2023-05-05, 15:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Håller med. Jag tror ärligt talat detta är det enda alternativet, för GM att få ett grepp om LJ:s ålder (kanske även färg på jackan), om han nu inte såg LJ i ögonvrån när han var i stånd att korsa Luntmakargatan (vilket inte vore så konstigt, då man får anta att GM såg sig snabbt i båda riktningarna innan han korsade gatan för eventuell biltrafik?). Som du påpekar kan LJ mycket väl ha vänt sig om (omkring Kulturhusets vägg) och kikat mot brottsplatsen, GM kan "passande" nog ha stannat till vid andra trappavsatsen, sett LJ lite från sidan, kanske var LJ i färd med att vända ansiktet mot trappan också och GM var slukad av mörkret.

Det är ganska uppenbart att LJ står bakom baracken så att GM inte kan se honom om GM utan uppgift kollat vänster-höger. Det märker vi på LJ:s beskrivning, samt bilderna från rekonstruktionen.

Ytterligare stöd ges av att LJ kollar mot ljudet av stegen och följer mannen med blicken när han blir synlig - konstant snett bakifrån vilket visar att SE är gömd bakom baracken.
Citera
2023-05-05, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är ganska uppenbart att LJ står bakom baracken så att GM inte kan se honom om GM utan uppgift kollat vänster-höger. Det märker vi på LJ:s beskrivning, samt bilderna från rekonstruktionen.

Ytterligare stöd ges av att LJ kollar mot ljudet av stegen och följer mannen med blicken när han blir synlig - konstant snett bakifrån vilket visar att SE är gömd bakom baracken.

Ja, det är ju så jag har tänkt också. Ett alternativ är som sagt om gm stannat snabbt vid andra trappavsatsen och kikat mot LJ. Jag tror som sagt det är omöjligt för gm; att från trappkrönet avgöra kön, ålder och färg på kläderna på LJ. Oavsett vem gm var - möjligen om han slet upp en kikare uppe på krönet. Men, finns inget stöd i utredningsmatrialet om att gm bar omkring på en kikare.
Citera
2023-05-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ja, det är ju så jag har tänkt också. Ett alternativ är som sagt om gm stannat snabbt vid andra trappavsatsen och kikat mot LJ. Jag tror som sagt det är omöjligt för gm; att från trappkrönet avgöra kön, ålder och färg på kläderna på LJ. Oavsett vem gm var - möjligen om han slet upp en kikare uppe på krönet. Men, finns inget stöd i utredningsmatrialet om att gm bar omkring på en kikare.
Vad gör du den bedömningen utifrån?
Citera
2023-05-05, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vad gör du den bedömningen utifrån?

Egna besök på mordplatsen vid Tunnelgatan/Sveavägen och i trappan och på trappkrönet (förvisso i modern tid) sena kvällar. Och givetvis foton.
Citera
2023-05-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet inte när han lämnar moderaterna, men kommunfullmäktige lämnar han väl i april 1984 och boten får han i juli samma år. Därefter påbörjar han dessa överklaganden med hjälp av föreningen. Avgörandet i hovrätten kommer mars 1986.

Föreningen finns inte så mycket längre tid än dessa år.

Jag vet inte om han hänger med nån, men medlem måste han varit.
Hade du nån adress till SE sommarstuga på muskö
Citera
2023-05-05, 18:12
Medlem
Citat:
Egna besök på mordplatsen vid Tunnelgatan/Sveavägen och i trappan och på trappkrönet (förvisso i modern tid) sena kvällar. Och givetvis foton.
Foton helt värdelöst.

När jag var där var sikten och avståndet mycket närmare än intrycket från foton.

Blev tydligt att man kan uppfatta en färg på en jacka.
Citera
2023-05-05, 18:16
Avslutad
Citat:
Foton helt värdelöst.

När jag var där var sikten och avståndet mycket närmare än intrycket från foton.

Blev tydligt att man kan uppfatta en färg på en jacka.

Då har vi olika upplevelser. Jag uppfattade bara mörka plagg, inte mörkblå, kunde definitivt inte avgöra ålder. Foton i hög upplösning från 1986 är så klart intressanta, men man bör ha upplevt det på plats.
Citera
2023-05-05, 20:10
Medlem
Citat:
Då har vi olika upplevelser. Jag uppfattade bara mörka plagg, inte mörkblå, kunde definitivt inte avgöra ålder. Foton i hög upplösning från 1986 är så klart intressanta, men man bör ha upplevt det på plats.
Nej ålder är en utmaning. Står han i klotlampans sken tror jag att färgen får att känna igen.

Vi pratar från trappkrönet
Citera
2023-05-05, 20:27
Avslutad
Citat:
Nej ålder är en utmaning. Står han i klotlampans sken tror jag att färgen får att känna igen.

Vi pratar från trappkrönet

Ja, möjligt att du har rätt gällande skenet. Jag har bara stått vid krönet en kväll ska sägas, man kanske skulle prova igen någon sen kväll.
Citera
2023-05-05, 21:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
1. Vid vilken tidpunkt (t.ex. klockslag, eller antal sekunder efter skotten) menar SE att den här iakttagelsen skall ha gjorts?

2. Exakt på vilken plats i gränden skall den här iakttagne mannen enligt SE ha befunnit sig?
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
1, Oklart.

2, Mot kulturhusets upplysta vägg.
//
Så det är fortfarande oklart vid vilken tidpunkt SE menar att han skall ha sett grändmannen mot den upplysta väggen på det sk. kulturhuset. Och lika oklart är det nu alltså på vilket ställe eller vid vilken "position" den här påstådde mördaren skall ha befunnit sig i SE:s berättelse(r).
Senast redigerad av Draifos 2023-05-05 kl. 21:50.
Citera
2023-05-06, 06:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
https://ibb.co/BNHZ2JN

Tack.

Stugan såldes hösten 1978, så tidpunkt stämmer inte. Därför finns kanske anledning till viss tveksamhet även gällande andra omständigheter, om än det inträffat någon slags olycka.

Om sådan skett vid stugan så har den i sådana fall inte påverkat inkomsten som är intakt 1979. Det är därefter den dalar kraftigt.

Han har knappast målat om huset i Täby 1979. Och inte deltagit i bygget?

Den extra höga inkomsten 1978 torde bero på försäljningen.
Citera
2023-05-06, 06:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Och lika oklart är det nu alltså på vilket ställe eller vid vilken "position" den här påstådde mördaren skall ha befunnit sig i SE:s berättelse(r).

Vad är så ofantligt oklart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in