2023-05-05, 21:52
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det verkar vara "upplevelseturismen" som sliter på mark och i luft. Naturslitage kontra renskötsel. Det handlar förstås om volym. Trängda och stressade invånare söker sig till fjället för lugn och ro och för de vackra vidderna. Men på fjället stressar dem nu i sin tur renarna.

Jag tyckte det var intressant att fjällstugorna tidigare verkar ha varit byggda för fler än de egentligen kunnat husera. Lite som att hälften inte kommer istället för 5%.

https://www.dn.se/insidan/samer-nya-trender-i-fjallturismen-stressar-renarna/

Fast hur mycket kan några tusen turister om året slita på en tredjedel av Sveriges yta? Hur mycket sliter inte tiotusentals renar på samma yta i så fall?
Citera
2023-05-05, 22:00
Avslutad
Vi sponsrar ju samerna, varför kan de inte ge något tillbaka?
Citera
2023-05-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Alla som vuxit upp tillsammans med samer vet att detta handlar om mer pengar. Det finns inga som skräpar ned och förstör naturen så mycket som rennäringen. De kör ATV överallt, övergångar på myr kan bli 100-tals breda av ATV-spår. Att påstå att turismen som går på gamla stigar förstör betet är löjeväckande. i tillägg är det inte samernas mark.
Turismen är värt stora belopp och rendriftssamerna känner gott till det faktumet.
Nu blir jag lite ledsen,
ja, ja, jag är ingrodd stockholmska.

Vad hände med hundspann och sånt?

Sen såg jag en same på tv häromkvällen, kan ha varit på nyheterna. Han var iklädd full same-mundering.
--Det har han bara för att det är tv nu, sa mannen som stod jämte mig.
Jag hade inte tid att fråga om det då, men jag tyckte det verkade märkligt. Är det som om en dalkarl promt skulle bära hembygdsdräkt så fort han är med i tv?
Citera
2023-05-05, 22:14
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jag vandrade en del i fjällen med mina föräldrar på 80- 90-talen och det fanns inget skräp på fjällen.
Det är ju den tiden då det fortfarande var folktomt på fjällen, även under högsäsong.

2020 och framåt skulle plötsligt "alla" hemestra och utforska Sverige som om det vore 1950. Folk överallt... då tar man med sig sina beteenden från hemorten och slänger skräp över axeln och skiter mitt på stigen.
Citera
2023-05-05, 22:47
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Nu blir jag lite ledsen,
ja, ja, jag är ingrodd stockholmska.

Vad hände med hundspann och sånt?

Sen såg jag en same på tv häromkvällen, kan ha varit på nyheterna. Han var iklädd full same-mundering.
--Det har han bara för att det är tv nu, sa mannen som stod jämte mig.
Jag hade inte tid att fråga om det då, men jag tyckte det verkade märkligt. Är det som om en dalkarl promt skulle bära hembygdsdräkt så fort han är med i tv?

Så är det - så fort TV och media är i samemarker och deras sameting och filmar så blir narrativet- och agendan att dessa skall iklädas deras "nationaldräkt". Självklart har de inte dessa på sig till vardags och/eller när de vallar sina rendjävlar! Ren propaganda, alltså!
Citera
2023-05-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så är det - så fort TV och media är i samemarker och deras sameting och filmar så blir narrativet- och agendan att dessa skall iklädas deras "nationaldräkt". Självklart har de inte dessa på sig till vardags och/eller när de vallar sina rendjävlar! Ren propaganda, alltså!
Misstänkte det.
Dräkten såg alldeles för ren ut för att på riktigt bäras av någon med utomhusarbete.
Citera
2023-05-05, 23:05
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nja, "urbefolkning" torde vara upp till debatt...

Absolut, men det är ju så pk-isterna till varje pris vill benämna dem.
Citera
2023-05-05, 23:23
Medlem
vitvalens avatar
Kan man inte bara ge dem 1/3 av Lappland som ett eget land och låta det stanna där. Gör vad ni vill och bygg ert samhälle där. Skapa egna lagar, eget land och eget samhälle. Utan stöd av våra skattepengar.
Citera
2023-05-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
I 130 år har STF hyrt fjällstugor från länstyrelsen för att svenskar skall komma ut i naturen och fjällmiljö. Men nu är det slut med detta, de svenska samerna vill ha marken till sin rennäring och därmed avslutas det 130 år gamla sammarbetet med STF och därmed stängs fjällstugorna.

Rätt eller fel?

"– Vi pratar här om alla våra stugor och stationer i Jämtland Härjedalen utom Storulvån där vi äger marken själva. Det gör att det här blir väldigt stort, säger Maria Ros Hjelm, STF:s generalsekreterare till DN.

STF har haft verksamhet i de svenska fjällen i 130 år. Det nuvarande avtalet förhandlades om för 25 år sedan."

https://www.gp.se/nyheter/sverige/f%C3%B6r-m%C3%A5nga-turister-stf-s-fj%C3%A4llstugor-hotade-1.98791187

Fel fel fel. Lappjävlar!
Citera
2023-05-05, 23:32
Medlem
Benny98s avatar
2,6 miljoner övernattningar mindre. Ja, det blir nog turistnäringen glad åt. Samtidigt är det helt omöjligt att bedriva renskötsel i vissa fjällområden helt klart. Samerna gör sig inte populära, den saken är klar. Hoppas samerna får som de vill, det vill säga att stugorna läggs ner.
Citera
2023-05-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Absolut, men det är ju så pk-isterna till varje pris vill benämna dem.

Så är det - PK, i all sin fulhet, sätter agendan och narrativet kring det hela...
Citera
2023-05-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Kan man inte bara ge dem 1/3 av Lappland som ett eget land och låta det stanna där. Gör vad ni vill och bygg ert samhälle där. Skapa egna lagar, eget land och eget samhälle. Utan stöd av våra skattepengar.

Varför?

Skall detta även då gälla våra "nysvenskar"? Skall blattar och naggers få delar av Sverige? Det har de redan fått, iofs...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in