU.

Det kan inte vara någon annan som detta rör sig om än han som det kan handla om, vill jag påstå. Han bodde ju i riktning rakt ner från Sjukhuset i riktning söderut förbi Lockerud. Han och PK brukade också använda sig av denna parkering "när man gjort något dumt", som PK utryckte det. Denna gång var det då i sådana fall en riktigt "dum grej" som hände.

Lägg även till den i tid efterföljande händelsen uppe i PK o SuEks lägenhet vid 6:00 tiden som PK uppger att det är.

Han var på Stadt och hälsade på Helena. En första kontakt tas. Han uppger själv att han minglade på stan fram till 3.00 tiden då han skall ha befunnit sig i taxikön med tre andra tjejer. Han säger att han bara åkte med en tjej, JJ i taxin.

Han förnekar inte att han var uppe hos PK och SuEk riven, smutsig och i ett upprört tillstånd utropat :"Vad har jag gjort, Vad har jag gjort". Han hävdar själv då att han gått igenom ett taggigt buskage vid PKs hus. PU vill då hävda att detta besök ägde rum mycket tidigare på natten än vid 6 tiden. Därför att annars går ju hans version inte riktigt ihop. Då när det endast tar några fåtal minuter från taxikön med bil till hans lägenhet på Bråtenvägen 58. Det blir en lucka på ungefär c:a 2,5 timma, emellan då han anländer till hemmet och när han skall upp till PKs lägenhet.

Det kan inte heller varit tidigare som PU vill hävda, för enligt PK så blev han hemkörd av Polisen från Stadsparken vid 4.00 draget. Vid det laget var ju även hans ordentliga sambo SuEk hemma och sov, som hade fått ta taxi hem från Stadt, då JoFr inte dök upp som utlovat. Som jag hävdat tidigare har jag mycket svårt att tro att PK skulle kunna ljuga om dessa detaljer, då han i så fall måste blanda in SuEk och i förlängningen eventuellt riskera relationen med deras gemensamma barn. Nej. Detaljen om hemkörningen av Polis kan ju också finnas registrerad hos Polisen.

Så slutasaten av detta är då: Blev Helena mördad av denne kroppsbyggare och sedermera dörrvakt på Stadt denna ödesdigra juninatt 1992 ? Jag får stor anledning att tro det, för han skall enligt samme PK haft ett intresse av Helena. Dessa tankar om henne kan ju då ha förgrundats av honom en tid innan på de gym de båda gick på. Som gräsänkling, som han själv uppger att han var denna natt, hade han kanske ett sug att utnyttja detta då han bara var 20 år. Fick han då syn på en hempromenerande Helena denna natt så...
Citera
2023-05-07, 06:23
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

.

Det fungerar tvärtom, en person som ljuger och spelar teater kan lätt av misstag spela lite för mycket och överdriva.

Det där utbrottet i rätten känns inte alls äkta, alltför överdrivet för att vara det.

Btw! Jag har inga som helst problem att se en konstellation på tre gm i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in