Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
JJ serverade utredningen ett helt smorgasbord av bevis mot sig. Koordinater, lakan, sånger och dikter, konflikter, mordbrand, inköp av diverse brännfarligt, soppåsar, spår i bilen osv.
Vad bidrog MH med på den fronten?
Sen kan man undra om det är hon eller MH som vid Illharjen kokar ihop deras vad man måste fatta som gemensamma story samtidigt som hon är uppåt i humöret dagen efter.
MH har ingen direkt konflikt med Tove och jag ser inte hur det på hennes initiativ skulle bli slagsmål med Tove i lägenheten.
Så initativtagare till våldet är JJ och frågan är då vid vilken tid MH kommer in i badrummet. Enligt JJ går MH in först har jag förstått det som?
Hur ska man fastställa den uppgiften?
Läget är ju sådant att Maja och Johanna säger emot varandra, och det finns ingen teknisk bevisning som styrker den ena eller den andra utsagan. Båda tjejerna har ljugit en hel del och vi vet att Johanna fortfarande ljuger om vissa saker, särskilt när det gäller just händelserna kring strypningen.
Det gör att domstolen inte kan ta någon av tjejernas utsagor för mer trovärdig än den andra. Det är också därför som vissa mördare går fria. Man vet att minst en av två personer har begått ett mord, men man kan inte bevisa att det var den ena eller den andra eller ens bägge gemensamt. Därför kan ingen av dem fällas. Det har hänt och det lär nog tyvärr hända igen.
I detta fallet säger Maja att Johanna har erkänt mordet för henne, och Johanna påstår att Maja var delaktig. Bevisen mot Johanna i kombination med hennes eget medgivande av händelseförloppet är övertygande, men mot Maja finns inga bevis. Det som Johanna och Maja säger om Majas eventuella deltagande kan inte fasttällas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Jag kan tänka mig att MH fortfarande kan ljuga om att hon minst bevittnade våldet och kanske ljuger då om sömn för att slippa typ ”medhjälp till mord”.
Och frågan är då om hon skulle kunna dra en annan story som är mer sanningsenlig eller rimlig eller om hon liksom blir dömd hur man än vänder och vrider på detta?
Vad för bevis behöver tillkomma, eller falla bort, för att hon ska gå fri i hovrätten?
Och nästa fråga, är det rimligt att hovrätten gör exakt samma bedömning som tingsrätten med de bevis som ligger till hands?
Det behöver varken tillkomma eller falla bort några bevis för att Maja skall gå fri i hovrätten. Det blev mycket tydligt i intervjun med tingsrättens domaren, där han på flera punkter medger att det finns tvivel kring Majas medverkan.
Det var inte ens rimligt att tingsrätten gjorde den bedömning de gjorde. Återigen så framgick det med pinsam tydlighet i intervjun med domaren.
Däremot så kommer helt säkert Majas advokat att se till att hovrätten kommer att få sig till livs en betydligt mer detaljerad bild av framförallt de kända tidpunkterna samt hur lång tid olika saker kan förväntas ha tagit. Han kommer helt säkert också att vara extremt tydlig med att en rörelseregistrering i en telefon inte bevisar någonting om huruvida en viss person varit vaken eller inte.
Det kan också vara så att Majas advokat väljer att ge rätten en tydligare bild och förståelse av hurdan Maja är som person, vilka eventuella kognitiva svårigheter hon har, just när det kommer till det här med att sortera, att minnas förlopp och i vilken ordning saker och ting skett, och när. Kanske får vi se någon läkare som har vårdat Maja som vittnar om detta.
Jag är inte alls främmande för att Maja i viss utrstäckning låter sig ledas av förhörsledarna och deras insinuanta frågor, lite på samma vis som Tomas Quick gjorde, aka Sture Bergwall, även om i betydligt mindre omfattning så klart.