2023-05-05, 10:50
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Inavel vs inavel.
Vem vinner?
Citera
2023-05-05, 10:51
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Exakt, alltid samma skit. Ett område blir populärt att campa/vandra/vistas i -då ska det skräpas ner och vandaliseras.

Sen undrar folk varför det blir stängt eller dätts upp stängsel, kameror pch liknande. Alla ser så förvånade ut.

De är väl självklart att om random HBV hem bara måste släpa upp sina dårar på fjället till inget nytta så blir det skräpigt. Socialfall och kriminella har inget på fjället att göra. Vanliga fjällturister däremot är jag övertygade om inte slänger ett kolapapper ens. Jag vandrade en del i fjällen med mina föräldrar på 80- 90-talen och det fanns inget skräp på fjällen.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-05-05 kl. 10:53.
Citera
2023-05-05, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trille
Ja, det där med bohag måste vara prio ett i listan över det man måste ha med själv.
Lappjävlarnas husdjur skiter ju överallt så en pinnstol måste man ju kunna få ta med sig. Och skänken med silverbesticken och mormors knypplade drällduk.
Resterande bohag kan ju kanske bäras dit av nån lapp i mindre storlek som tar sig fram över myrmark och morän.
Men, allvarligt, lapparna måste begränsas i sin fascistiska subversiva sverigehets.
Är dom ens medborgare i Sverige?
Du förstår naturligtvis att jag menar tält eller dylikt. Du kanske borde hägnas in i Lappland.
Citera
2023-05-05, 11:03
Medlem
bengtochjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ja man kan se en tydlig skillnad på bostäder bebodda av svenskar respektive samer däruppe. Samerna har en tendens att ha noll trädgårdsskötsel vilket får anses naturligt då de är nomadfolk men varför måste de vara så skräpigt och otrivsamt på deras gårdar? Det påminner lite om tillhåll där svenska romer bott eller svenska glesbygdsalkoholister. Dvs väldigt otrivsamt, skräpigt och skrotigt, ingen känsla för estetik eller ordning.

Ja, dom använder sina trädgårdar för renkalvsbete och skoterförråd typ. Nu finns det ju såklart skrotnissar som är svenskar som också har det rabbigt, men jag tycker ändå att det är genomgående för just samerna att skrota ner och rabba till det lite extra. Man kan lixom se direkt att det är samer som bor vid dessa tomter.

Tråkigt att dom verkar vilja ha egenrätt på våra fjäll - dom har ju sina samebyar med tillhörande fjäll där majoriteten av renarna håller sig, och där är det ändå inga svenskar som vill vara.

En annan rolig sak är att samer får göra inskränkingar på terrängkörningslagen hur dom vill, medan vi svenskar får dagsböter om vi skulle bli ertappade med att köra exempelvis enduro ute i terrängen.

Lite orättvist ändå, kan jag tycka.
Citera
2023-05-05, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Det handlar enbart om stugorna i Jämtland/Härjedalen, vilket du borde lägga till i din rubrik.

Ja men likt hur Girjas-domen blev ett prejudikat är ju detta även viktigt, för det kommer säkerligen att påverka fjällstugor i hela Sverige framledes.

För övrigt räcker det att vistas i en fjällstuga och bevittna stockholmarnas dekadens och hur de beter sig som koloniherrar för att förstå att problemen inte uppstått ur ett vakuum.
Citera
2023-05-05, 11:12
Medlem
bengtochjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhoppillisnopp
Ja men likt hur Girjas-domen blev ett prejudikat är ju detta även viktigt, för det kommer säkerligen att påverka fjällstugor i hela Sverige framledes.

För övrigt räcker det att vistas i en fjällstuga och bevittna stockholmarnas dekadens och hur de beter sig som koloniherrar för att förstå att problemen inte uppstått ur ett vakuum.

Är stockholmarna verkligen ett sådant stort problem i fjällen nu för tiden?

Jag är ofta i fjällen, men håller mig till områden som normalt sett inte besöks av turister, men jag har ju vandrat de flesta populära fjälleder i Jämtland och jag kan inte minnas att jag upplevde turismen som något problem då. Visst, man stötte på oerfarna stockholmare efter leden men nog tycker jag dom skötte sig uppe på STF's stugor.

Har kåvid-hysterin fått upp ögonen på stockholms smuts och fått dem att vallfärda till fjällen?
Citera
2023-05-05, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trille
Du kanske skulle lära dig svenska?
I ordboken jag på kul konsulterade nu står även "bo" som en synonym till "bohag". Så du kanske ska slutavara efterbliven.

Tältar du så är det ditt bo under den perioden. Så tolkar jag det.
Citera
2023-05-05, 11:17
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtochjag
Ja, dom använder sina trädgårdar för renkalvsbete och skoterförråd typ. Nu finns det ju såklart skrotnissar som är svenskar som också har det rabbigt, men jag tycker ändå att det är genomgående för just samerna att skrota ner och rabba till det lite extra. Man kan lixom se direkt att det är samer som bor vid dessa tomter.

Tråkigt att dom verkar vilja ha egenrätt på våra fjäll - dom har ju sina samebyar med tillhörande fjäll där majoriteten av renarna håller sig, och där är det ändå inga svenskar som vill vara.

En annan rolig sak är att samer får göra inskränkingar på terrängkörningslagen hur dom vill, medan vi svenskar får dagsböter om vi skulle bli ertappade med att köra exempelvis enduro ute i terrängen.

Lite orättvist ändå, kan jag tycka.

Ja eller hur det är så tydligt var en same bor. Dessutom verkar de inte ha någon känsla själva vad gäller skoterkörning utan det är fullt ös med skoter, enduro och fyrhjulingar. Om de hade haft lapphundar fortfarande som vallat renarna så skulle det ha ingett respekt men det är bara motorburet som gäller
Citera
2023-05-05, 11:21
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhoppillisnopp

Nollåttor är ett problem javisst. Det ska erkännas. Som tur är så beter sig inte alla svenskar som nollåttor. Det är nollåttorna som förstört Sverige förövrigt.
Citera
2023-05-05, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtochjag
Är stockholmarna verkligen ett sådant stort problem i fjällen nu för tiden?

Jag är ofta i fjällen, men håller mig till områden som normalt sett inte besöks av turister, men jag har ju vandrat de flesta populära fjälleder i Jämtland och jag kan inte minnas att jag upplevde turismen som något problem då. Visst, man stötte på oerfarna stockholmare efter leden men nog tycker jag dom skötte sig uppe på STF's stugor.

Har kåvid-hysterin fått upp ögonen på stockholms smuts och fått dem att vallfärda till fjällen?

Jag var mycket kring lederna samt stugorna allra längst bort i norr för sisådär 10 år sedan och upplevde att flertalet saknade fjällvett. Sen raljerar jag lite över just Stockholmspacket, men det svinades en hel del tycker jag. Speciellt av barnfamiljer.
Detta var innan covid. Vet ej hur det sett ut sista åren.

En oerhörd förlust för Sveriges fjällturistande om stugorna skulle försvinna.
Citera
2023-05-05, 11:23
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ja eller hur det är så tydligt var en same bor. Dessutom verkar de inte ha någon känsla själva vad gäller skoterkörning utan det är fullt ös med skoter, enduro och fyrhjulingar. Om de hade haft lapphundar fortfarande som vallat renarna så skulle det ha ingett respekt men det är bara motorburet som gäller

Finns väl inget annat folkslag som super så hårt som samerna!

Egna sjöar där ingen annan är välkommen och motorbåt där dom kör som helvete där andra endast få ro.

Ett jävla jamsande med detta folkslag.
Citera
2023-05-05, 11:25
Medlem
bengtochjags avatar
Citat:

Ja, helt ofattbart att dom får bränna fram med crossar på fjället till exempel. För oss vanliga dödliga är ju det helt omöjligt. Skulle man göra det skulle man få både polishelikopter och samebyn efter sig och straffet blir inte nådigt.

Nej, dom får nog backa lite. Risken finns ju att det blir riktiga bristningar i relationen mellan same och svensk och där kan dom inte vinna.

I Jämtland börjar det redan brista, där samerna går in och stoppar aktiviteter för lokalbefolkningen, som i sin tur saboterar utrustning och annat för samerna. Inte bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in