2023-05-06, 16:35
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Jag undrar en sak. Säg hypotetiskt att det skulle spelas in ett sista avsnitt där alla deltagarna ses igen och där uppstår en chans att fråga precis vad som helst till vilken deltagare som helst. Vad skulle ni vilja fråga? Edit: och till vem?

Hur blir man så modig?
Vad fick dig att söka?
Var det värt att medverka i programmet, så här i efterhand? Övervägde det positiva?
Skulle du/ni göra om det om ni fick chansen?
Tycker du/ni att paren var bra matchade?

Tack för att du delar med dig i tråden, det är roligt!
Citera
2023-05-06, 16:54
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag saknar Hatters analys för veckan!

Ja, saknar också.

Du är väl inte sjuk hatter?
Citera
2023-05-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Jag undrar en sak. Säg hypotetiskt att det skulle spelas in ett sista avsnitt där alla deltagarna ses igen och där uppstår en chans att fråga precis vad som helst till vilken deltagare som helst. Vad skulle ni vilja fråga? Edit: och till vem?

Jag skulle vilja fråga varenda en:
- Varför är ni så extremt dumma i huvudet att ni söker till det här programmet där ni går med på att gifta er lagligt dessutom, vilket man inte gör i de utländska versionerna? Sedan sitter ni i tv och kan inte uppföra er mot er partner, en del av er utsätter partnern för ren och skär misshandel/trakasserier. Sedan gråter ni ut på instagram och media om allt "hat" ni får. Har ni inte sett hur oseriös den här produktionen är? Hur oseriösa och slumpvisa matchningar är? Varför utsätter ni era familjer och släktingar för ett sånt här påhitt. Har ni ingen självrespekt? Det här programmet behöver läggas ner, folk far illa. Och till Alexander undrar jag: Tycker du verkligen att det är seriöst att på ditt instagram försöka få fler att söka till programmet när vi vet hur dåligt det gick för dig? Uppmana folk att gå i terapi istället.
Citera
2023-05-06, 17:04
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
- Varför är ni så extremt dumma i huvudet att ni söker till det här programmet där ni går med på att gifta er lagligt dessutom, vilket man inte gör i de utländska versionerna? Sedan sitter ni i tv och kan inte uppföra er mot er partner, en del av er utsätter partnern för ren och skär misshandel/trakasserier. Sedan gråter ni ut på instagram och media om allt "hat" ni får. Har ni inte sett hur oseriös den här produktionen är? Hur oseriösa och slumpvisa matchningar är? Varför utsätter ni era familjer och släktingar för ett sånt här påhitt. Har ni ingen självrespekt? Det här programmet behöver läggas ner, folk far illa. Och till Alexander undrar jag: Tycker du verkligen att det är seriöst att på ditt instagram försöka få fler att söka till programmet när vi vet hur dåligt det gick för dig? Uppmana folk att gå i terapi istället.

I den amerikanska versionen måste de söka skilsmässa om de inte vill fortsätta. I vilket land blir de inte lagligt gifta?
Citera
2023-05-06, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
I den amerikanska versionen måste de söka skilsmässa om de inte vill fortsätta. I vilket land blir de inte lagligt gifta?

Såg det nu. I brittiska och Australiensiska versionen är de inte gifta: https://www.hellomagazine.com/film/20220905150137/mafs-uk-are-the-marriages-legally-binding/

Jag skulle aldrig gå med på ett lagligt bindande avtal med en total främling. Men som sagt, Sverige är fullt av snälla idioter som "tror" på Bohms och Kalles idé om kärlek.
Citera
2023-05-06, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Det har visat sig att adoptivföräldrar ofta älskar barnen med samma styrka som om de vore biologiska.
Däremot är det väldigt problematiskt att de nämner adoption så lättvindigt då media fullständigt svämmat över av historier om adopterade barns trauma och mående och deras biologiska föräldrars berättelser om hur de tvingats, mutats och lurats till att lämna bort barnen. Det är oftast inga "gatubarn" som blir adopterade. Det kan inte ha gått någon, allra minst GVFÖ:s experter, förbi att det ofta inte rör sig om några solskenshistorier.

Jag tar inte här ställning emot adoptioner, det finns verkligen tillfällen då det är lyckligt och nödvändigt, som med barn vars föräldrar dött eller är nere i gravt missbruk, men rör det sig tex om fattigdom eller annat bör faktiskt hjälpen vara att lösa så familjen kan leva tillsammans- inte separera barn och föräldrar som älskar varandra.

Att vilja/kunna eller inte vilja/kunna få barn är troligtvis ett förhållandes absolut största dealbreaker. Det är sådant hån mot både Alex och Lina att använda dem som försöksdjur i ett sådant experiment!

Jag tänkte också ur barnens perspektiv då jag känner flera adopterade och har följt med i debatten om hur viktigt det är både för adoptivbarn och donatorbarn att förstå och ha kontakt med sina biologiska släktingar. Alltså jag menade inte att säga att det ska förbjudas utan bara att det inte är nån liten bagatell varken etiskt, praktiskt eller känslomässigt. Och det är en naturlig drift att vilja få barn som man är släkt med. Sen går inte det för alla men konstigt att sätta ihop ett par i detta program där den ena redan från start säger att hon inte tror att hon kan. Dessutom lät det inte ens som att det är något hon vill och då undrar jag hur dom har intervjuat och screenat i förväg, antingen väldigt slarvigt eller så skiter ”experterna” i såna viktiga frågor och tycker att deltagarna får ”modernisera sig”, att det inte borde vara så viktigt.
Senast redigerad av Undringar 2023-05-06 kl. 19:37.
Citera
2023-05-06, 19:19
Avslutad
Citat:

Word på den, alltihop. ”Experterna” upprepar precis som deltagarna att dom som sökt är ”modiga” och att man därför inte får tycka något annat om deras beteende mot sina partners än ”kärlek, wow, åh, vad modigt”. Jag tycker inte det är modigt. Jag tänker att antingen vill dom bli tv-kändisar, vilket det ser ut som om man kollar in deras instagramsidor, eller så är det snarare lite bekvämt att bara få någon serverad. Jag tycker det är modigare att helt själv göra hela jobbet med att få kontakt med och göra bra intryck på en främling och försöka med sin charm, sociala kompetens osv att lära känna personen och utveckla vänskap och kärlek och sen våga ta stegen som kan leda till giftermål till slut. Här hoppar dom ju över alltihop och blir bara serverade en äkta maka/make på ett bröllop och är sedan uppbackade av ”experter” under 6 veckor som kommer göra allt i sin makt för att övertala partnern att inte göra slut och ge dig en chans, helst för alltid. Och eftersom programmet sänts i många säsonger och track-recordet är ute vilka slags personer dom brukar casta så tycker jag att det är en stor risk att ta, då dom inte ens letar efter någon du passar med utan någon du är fundamentalt olik.
Citera
2023-05-06, 19:21
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Även om dom sagt i media att dom står över såna här kommentarer så postade Arvid ett inlägg på instagram om att han känt sig nere och missförstådd av det. Eftersom du vurmar så för programmets alla mobbare genom åren och att man inte får kritisera vissa kan du väl lägga av med detta. Och vilka var det som härjade om ”förtal” innan? Vissa av dom har själva skrivit liknande kommentarer om Arvid och hans mormor. På tal om ”tröttsamt att läsa”, kan ni lägga ner det här elaka drevet? Det är en kvinna som funnits för honom hela barndomen och varit hans trygga punkt. Jävligt elakt att hålla på och skriva att hon är pervers och insinuera om incest.
Enda gången man kan få respons är när du ska dra upp gränser

Vad bra att Arvid rannsakar sig säger jag
Att gå från tankar till handling är två olika saker, vi skojar över hur något ser ut, inte hur det är, sluta ta andra på blodigt allvar, ta dig själv på allvar istället

Om folk envisas med att dreva om hur speciell Arvids mormor är ur positiv synvinkel kommer det provocera fram gensar hur speciell hon är ur negativ synvinkel
Citera
2023-05-06, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Enda gången man kan få respons är när du ska dra upp gränser

Vad bra att Arvid rannsakar sig säger jag
Att gå från tankar till handling är två olika saker, vi skojar över hur något ser ut, inte hur det är, sluta ta andra på blodigt allvar, ta dig själv på allvar istället

Om folk envisas med att dreva om hur speciell Arvids mormor är ur positiv synvinkel kommer det provocera fram gensar hur speciell hon är ur negativ synvinkel

Jag skrev att han själv skrivit ett inlägg om att han mått dåligt över folks kommentarer. Jag ser att du verkar ha svårt att tolka vad man skriver, vem som åsyftas osv. Ja jag ser en massa text för textens skull när du skriver men precis som att du tycker att det jag skriver är ointressant så känner jag likadant för dina långa inlägg. Det är därför jag inte ger så mycket respons.
Citera
2023-05-06, 21:41
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jag skrev att han själv skrivit ett inlägg om att han mått dåligt över folks kommentarer. Jag ser att du verkar ha svårt att tolka vad man skriver, vem som åsyftas osv. Ja jag ser en massa text för textens skull när du skriver men precis som att du tycker att det jag skriver är ointressant så känner jag likadant för dina långa inlägg. Det är därför jag inte ger så mycket respons.
Det var humor iaf, att repliken kom när jag skrev mitt kortaste inlägg
sedan det där inlägget jag satte en . (punkt) i.
Om du tycker att mina inlägg är långa så har du inte läst hatters

Jag tycker inte att det du skriver är ointressant, jag gillar att läsa alla inlägg som har det där oerfterhärmeliga kvinnliga perspektivet, 99 % av mina svarinlägg (1 % till August) går till olika kvinner i tråden

Inga problem med läsförståelsen, men det är ju din emapti med hans mående som i sin tur dina gränser mot mig härstammar ur så du kan inte trolla bort dig själv ur det här.

Du kan ju inte veta säkert att han mår dåligt över flashback, eller att det ens handlar om frågan
mormorsotukt bu eller bä?, och jag hoppas att han slår en pling till mormor så hon kan hålla en kurs för honom i hur man blir hårdhudad mot vildhjärner på internet & skrattar bort problemen ända in i skyttegraven

Jag skrev fel
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
det skulle stå dubbel positiv bemärkelse
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-05-06 kl. 21:44.
Citera
2023-05-06, 21:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Såg det nu. I brittiska och Australiensiska versionen är de inte gifta: https://www.hellomagazine.com/film/20220905150137/mafs-uk-are-the-marriages-legally-binding/

Jag skulle aldrig gå med på ett lagligt bindande avtal med en total främling. Men som sagt, Sverige är fullt av snälla idioter som "tror" på Bohms och Kalles idé om kärlek.

Nej känns idiotiskt. Kan vara något i just brittiska och Australien versioner som juridiskt inte gör det möjligt där.

I Sverige är det också tveksamt. Kyrkan och därmed Gud kan nog säga att det fanns ingen riktig fri vilja och riktig kärlek här därav inte giltigt enligt kyrkan.

För Sverige skulle man kunna dra det juridiskt för att se om detta med fri vilja fanns.
Citera
2023-05-06, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Michalishenko
Du vet väl att "rak och ärlig" är en diplomatisk omskrivning för "socialt inkompetent" ?
socialt kompetent är en omskrivning för feg och slingrig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in