2023-05-05, 10:17
Medlem
otellos avatar
Nedskräpning är ett stort problem, höj straffet för nedskräpning till dagsböter och fängelse.
Citera
2023-05-05, 10:23
Medlem
RickNesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
I 130 år har STF hyrt fjällstugor från länstyrelsen för att svenskar skall komma ut i naturen och fjällmiljö. Men nu är det slut med detta, de svenska samerna vill ha marken till sin rennäring och därmed avslutas det 130 år gamla sammarbetet med STF och därmed stängs fjällstugorna.

Rätt eller fel?

"– Vi pratar här om alla våra stugor och stationer i Jämtland Härjedalen utom Storulvån där vi äger marken själva. Det gör att det här blir väldigt stort, säger Maria Ros Hjelm, STF:s generalsekreterare till DN.

STF har haft verksamhet i de svenska fjällen i 130 år. Det nuvarande avtalet förhandlades om för 25 år sedan."

https://www.gp.se/nyheter/sverige/f%C3%B6r-m%C3%A5nga-turister-stf-s-fj%C3%A4llstugor-hotade-1.98791187

Är TS inte läskunnig? Det står att avtalet ska förhandlas om. Det står inte att det är slut med samarbetet eller att stugorna ska stängas (även om det kanske såsmåningom blir resultatet av förhandlingen). Det rör dessutom bara Jämtland.

Det enda jag ogillar mer än samer är click baits och domedagsprofeter.
Citera
2023-05-05, 10:30
Medlem
santos_devilles avatar
Jag tror samerna har glömt sången.

Det här är mitt land
Det här är mitt land
Från Ales stenar
Till norra Lappland
Citera
2023-05-05, 10:33
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Finns väl folk som säkert inte beter sig. Skräpar ner, slänger utrustning de inte orkar bära med tillbaka.

Den stora nedskräpningen av prylar/förpackningar/etc sker i närheten av fjällstationerna. Problemet längs med lederna är folk som inte gräver ner sin skit, de går tre meter från leden och sätter sig och krystar på marken, och lägger sedan en sten på skitpapperet. Detta gäller även naturliga rast- och tältplatser, bara att gå bakom en stor sten precis bredvid så hittar man avföring. Vidriga djur.

Ett problem för renskötseln är det givetvis inte utan detta är bara ännu ett sätt för samerna att utpressa centralmakten.
Citera
2023-05-05, 10:34
Medlem
halaltarzans avatar
Tja, drar man in miljarder till statskassan så kan man väl ställa krav kan jag tänka.......
Citera
2023-05-05, 10:34
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Finns väl folk som säkert inte beter sig. Skräpar ner, slänger utrustning de inte orkar bära med tillbaka. Vi såg under covid drivor avskrädesfolk som kom från Stockholm och svinade ner.

Exakt. Räcker att vandra lite på tex Kungsleden eller besöka stationen vid Kebnekaise för att se vilka otroliga mängder bajsfolk som lockas till naturen idag, bara för att förstöra den.

Förr var det människor som uppskattade och respekterade naturen som besökte den och dessa stugor, idag är andelen skräp människor mycket stor och växande.

Vet inte om samerna lyckats med detta men jag hejjar på dom.
Citera
2023-05-05, 10:35
Medlem
JustZlatans avatar
De äckliga stockholmarna kan inte bete sig i fjällen. Rätt åt dem.
Citera
2023-05-05, 10:37
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Marken har ju blivit helt förstörd, nedtrampad och nedskräpad. Kan ha med det att göra. Jag gissar att du fortfarande får vandra i dessa områden, men får ta med eget bohag?

Det kan sänka besökstrycket betydligt.

För Samer tar så väl hand om sin mark med tusentals renar och fulla samer som börnar runt på snöskoter och eldar med diesel
Citera
2023-05-05, 10:38
Medlem
Karmans avatar
Ska man vandra i fjällen kan man gott tälta eller göra dagsturer. Inte ligga och vräka sig på hotell mitt i det som skulle vara vildmark.
Citera
2023-05-05, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
För Samer tar så väl hand om sin mark med tusentals renar och fulla samer som börnar runt på snöskoter och eldar med diesel
Du tror inte att den kan bli än mer förstörd om du på toppen slänger många tusentals nedskräpande turister?

Eller två fel kanske gör ett rätt här?
Citera
2023-05-05, 10:42
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Finns väl folk som säkert inte beter sig. Skräpar ner, slänger utrustning de inte orkar bära med tillbaka. Vi såg under covid drivor avskrädesfolk som kom från Stockholm och svinade ner.
Exakt, alltid samma skit. Ett område blir populärt att campa/vandra/vistas i -då ska det skräpas ner och vandaliseras.

Sen undrar folk varför det blir stängt eller dätts upp stängsel, kameror pch liknande. Alla ser så förvånade ut.

Citera
2023-05-05, 10:47
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtochjag
Ja, tyvärr är väl inte samerna några helgon när det kommer till miljö. Det är ofta rabbigt och ser rent ut sagt förjävligt ut där dom håller till.

Sen har jag väldigt svårt att tro att det skulle ha med nedskräpning att göra. Jag tror att samerna vill agera rebeller här och vara en nagel i ögat på myndigheterna och det svenska folket.

Ja man kan se en tydlig skillnad på bostäder bebodda av svenskar respektive samer däruppe. Samerna har en tendens att ha noll trädgårdsskötsel vilket får anses naturligt då de är nomadfolk men varför måste de vara så skräpigt och otrivsamt på deras gårdar? Det påminner lite om tillhåll där svenska romer bott eller svenska glesbygdsalkoholister. Dvs väldigt otrivsamt, skräpigt och skrotigt, ingen känsla för estetik eller ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in