• 1
  • 2
2023-05-04, 19:49
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Är det nån här som har gjort en autismutredning och har fått se på en film som en del av utredningen?
Jag har fattat att den ska va en timme lång ungefär och ska visa hur man uppfattar sociala grejer... nånting.
Skulle gärna vilja veta era erfarenheterer av just den biten i utredningen.
I mina öron låter det som nåt som hör hemma i barnutredningar 😄
Citera
2023-05-04, 19:56
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
Är det nån här som har gjort en autismutredning och har fått se på en film som en del av utredningen?
Jag har fattat att den ska va en timme lång ungefär och ska visa hur man uppfattar sociala grejer... nånting.
Är det sant? Urbota korkat om det är för barn dessutom. De tröttnar fort om det är ointressant och har man koncentrationssvårigheter så är det ännu värre. Då kanske man kommer därifrån med en felaktig etikett och hänvisar till att studera tillsammans med fem lärare.
Citera
2023-05-04, 19:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Jag bara gissar nu men det kan vara olika sociala situationer och att man ska tala om vad som händer. Det finns annars en serie man ska förklara vad som händer men kan tänka mig att man vill ha mer detaljer.
Citera
2023-05-04, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Är det sant? Urbota korkat om det är för barn dessutom. De tröttnar fort om det är ointressant och har man koncentrationssvårigheter så är det ännu värre. Då kanske man kommer därifrån med en felaktig etikett och hänvisar till att studera tillsammans med fem lärare.

Det här är i vuxenutredning. Men det lät barnsligt. Man ska prata efteråt om vad man tycker och tänker om personerna i filmen. På nåt sätt..
Citera
2023-05-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag bara gissar nu men det kan vara olika sociala situationer och att man ska tala om vad som händer. Det finns annars en serie man ska förklara vad som händer men kan tänka mig att man vill ha mer detaljer.

Vadå för serie? Jag vet inte vad det här är för film. Vet inte ens om det är en film-film. Bara att det är nåt man ska titta på ca en timme.
Citera
2023-05-04, 23:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Vadå för serie? Jag vet inte vad det här är för film. Vet inte ens om det är en film-film. Bara att det är nåt man ska titta på ca en timme.

Låter långt med en timme. Serien vi fick se var flera rutor utan text, så skulle man sätta den i rätt ordning och förklara den. Så att man bevisade att man förstod vad och varför saker händer.

Tänkte att filmen kanske var något liknande.
Citera
2023-05-05, 05:57
Medlem
Muppetys avatar
Inte hört talas om...

Men skulle man inte kunna sätta en massa elektroder på hjärnan o på kroppen som registrerar hur man reagerar på information, från t.ex. en film?
Citera
2023-05-05, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Inte hört talas om...

Men skulle man inte kunna sätta en massa elektroder på hjärnan o på kroppen som registrerar hur man reagerar på information, från t.ex. en film?

Kanske. Fast "en massa elektroder på hjärnan" låter obehagligt invasivt!

Tackochlov att jag har min diagnos redan sedan många år, utan vare sig elektroder eller filmvisning!
Citera
2023-05-05, 06:16
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Kanske. Fast "en massa elektroder på hjärnan" låter obehagligt invasivt!

Tackochlov att jag har min diagnos redan sedan många år, utan vare sig elektroder eller filmvisning!
Det inte så farligt, jag gjorde ett EEG en gång under min utredning o de fäster bara elektroderna utanpå huvudet såklart, man blir bara lite kladdig i håret. Men de fäster ju typ 50 st elektroder på en.
Citera
2023-05-05, 06:27
Medlem
kyrkstockens avatar
bortzzz
Senast redigerad av kyrkstocken 2023-05-05 kl. 06:35.
Citera
2023-05-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Låter långt med en timme. Serien vi fick se var flera rutor utan text, så skulle man sätta den i rätt ordning och förklara den. Så att man bevisade att man förstod vad och varför saker händer.

Tänkte att filmen kanske var något liknande.

Jag har ingen aning. Fick bara veta att det var en film på en timme som man skulle diskuteras efteråt. Eller så missuppfattade jag. Kanske det var hela grejen som skulle ta en timme, alltså film + samtal.
Citera
2023-05-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Inte hört talas om...

Så som man gör i forskning menar du
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in