2023-05-05, 11:54
Medlem
bengtochjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Mycket möjligt att det är ett svepskäl.

Träffar du på renar till fots ute på fjället sommartid är de inte ett dugg roade av människor. I övrigt är det ju som du säger - alltihop är lite märkligt.

Precis, det är inte alls så att renarna blir stressade av människor som vandrar till fots. Visst, det finns vissa fall där turister jagat ned kalvar i älvfåror, men det är ytterst sällan något sådant händer. Jag har hört talas om en sådan händelse under mina 30+ år här uppe i "norr"

Jag hoppas det kommer in en same i tråden som kan diskutera med oss, det vore intressant att få höra deras synsätt på detta.
Citera
2023-05-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtochjag
Precis, det är inte alls så att renarna blir stressade av människor som vandrar till fots. Visst, det finns vissa fall där turister jagat ned kalvar i älvfåror, men det är ytterst sällan något sådant händer. Jag har hört talas om en sådan händelse under mina 30+ år här uppe i "norr"

Jag hoppas det kommer in en same i tråden som kan diskutera med oss, det vore intressant att få höra deras synsätt på detta.

Beror nog på hur man definierar stress. Tycker själv man ofta upplever dem som tydligt störda även på riktigt långt avstånd i öppen terräng, det blir ett jäkla spring. Därmed inte sagt att jag bryr mig överdrivet, de är ju en slags husdjur och är förmodligen betydligt mindre stressade än kor och grisar...
Citera
2023-05-05, 12:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vilka är dessa skräpfolk (de som skräpar ner alltså)?
Tippar på att det INTE är stockholmare som sen barnsben fått lära sig "Håll Sverige rent". Den kampanjen hade sån effekt på mig som liten. Jag kan inte ens slänga bananskal i naturen. Har alltid en liten plastpåse med i fickan eller väskan.

Mao inte storstadsbor eller akademiker eller i övrigt utbildat folk... Och speciellt inte barnfamiljer där man ska sätta exempel för sina barn.
Citera
2023-05-05, 12:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtochjag
Ja det är vad jag tror också. Pengar är såklart en stor del i detta, dom kanske förväntar sig att STF höjer budet för att få fortsätta sin verksamhet? Alternativt att staten går in och pytsar in en summa pengar varje år.
Ah. Follow the money. Intressant. Alla verkar ju ha mindre pengar numera
- och det kanske är samma sak hos samerna. Kanske har deras bidrag sänkts nyligen?

Klart att det handlar om stålar. Renarna klarar ju tydligen av sameskrik och att att bli jagade av snöskotrar...

När höjde STF ersättningen sist?
Citera
2023-05-05, 12:11
Medlem
slutaletas avatar
Samerna vill ha sitt fjäll för sig själv och i grunden handlar det om pengar. Jakt, fiske och turism ska kontrolleras. Samebyarna är inte en by utan ett företag med vinstintresse. Namnet är rent bedrägeri tillsammans med dräkterna så blir det verkligen en charad.
Citera
2023-05-05, 12:15
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är väl bara ännu en del i den pågående utvecklingen i Sverige där vi ska skapa "raslagar" och lagstadgade rättigheter som bara gynnar en folkgrupp (samerna). Samma med Girjasdyngan och hela renmarksutredningen.

Förr kritiserade Sverige och svenskarna Sydafrika för deras apartheid och nu ska vi tydligen ha våran egen variant där samerna ska få det på ett sätt och alla andra svenskar på ett annat. Att ge samerna "hela" fjällkedjan och en hel del till känns ju jättelogiskt. Undrar när öborna ska få hela Stockholms skärgård och möjligheten att sparka ut alla som inte levt där sedan femtioelva generationer eller när södra Sverige ska få återgå till att bli en del av Danmark. Mycket som måsta fixas för att ställa allt till rätta som förändrats under tidens gång...

Man brukar ju lyckas med att ena ett land genom att skapa särbehandling och motsättningar människor emellan... Bra där!
Citera
2023-05-05, 12:16
Medlem
Är det ALLA stugor eller bara vissa? Samerna kan väl inte äga mark för 130 stugor?? I så fall är de ju kolonisatörer.
Annars bra förslag
Ps. Såg nu att det är JÄMTLAND det handlar om. Man måste väl kunna vandra där ändå-ellet kommer det ett samegäng på snöskotrar och jagar en! ?
De står väl inte över allemansrätten
Senast redigerad av popll 2023-05-05 kl. 12:19.
Citera
2023-05-05, 12:17
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
I 130 år har STF hyrt fjällstugor från länstyrelsen för att svenskar skall komma ut i naturen och fjällmiljö. Men nu är det slut med detta, de svenska samerna vill ha marken till sin rennäring och därmed avslutas det 130 år gamla sammarbetet med STF och därmed stängs fjällstugorna.

Rätt eller fel?

"– Vi pratar här om alla våra stugor och stationer i Jämtland Härjedalen utom Storulvån där vi äger marken själva. Det gör att det här blir väldigt stort, säger Maria Ros Hjelm, STF:s generalsekreterare till DN.

STF har haft verksamhet i de svenska fjällen i 130 år. Det nuvarande avtalet förhandlades om för 25 år sedan."

https://www.gp.se/nyheter/sverige/f%C3%B6r-m%C3%A5nga-turister-stf-s-fj%C3%A4llstugor-hotade-1.98791187

Bra! Långsiktigt är det är ingen mening med att göra fjällen mer lättåtkomlig för massturism. Slitaget, störningarna och det stilla lugnet går förlorat. Kungsleden räcker för fjällvandrare som behöver stugor.
Citera
2023-05-05, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
De vill inte att löje ska gå över naturen, så bör ju alla tänka om man tänker långsiktigt. Medans stadsbor säkerligen önskar att platta till vandringslederna så "miljö- och minsann CE-märkta" elsparkcyklar kan färdas där. Allt för att se den häärliga naturen och lägga upp bilder på tiktok

Det är dags att ta bort alla stenar från vandringslederna. Asjobbigt ju. När jag vandrade från Nikkalukta till Kebnekajse fjällstation studsade man runt som en studsboll på leden. Alldeles i onödan. Lägg några år på att rensa upp lederna så ökar komforten och attraktiviteten i vandring betydligt. Och sen önskar jag att de kunde fixa lite gräsmattor där man kan slå upp tält. Nu får man försöka slå ner tältpinnarna i lutande stenbackar, vilket sabbar sömnen pga taskig komfort.
Citera
2023-05-05, 12:18
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
I 130 år har STF hyrt fjällstugor från länstyrelsen för att svenskar skall komma ut i naturen och fjällmiljö. Men nu är det slut med detta, de svenska samerna vill ha marken till sin rennäring och därmed avslutas det 130 år gamla sammarbetet med STF och därmed stängs fjällstugorna.

Rätt eller fel?

"– Vi pratar här om alla våra stugor och stationer i Jämtland Härjedalen utom Storulvån där vi äger marken själva. Det gör att det här blir väldigt stort, säger Maria Ros Hjelm, STF:s generalsekreterare till DN.

STF har haft verksamhet i de svenska fjällen i 130 år. Det nuvarande avtalet förhandlades om för 25 år sedan."

https://www.gp.se/nyheter/sverige/f%C3%B6r-m%C3%A5nga-turister-stf-s-fj%C3%A4llstugor-hotade-1.98791187

Stuga vad är det för hitte på. Är du där för att vandra kan du väl dra med ett vettigt tält eller rent av hammock för ändamålet. Stoppar väl ingen riktig naturentusiast
Citera
2023-05-05, 12:18
Medlem
Mindbreaths avatar
Jag förstår samerna. Turister är jävla idioter, det går bra att skräpa ner och jävlas när man inte behöver se konsekvenserna sen. De som vill fjällvandra i framtiden får väl sova i tält?
Citera
2023-05-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Är TS inte läskunnig? Det står att avtalet ska förhandlas om. Det står inte att det är slut med samarbetet eller att stugorna ska stängas (även om det kanske såsmåningom blir resultatet av förhandlingen). Det rör dessutom bara Jämtland.

Det enda jag ogillar mer än samer är click baits och domedagsprofeter.

har du något att tänka med?
Detta kommer innebära slutet för dessa stugor, och detta är endast början. Samerna har nu fått ensam rätt till jakt o fiske https://www.jaktjournalen.se/staten-forlorade-samerna-far-ensamratt-till-jakt-och-fiske/

och de kommer köra bort de som inte betalar, dumjävel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in