2023-05-05, 23:27
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Så kan det vara. Jag tror att de lämnar först när de verkligen gör det.

Samma sak här. Kan ju vara så att dessa hot fungerar, och att Putin ser till att grabbarna får lite ny ammo, eller att de kan fakturera för högre ersättningar för Wagners insatser så att de blir mer lönsamma (trots alla tunga förluster).
Citera
2023-05-06, 00:12
Medlem
HRTs avatar
Det finns filmer där Prigozhin uttalar sig negativt även gällande wagners framtid. Att de är på väg att lösas upp, att det blir slut. Från 2.20 in: https://www.youtube.com/watch?v=Ztls3lQ769s&t=368s
Citera
2023-05-06, 12:03
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Prigozhins senaste utbrott i tv är panik....får inte ammunition av hökarna i moskva
visar upp dödade i rapport (wagner) som bara dött i dag.
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Prigozhin: Wagner Group will leave Bakhmut, Russian defense officials to blame
https://youtu.be/qRofbJxJgYU

Kan ju vara påhitt för att sprida falsk information och lura Ukraina...

Så detta kan vara ett sätt för Prigozhin att förhandla upp även ersättningen för hans tjänster med företaget Wagner i Bakhmut, men också ett alternativ att de drar där ifrån och sätter in soldaterna för andra kunder i andra världsdelar som är mer lönsamma.

Oavsett om de lämnar, eller stannar kvar, så är det helt klart ett knytnävsslag i Putins ansikte. Riktigt pinsamt för ryssarna med denna typ av nyheter och verkliga problem som nu kablas ut i hela Ryssland precis innan den 9:e maj.
Citat:
Det finns filmer där Prigozhin uttalar sig negativt även gällande wagners framtid. Att de är på väg att lösas upp, att det blir slut. Från 2.20 in: https://www.youtube.com/watch?v=Ztls3lQ769s&t=368s
Prigozhin är bara ute efter en sak - Makt.

Wagner är bara ett verktyg för att uppnå det och naturligtvis behöver dom inkomster för att hålla företaget igång. På något vis får dom betalt för att strida i Ukraina, jag tror inte han tar pengar ur egen ficka (vem fan går plus på det här kriget mer än vapenfabrikanterna?).
På något sätt bekostar ryska staten (Putin) deras deltagande.

Det har spekulerats om att ryska armén vill svälta ut Wagner och att avskedandet av Mikhail Mizintsev som ansvarig för logistiken berodde på att han levererat ammunition till Wagner (som han direkt efteråt började jobba för).

Jag betvivlar att Prigozhin skull komma undan med den här typen av videor utan beskydd från Putin.
Antagligen vill Putin få bort Wagner från fronten så att dom kan skydda hans intressen om Ukrainas motoffensiv lyckas och Putins ställning är hotad.

#MenVaFanVetJag
Citera
2023-05-06, 14:02
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui

Wagner är bara ett verktyg för att uppnå det och naturligtvis behöver dom inkomster för att hålla företaget igång. På något vis får dom betalt för att strida i Ukraina, jag tror inte han tar pengar ur egen ficka (vem fan går plus på det här kriget mer än vapenfabrikanterna?).

Det har spekulerats om att ryska armén vill svälta ut Wagner och att avskedandet av Mikhail Mizintsev som ansvarig för logistiken berodde på att han levererat ammunition till Wagner (som han direkt efteråt började jobba för).

Jag betvivlar att Prigozhin skull komma undan med den här typen av videor utan beskydd från Putin.
Antagligen vill Putin få bort Wagner från fronten så att dom kan skydda hans intressen om Ukrainas motoffensiv lyckas och Putins ställning är hotad.

#MenVaFanVetJag

Tror du har en hel del vettiga punkter och funderingar där. Prigozhin skiter helt i både Ryssland och sina soldater. Han är, som de flesta i dessa positioner, en tvättäkta psykopat som bara bryr sig om sin egna makt och sina egna pengar. Självklart är det så.

Tänker också att detta är ett sätt för Prigozhin att undvika kritik från sina soldater/anställda, och deras familjer, att han slaktat de för egen vinning. Då är ju denna typ av utspel, där man skyller på andra, ett smart taktiskt drag för att själv slippa ta smällen. Handlar nog mest om "damage control" nu när allt gått åt helvete för både Wagner och ryssarna generellt.

Som du är inne på så är han god vän med Putin, och ingenstans i dessa utspel har han den minsta kritik mot Putin. Så de är säkert samsynkade iaf. till en viss del.
Citera
2023-05-06, 14:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nej inget massivt anfall, men jag tror på ett antal mindre genombrott österut över Dnepr och att man börjar förstöra hinder och minfält söderut mot Melitopol.

Man kommer nog att påbörja en hel del minfälts och hinderröjning utan direkt samband med motoffensiven för att inte Ryssland skall se var man påbörjar det. Dvs man arbetar brett på hela fronten.
Citera
2023-05-06, 14:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man kommer nog att påbörja en hel del minfälts och hinderröjning utan direkt samband med motoffensiven för att inte Ryssland skall se var man påbörjar det. Dvs man arbetar brett på hela fronten.

Man kan fundera på de ukrainska militära operationerna längs Dnepr också. Tänker UA anfalla eller projicerar man bara ett hot mot armiansknäset ner mot Krym?

Det egentligen enda tänkbara strategiska målet, som går att nå i en enda massiv framstöt, det är att återta Melitopol och att fortsätta ner mot Azovska sjön. Då vore Rysslands landförbindelse till Krym avskuren, Kerchbroarna inom porté och innanhavet där kunde kontrolleras med bl a tung kustrobot.

Sker detta så har Ryssland blivit av med det enda de vunnit efter 15 månader av krig.
Citera
2023-05-06, 15:30
Medlem
Ryska Kurganmashzavod Design Bureau har för det första kvartalet 2023 levererat den 3:e batchen av BMP-3 till den ryska krigsmakten i Ukraina. Det rör sig om något dussintal om man ska tro bilderna.

I sin helhet har Kurganmashzavod Design Bureau levererat fler BMP-3 för detta första kvartal än vad de gjorde hela 2019. Arbetspersonalen vid fabriken arbetar i 12-timmarsskift, 6 dagar om veckan och vid vissa delar av fabriken har t.o.m. 24-timmarsskift inletts.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_may_2023_global_security_army_industr y/russian_army_receives_3rd_batch_of_bmp-3_ifv_infantry_fighting_vehicles.html
Citera
2023-05-06, 19:08
Medlem
joceks avatar
Kul att Ryssarnas wunderwaffen Kinzal visade sig inte vara omöjligt att stoppa, undrar vad propagandaapparaten skall komma med nu?
Citera
2023-05-06, 21:30
Medlem
HRTs avatar
Citat:

#MenVaFanVetJag

Ja att han är psykopat råder det knappast någon frustration över mellan oss.
Han är maktgalen som alla dessa hökar och gamar i det landet.
Men jag tror faktiskt att han är uppriktigt förbannad på att det går dåligt och att ryssarna verkar vara kvar i 40 talet. Det är inte bara döda soldater wagner räknar utan pengar och nyrekrytering går sällan bra när man har 80% förluster. Så jag tror att han har en viss panik känsla inombords att de är inte bra, inte bra för honom och inte bra för wagner inte heller ryssarna i allmänhet.
Deras logistik strul och gamla taktiker funkar inte i verkligheten det ser vi.
Det som skrämmer mig är att putin mycket väl kan ta till kärnvapen för att kriget i Ukraina ska ta slut eftersom han har sagt att ryssland inte kan förlora!
Citera
2023-05-06, 21:33
Medlem
HRTs avatar
Ukraina har rapporterat på flera platser om ryssarnas tillbaka gång, är det att de samlar kraft för att sätta emot kommande offensiv tro?
Citera
2023-05-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ukraina har rapporterat på flera platser om ryssarnas tillbaka gång, är det att de samlar kraft för att sätta emot kommande offensiv tro?
Alltså jag har själv börjat grubbla på att ryska generaler, Wagner känner på sig att om en Ukrainsk offensiv lyckas varav det sker en kollaps av den ryska armen så kommer Putin ställning kraftigt försvagas.

Tänker mig att det kanske blir ett uppror eller inbördeskrig i Ryssland, där generaler, Wagner med sina styrkor försöker ta makten.
Då vill man ha utrustade trupper med ammunition som inte är sönderslagna.
De med förband i bäst skick vinner maktkampen.

Om de har detta i tanken så är det kanske ingen som riktigt vill möta Ukraina utan dra sig tillbaka så att någon annan försvagas.

Allt det är ju inte så troligt men jag tror ändå tanken finns.
Ryssland är en skurkstat, en slags mafia.
Bossen har blivit mycket svagare och många kanske flyttar fram sina positioner nu så att säga.
Varför inte utnyttja armen om man kan?
Citera
2023-05-06, 22:26
Medlem
Citat:

#MenVaFanVetJag
Sett till Putlers tidigare beteende mot sina underhuggare så kan det också vara så att han helt enkelt tycker det är bekvämt att spela ut olika aktörer mot varandra för att sätta press på dem. Han kan inte gärna avskeda Sjojgu och Gerasimov om han inte har några lämpliga kandidater att ersätta dem med men genom att låta Prigozhin hållas så signalerar han med all önskvärd tydlighet att han själv är redigt förbannad på arméns tillkortakommanden och jag tror inte för en sekund att budskapet inte skulle gå fram.
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Alltså jag har själv börjat grubbla på att ryska generaler, Wagner känner på sig att om en Ukrainsk offensiv lyckas varav det sker en kollaps av den ryska armen så kommer Putin ställning kraftigt försvagas.
Det är lätt att gå i spinn över den här sortens utopiska fantasier men det lär nog inte bli på det viset. Den ryska armén kommer inte kollapsa i den bemärkelsen även om de blir ordentligt mörade. Men visst fan hoppas även jag på att de får så mycket stryk att hela jäkla skurkstaten kollapsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in