Citat:
Ursprungligen postat av
Durga
Varit och är mycket ute på fjället, men att vistas bland andra förtar ju hela upplevelsen och meningen med vistelsen.
Så från min horisont förstår jag inte företeelsen att behöva samlas i och kring stugor och stigar , är det inte det man vill komma bort ifrån !
Karta och kompass (ifall det blir dåligt väder) är vad som gäller för min del.
Turistleder i fjällen faller på sin egen orimlighet, rätt av samerna, dom som har noll koll kan stanna hemma.
Jag förstår hur du tänker. Du är erfaren. Men jag och mina kompisar var helt orefarna. Så vi vandrade utmed leden. Men valde att tälta ett par hundra meter från stugorna från Kläppen via Helags till Sylarna och allt ligger på lagom dagsetapper emellan.
Vi gick in i stugan vid Sylarna på kvällskvisten när vi kom dit, och såg folk sitta med vin. Såg väldigt gemytligt ut.
För mig tog det då emot att gå några hundra meter mot Sylarna (fjället alltså) och resa tältet.
Och det var kallt trots att det var i september. 0-gradigt med snöfall. Kallt i tältet, så kallt att mitt spritkök funkade riktigt dåligt. Polarna hade gasvarianten till Trangiaköket och de kunde laga mat.
Jag hade också Trangiakök men med rödsprit kunde jag inte koka mat. Spriten brann ut innan jag kunde koka upp. Djävla misär för mig.
Allt hade funkat så bra i 15-20 graders värme hemma i Stockholm när jag testade bara dagar innan. Men vid 0 grader är det helt andra förutsättningar. Och diska i det närmaste nollgradiga bäckarna gick inte heller.
Tur jag hade med knäckebröd.
Mina polare var mer hardcore än mig. Jag kände att det var fånigt att tälta ett par hundra meter från Sylarnas fjällstation i tält när det fanns värme och ljus inom räckhåll. Men de ville plåga sig själva så jag fick låta mig plågas med dem. Tänk varm stuga och vin istället för iskallt tält med iskallt fjällvatten. Viss skillnad.
Tillbaka till ämnet. Jag så inte en ren eller lapp-djävel under dessa dagar. Men våra samer med ca 1% lappblod är gnällspikar och kravmaskiner.
Staten borde bara trycka till: svenskar är viktigare än renar. Punkt.