2023-05-06, 22:40
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Video12
Ser ut som att en rysk politiker och imperialist har blivit utsatt för ett mordförsök, med en bilbbomb.
Han vårdas just nu för sina skador på sjukhus. Han har tidigare deltagit i strider i Ukraina. Bra av Ukraina att ta död på fler i toppen av hierarkin. Måste få en demoraliserande effekt på de ryska trupperna.

Jättetråkigt för bilen däremot.

https://www.youtube.com/watch?v=0HsTTMQh05Y

Undrar varför han inte körde bilen själv. Har han inget körkort, eller vad? Ja, väldigt synd på bilen. Typiskt att en rysk, västhatande nationalistfitta har en västerländsk bil. Sådana jävla hycklare de är.
Citera
2023-05-06, 22:42
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Kommer att bli trångt på Krim, ryssen har stängt kerchbron

https://twitter.com/sumlenny/status/1654798796922953731

De stängde någon timme i morse. Mest speklulationer om varför, men bron öppnade sen.
Citera
2023-05-06, 22:58
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det cirkulerar ett brev nu från Kadyrov till Putain. Detta är alltså rikitg lekskola haha. Kadyrov ber Putain att ge order om att överföra Kadyrovs styrkor till Bakhmut. Även om brevet är genuint så måste detta vara nån form av påhitt alltså.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1654944189803556864

Kadyrovs Tiktok-armé skulle malas ner på några timmar. Vilka patetiska löss.
Citera
2023-05-06, 23:02
Medlem
Flyglarmet ljuder ikväll över så gott som hela östra Ukraina.
Från Vinnytsia i väster till alla östra regioner samt söderut till Cherson-regionen och det ryssannekterade Krim.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=38125a16d21149601a1d11c931525 f78
Citera
2023-05-06, 23:09
Medlem
Det här med Wagner och Bakhmut får mig att tänka på Peruns avsnitt om PMCs.
En aspekt han tar upp är att PMCs är beroende av själva konflikten. En reguljär armé vill segra så fort som möjligt mendan PMCs lever av konflikten.

Nu spekulerar jag bara:
Säg att Wagner fått kontrakt med förutsättningar att det endast gäller Bakhmut och att de får betalt löpande så länge de avancerar. Säg att de tidigare "lovat" tilldela Wagner fler kontrakt när Bakhmut är över men att det nu är uppenbart att det inte blir fler kontrakt. Som entreprenör har jag fått betalt för hittills utfört jobb men kan förhandla till mig nytt kontrakt/bättre förutsättningar med beställaren genom att hota att inte slutföra påbörjat jobb pga ändrade villkor(mindre ammunition).

Tror dock att det finns andra orsaker men det finns uppenbara nackdelar med PMCs. PMCs behöver inte vara intresserade av att vinna.
Citera
2023-05-06, 23:30
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
En aspekt han tar upp är att PMCs är beroende av själva konflikten. En reguljär armé vill segra så fort som möjligt mendan PMCs lever av konflikten.

Nu spekulerar jag bara:
Säg att Wagner fått kontrakt med förutsättningar att det endast gäller Bakhmut och att de får betalt löpande så länge de avancerar. Säg att de tidigare "lovat" tilldela Wagner fler kontrakt när Bakhmut är över men att det nu är uppenbart att det inte blir fler kontrakt. Som entreprenör har jag fått betalt för hittills utfört jobb men kan förhandla till mig nytt kontrakt/bättre förutsättningar med beställaren genom att hota att inte slutföra påbörjat jobb pga ändrade villkor(mindre ammunition).

Tror dock att det finns andra orsaker men det finns uppenbara nackdelar med PMCs. PMCs behöver inte vara intresserade av att vinna.

Där slog du huvudet på spiken. Det kan nog ligga en hel del i vad du just skrev.
En snabb fråga bara: vad hände med den ryska "kampsportartruppen" som det skrevs om för några månader sedan?
Gick de in i den "vanliga" armèn eller gick de till Wagner?
Lever några fortfarande eller gick det med dem som med de ryska skidskyttarna?

MVH/Gnomegirl
Citera
2023-05-06, 23:34
Medlem
Sgt.Blands avatar
Missilattack mot södra Ukraina just nu. Känns inte så jättestor dock.

https://t.me/operativnoZSU/95098
Citera
2023-05-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Att passagen är stängd tyder ju på att något är på gång eller att något har hänt.

Det är ju världens mest fortifierade byggnadsverk så bara därför är din spaning intressant.
Av data att döma har sjötrafiksstoppet skett någorlunda i närtid.
Torsten rapporterar om det sent i klippet från ikväll (ca 16 minuter in)
https://www.youtube.com/watch?v=Qx_quTCB_qo
Citera
2023-05-06, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt

Nu spekulerar jag bara:

Sedan kommer också frågan, hur mycket kostar Wagner (om man vill få dem att byta sida dvs). Är det 100 miljoner USD på Priggans konto i Schweiz, är det en miljard?
Citera
2023-05-07, 00:08
Medlem
raskenss avatar
En del tecken på att Ryssarna lämnar Melitopol nu.

https://twitter.com/StateOfUkraine/status/1654905391216566274?t=5n-03P0ZRjnau5yQNV9Htw&s=19
Citera
2023-05-07, 00:18
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Så här: du och jag har hamnat i tjafs tidigare, vet ej om du minns.

Tackar för ditt svar dock men jag tänker väldigt annorlunda här.

Jag ser inte USA som boven. De stjäl inte land/folk, inte sedan långt tillbaka.
De gjorde det på den tiden då alla stal det man ville-om man kunde.
Sedan dess har tiderna ändrats.
1900 talet blev nog den stora vändpunkten kanske man kan säga.
För många, kanske de flesta till och med.

Men de som VILL ha tillbaka den tiden då de stora vargarna kunde roffa åt sig andras land/folk
är just RU och Kina idag.

Så varför blandar du in USA i detta nu?

Den tiden är över då USA stal land/folk och gjorde till sitt.
Rysstrollen pekar med hela handen på USA för att de menar att Ryssland ska få göra detsamma som de anklagar USA för.
I deras sinnesrubbade värld består världen av "poler" och där är Ryssland en naturlig maktfaktor som behövs för att USA inte ska bli för dominant och där svagare stater ska buga och lyda. Det är dock ingen som efterfrågar rysk fred, och europeer generellt avskyr allt som Ryssland reprensenterar för det för inget gott med sig.

Sedan andra världskriget har en ny europeisk säkerhetsordning etablerats för att förhindra att en ny Hitler startar krig utifrån egensnickrade motiv som att skydda minoriteter utanför det egna landet eller annektera land utifrån tidigare påstådda historiska oförätter.
Citera
2023-05-07, 00:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Missilattack mot södra Ukraina just nu. Känns inte så jättestor dock.

https://t.me/operativnoZSU/95098

Misstänker att ryssarna gör sitt yttersta för att provocera fram reaktioner ifrån det Ukrainska luftförsvaret, och att samtidigt få pejling på i vilka krokar de ligger...

..för att få en känsla för var Ukraina tänker göra sin motoffensiv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in