Citat:
Ursprungligen postat av
sheforest
Om det hade varit Uppdrag Granskning, och inte SR P4 Jönköping, som gått ut med nyheten om grannens app-aktivitet, hade du då varit lika frågande? Mediers roll är att granska och kontrollera makten och makthavare, det är alltså inte alls konstigt att SR P4 Jönköping lägger sig i.
Uppdrag Granskning har jag sett på enda sedan starten så de vet jag att de har sina rättigheter att göra så. Men att sedan P4 Jönköping Sveriges radio också ska lägga sig i har jag svårt för att acceptera. Kan de verkligen ha rättigheterna att göra så? Sveriges radio är liksom inte någon granskningsverksamhet. Det hör till polisens arbete att utreda ett fall och inte radions.
Vad sysslar Sveriges radio med kan man verkligen undra.
Om Sveriges radio gällande granskning.
Citat
I sändningstillståndet står att Sveriges Radio “ska bedriva ljudradioverksamhet i allmänhetens tjänst och att verksamheten ska präglas av oberoende och stark integritet och bedrivas självständigt i förhållande till ekonomiska, politiska och andra intressen.”
Citat
Sändningstillståndet är uppdelat i några olika delar.
Citat
Nyhetsuppdraget
Sveriges Radios nyhetsverksamhet ska bedrivas så att en mångfald i nyhetsurval, analyser och kommentarer kommer till uttryck i olika program. Vi ska också stimulera till debatt och belysa händelser i Sverige och världen, samt granska myndigheter, organisationer och företag som har inflytande på beslut som rör medborgarna.
https://sverigesradio.se/artikel/vart-uppdrag
Det som står om att granska myndigheter, organisationer och företag som har inflytande på beslut som rör medborgarna, men vad kommer det ifrån att granska ett vittnes mobiltelefon i ett mordfall?