2023-05-05, 11:28
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtochjag
Ja, helt ofattbart att dom får bränna fram med crossar på fjället till exempel. För oss vanliga dödliga är ju det helt omöjligt. Skulle man göra det skulle man få både polishelikopter och samebyn efter sig och straffet blir inte nådigt.

Nej, dom får nog backa lite. Risken finns ju att det blir riktiga bristningar i relationen mellan same och svensk och där kan dom inte vinna.

I Jämtland börjar det redan brista, där samerna går in och stoppar aktiviteter för lokalbefolkningen, som i sin tur saboterar utrustning och annat för samerna. Inte bra.

Nej det är en dålig utveckling men tyvärr naturlig om samerna försöker dra saker för långt.

Hur kan det vara tillåtet att köra cross på fjället. Det blir ju ordentliga skador i terrängen?
Citera
2023-05-05, 11:30
Medlem
bengtochjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhoppillisnopp
Jag var mycket kring lederna samt stugorna allra längst bort i norr för sisådär 10 år sedan och upplevde att flertalet saknade fjällvett. Sen raljerar jag lite över just Stockholmspacket, men det svinades en hel del tycker jag. Speciellt av barnfamiljer.
Detta var innan covid. Vet ej hur det sett ut sista åren.

En oerhörd förlust för Sveriges fjällturistande om stugorna skulle försvinna.

Jag förstår! Det är nog ungefär 10 år sedan jag var som mest aktiv längs de populära lederna och som sagt, man stötte på oerfarna människor som ter sig lite felplacerade, men jag kan inte minnas att de betedde sig illa.

Däremot kan jag personligen skriva upp på att kustfolk, såsom sundsvallstattare och övikspack, samt norskjävlar beter sig som riktiga svin i fjällen på vintern. Lämnar ölburkar och snabbmatsförpackningar vart som helst, sånt gör mig så jävla förbannad. Men beter sig dessa så som jag märkt så är det såklart problem med detta på sommaren också, så du har nog rätt.
Citera
2023-05-05, 11:32
Medlem
bengtochjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Nej det är en dålig utveckling men tyvärr naturlig om samerna försöker dra saker för långt.

Hur kan det vara tillåtet att köra cross på fjället. Det blir ju ordentliga skador i terrängen?

Ja det är synd, men dom verkar ju vara på krigsstigen så motsvar kommer ju att komma från oss svenskar, så småningom.

Ja det är inte direkt skonsamt för marken. I vissa fall är det säkert 10 crosscyklar som drar fram i grupp, och dessa cyklar river upp och skadar marken avsevärt, det är ju därför det är olagligt att framföra dem i naturen. Terrängkörningslagen är ganska tydlig med att det är förbjudet att framföra ett fordon på ett sådant sätt att det blir skador på mark och natur. Men denna lag verkar samerna vara immuna mot.
Citera
2023-05-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ja, tyvärr är väl inte samerna några helgon när det kommer till miljö. Det är ofta rabbigt och ser rent ut sagt förjävligt ut där dom håller till.

Sen har jag väldigt svårt att tro att det skulle ha med nedskräpning att göra. Jag tror att samerna vill agera rebeller här och vara en nagel i ögat på myndigheterna och det svenska folket.

Handlar enbart om detta. Plus att man vill ha mer pengar så klart, betalar "vi" för det går det säkert bra.
Citera
2023-05-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Nedskräpning är ett stort problem, höj straffet för nedskräpning till dagsböter och fängelse.

Tror inte att nedskräpning är huvudproblemet den här gången, det verkar snarare vara så att man vill få ner besökstrycket och antalet människor som irrar omkring i fjällen. Renar är ganska störningskänsliga, de vill gärna hålla ha ett avstånd på några hundra meter. Det blir dessutom mycket slitage på markerna, oaktat eventuell nedskräpning.

Sen kan man förvisso ha synpunkter på renarna och rennäringen.
Citera
2023-05-05, 11:42
Medlem
bengtochjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Tror inte att nedskräpning är huvudproblemet den här gången, det verkar snarare vara så att man vill få ner besökstrycket och antalet människor som irrar omkring i fjällen. Renar är ganska störningskänsliga, de vill gärna hålla ha ett avstånd på några hundra meter. Det blir dessutom mycket slitage på markerna, oaktat eventuell nedskräpning.

Det kan omöjligt ha med att renarna är störningskänsliga att göra. Renar kan i god ro gå och beta längs landsvägar i flera dagar utan att bli ett dugg störda, det verkar nästan snarare tvärt om, att dom trivs intill människor och fordon.

Samerna själva jagar ju renarna med crossar och snöskotrar och skriker och har sig, så att detta skulle ha någon negativ inverkan på djuren är uteslutet.

Nej, detta är ett svepskäl för att kunna ställa än mer krav på svenska samhället.
Citera
2023-05-05, 11:44
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Finns väl folk som säkert inte beter sig. Skräpar ner, slänger utrustning de inte orkar bära med tillbaka. Vi såg under covid drivor avskrädesfolk som kom från Stockholm och svinade ner.

Samerna skräpar ner mest, hur mkt kväve tror du inte en industriellt managerad renhjord sprider?

Citat:
Ja, tyvärr är väl inte samerna några helgon när det kommer till miljö. Det är ofta rabbigt och ser rent ut sagt förjävligt ut där dom håller till.

Sen har jag väldigt svårt att tro att det skulle ha med nedskräpning att göra. Jag tror att samerna vill agera rebeller här och vara en nagel i ögat på myndigheterna och det svenska folket.

Tror det handlar om att Samerna inte tycker om att folk ser hur deras industriells renhjordsverksamhet förstör naturen och äter rent på allt som finns likt gräshoppor.

Samer jagar och dödar alla fridlysta djur de kommer åt också.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Den stora nedskräpningen av prylar/förpackningar/etc sker i närheten av fjällstationerna. Problemet längs med lederna är folk som inte gräver ner sin skit, de går tre meter från leden och sätter sig och krystar på marken, och lägger sedan en sten på skitpapperet. Detta gäller även naturliga rast- och tältplatser, bara att gå bakom en stor sten precis bredvid så hittar man avföring. Vidriga djur.

Ett problem för renskötseln är det givetvis inte utan detta är bara ännu ett sätt för samerna att utpressa centralmakten.

Finns inget som sprider så mkt kväve som samernas bajsande renhjordar. Stora skador.
Citera
2023-05-05, 11:44
Medlem
bengtochjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av throwaway2
Handlar enbart om detta. Plus att man vill ha mer pengar så klart, betalar "vi" för det går det säkert bra.

Ja det är vad jag tror också. Pengar är såklart en stor del i detta, dom kanske förväntar sig att STF höjer budet för att få fortsätta sin verksamhet? Alternativt att staten går in och pytsar in en summa pengar varje år.
Citera
2023-05-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18

Det är väl inte riktigt en sanning. Det går renar fritt bland stugorna i Idre hela sommaren utan att det verkar störa dem nämvärt, de bryr sig inte ett dugg om hur många stockholmare som står och tar bild. Går till och med in i hotellet i bland och tar genvägen ut på andra sidan.
Citera
2023-05-05, 11:48
Medlem
Citat:
Det kan omöjligt ha med att renarna är störningskänsliga att göra. Renar kan i god ro gå och beta längs landsvägar i flera dagar utan att bli ett dugg störda, det verkar nästan snarare tvärt om, att dom trivs intill människor och fordon.

Samerna själva jagar ju renarna med crossar och snöskotrar och skriker och har sig, så att detta skulle ha någon negativ inverkan på djuren är uteslutet.

Nej, detta är ett svepskäl för att kunna ställa än mer krav på svenska samhället.

Mycket möjligt att det är ett svepskäl.

Träffar du på renar till fots ute på fjället sommartid är de inte ett dugg roade av människor. I övrigt är det ju som du säger - alltihop är lite märkligt.
Citera
2023-05-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av throwaway2
Det är väl inte riktigt en sanning. Det går renar fritt bland stugorna i Idre hela sommaren utan att det verkar störa dem nämvärt, de bryr sig inte ett dugg om hur många stockholmare som står och tar bild. Går till och med in i hotellet i bland och tar genvägen ut på andra sidan.

Det varierar. Träffar du på dem till fots på fjället så är de jäkligt angelägna att hålla avstånd.
Citera
2023-05-05, 11:54
Bannlyst
Äntligen. Då kan invandrare inte längre mobbas för att komma från icke-skidåkande länder. Jag vet en horunge som mobbade mig för det och jag hoppas fjällbackarna sandas också. Tänk att man kan bli mobbad för det också. Heja samerna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in