2023-05-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
JJs försvar däremot är ju körda såklart. Det här med en alternativ rättsläkare är den enda chansen men dömt att misslyckas.

Det tror jag nog inte. Jansson har blivit utsatt för ett antisemitiskt rättstatsövergrepp och kommer rimligen att frias i högsta domstol.
Citera
2023-05-06, 14:09
Medlem
Lahanj och hans pappa gjorde hemgjord yoghurt och stod i köket när de hörde det. Lahanj
gick direkt till ytterdörren och tittade ut i kikhålet men såg ingen i trapphuset. Han fortsatte
sedan med att gå ut och upp till Johannas dörr och ringde på två gånger och ingen öppnade.
Under tiden han stod där lät det som att någon sparkade i väggen i badrummet men när ingen öppnade gick han tillbaka ner till sin lägenhet.

Lahanj och pappan ville då kolla vad som hänt och gick därför ut i trapphuset. Pappan
väntade kvar vid ytterdörren. Lahanj gick ensam uppför trappan och ringde på dörrklockan
till Johannas lägenhet men det var ingen som kom och öppnade. Lahanj sade att när han stod
utanför Johannas lägenhet så hörde han något som han uppfattade som sparkar i väggen på
toan inne i lägenheten.
På fråga varför han tror att det kom från toan så beskriver Lahanj att
ljudet av sparkar kom precis till vänster om Johannas ytterdörr och Lahanj känner till ungefär
hur lägenheten ser ut eftersom han tidigare har varit på en visning av lägenheten och han vet
att toaletten ligger precis till vänster när man kommer in i lägenheten.

Lahanj sade att det var mer än fem sparkar och att han ringde på dörrklockan två gånger men
det var ingen som kom och öppnade. På fråga så sade Lahanj att han hörde inga röster eller
andra ljud inifrån Johannas lägenhet det var bara sparkarna i väggen som han hörde.
Citera
2023-05-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men de har väl inte kollat i grannens mobil öht?

Sorry menade tjejernas mobiler. Nej precis.
Citera
2023-05-06, 14:11
Medlem
Citat:
Men du har ju just själv citerat att en del av deras uppdrag är att "granska myndigheter, organisationer och företag som har inflytande på beslut som rör medborgarna."

Domar är offentliga handlingar, och vi, allmänheten har självklart möjlighet att granska en dom.

Att granska myndigheter betyder att man granskar en myndighet på vilket sätt den arbetar och inte ett vittne som vittnar i en rättegång i ett mord då har det gått lite väl för långt tycker jag.

Jag vet om att domar är offentliga handlingar.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-05-06 kl. 14:16.
Citera
2023-05-06, 14:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
P4 Jönköping har bevakat fallet redan från början. De har gjort flera inslag även på mer detaljnivå som tex vad FL använde för strategier. Det är väl självklart att de läst FUP om nu t o m GW gjort det. ..Och tidslinjen håller ju inte med tiden 02.41. Då tre mobiler strax efter 02.47 lämnar Sorgatan. Det är ju naturligt journalisterna granskar detta. Att granska makten är ju centrali för journalistiken och där ingår ju även domstolarna.

Ja, vad kan vara viktigare liksom?

Det handlar ju om att ett demokratiskt samhälle ska vara transparent och vi alla ska ha insyn i/se hur våra medborgerliga rättigheter/skyldigheter tas till rätta.
Citera
2023-05-06, 14:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Att granska myndigheter betyder att man granskar en myndighet på vilket sätt den arbetar och inte ett vittne som vittnar i en rättegång i ett mord då har det gått lite väl för långt tycker jag.

Men nu är det inte vittnet man granskar, inte alls.

Det är rättens beslut; att det är 02:40 som är en mordtid, trots att åklagaren hävdar en annan tid, strax efter 02:30.

Grannen är det ingen som lägger skuld på.
Det är inte hans uppgift tt ta reda på sådant som borde ligga på åklagarens/utredningens bord. Och rättens sak att vara försiktig med helt obekräftade tidsuppgifter som inte går ihop med åklagarens.

Grannen är en sådan granne jag önskar mig. Hjälpsam, ärlig och noggrann.

Han gör sitt yttersta, och hans vittnesmål är absolut mycket, mycket viktigt. Han är ett nyckelvittne, och hos grannarna (pappan också) finns mer att hämta. De har sina vittnesmål som kan deltaljgranskas förutom mobilerna. Det är inte de själva som ska sitta och försöka lista ut vilken tid de var hos JJ, det är ju inget man lätt kan göra som man inte vet hur man t ex tömmer en mobil.
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-06 kl. 14:21.
Citera
2023-05-06, 14:21
Medlem
Citat:
Men nu är det inte vittnet man granskar, inte alls.

Det är rättens beslut; att det är 02:40 som är en mordtid, trots att åklagaren hävdar en annan tid, strax efter 02:30.

Grannen är det ingen som lägger skuld på.
Det är inte hans uppgift tt ta reda på sådant som borde ligga på åklagarens/utredningens bord. Och rättens sak att vara försiktig med helt obekräftade tidsuppgifter som inte går ihop med åklagarens.

Det är väl grannen som har blivit granskad med hans mobiltelefon. Hur kunde i så fall P4 Jönköping Sveriges radio veta om när grannen lämnade sin lägenhet och påbörjade steg ut till bilen?
Kl 02.45.39 skulle han påbörja stegen ut till bilen.
Citera
2023-05-06, 14:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det är väl grannen som har blivit granskad med hans mobiltelefon. Hur kunde i så fall P4 Jönköping Sveriges radio veta om när grannen lämnade sin lägenhet och påbörjade steg ut till bilen?
Kl 02.45.39 skulle han påbörja stegen ut till bilen.

Nej, de granskar inte honom.

De ifrågasätter inte honom, utan visar på att svaren finns i hans berättele, i hans mobil och tidpunkten som man som vittne kan (och borde kanske?) finnas i en utredning.

Jag kan inte tänka mig att grannen för sitt liv skulle tro att hela avgörandet för vilken tidpunkt Tove blev mördad skulle ligga på den här tiden. Vem som helst skulle vara säker på att det är åklagarens utredning (han sätter ju dessutom en tid: 02:30 i rätten för alla att höra, inte bara en gång) som kommer att ligga för grund till tiden för brottet.
Citera
2023-05-06, 14:28
Medlem
Citat:
Det är inte de själva som ska sitta och försöka lista ut vilken tid de var hos JJ, det är ju inget man lätt kan göra som man inte vet hur man t ex tömmer en mobil.

Om mordet överhuvudtaget begicks hos JJ. Man ska också tänka på att det kan vara en iscensatt handling för att dölja att mordet har utförts på en annan plats. Det är därför inte något stämmer överens vad gäller tiderna.
Citera
2023-05-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja nu återstår bara för dem att testa dörrklockan där.

Precis! Även hur högt en duns kan låta i sidled? Ljud från golvet ovanför låter ofta tydligare.

Hur lättväckt någon är varierar. De finns ju de som tex inte alltid vaknar av larmet på mobilen eller möjligen registrerar det men stänger av ljudet i sömnen
Citera
2023-05-06, 14:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Precis! Även hur högt en duns kan låta i sidled? Ljud från golvet ovanför låter ofta tydligare.

Hur lättväckt någon är varierar. De finns ju de som tex inte alltid vaknar av larmet på mobilen eller möjligen registrerar det men stänger av ljudet i sömnen

Exakt.

Vet själv att ljud som slås i golvet, hörs mer neråt än i sidled. Skulle tippa att det nya försvaret kommer att göra sådana test. Fråg är bara om det är nya hyresgäster i lgh?
Citera
2023-05-06, 14:48
Medlem
Hur jag än försöker tänka mig tiden för TTs död, så hamnar jag inte alls där åklagaren, rätten och grannen menar att mordet skedde, vid 02.43. Det är alldeles för snävt om tid att hinna med allt annat roddande runt om.

Nu är jag inte alls så bra på att i minnet hålla koll på tiderna men vet att MHs mobil rörde sig både 02.19 och 02.43. (Rätta mig om jag har fel).

Om MH var delaktig i att hålla fast TTs armar så tänker jag att det var just 02.19 som MH var JJ behjälplig att hålla fast, men jag börjar bli lite osäker på det. I så fall hade nog JJ redan hållit på ett tag.

Om MH INTE deltog så kan hon ha gjort vad tusan som helt vid den tiden, druckit vatten i köket kanske? Däremot var hon klarvaken 02.43, det är jag övertygad om. Hon hörde allt.

Att trion umgicks i nästan 45 minuter i lägeheten innan mordet skedde är i mina ögon osannolik. Grannens tidsuppgift måste vara fel, tror att allt skedde ca 15-20 minuter tidigare då han hörde dunsarna. Första höga dunsen tror jag skedde när TT fälldes av JJ. De övriga dunsarna kom från TT då hon slet som ett djur för att komma loss.
Senast redigerad av zilvereko 2023-05-06 kl. 14:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in